زنگ خطر کاهش جمعیت / دولت و مجلس برای تشویق جوانان به فرزندآوری برنامه‌ریزی کنند
کد خبر: 3992882
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
امام جمعه الیگودرز هشدار داد:

زنگ خطر کاهش جمعیت / دولت و مجلس برای تشویق جوانان به فرزندآوری برنامه‌ریزی کنند

امام جمعه الیگودرز با اشاره به زنگ خطر کاهش جمعیت و فرزندآوری بر لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی اهمیت فرزندآوری، اظهار کرد: از دولت و مجلس انتظار داریم گام‌های اساسی برای ایجاد زمینه‌های لازم برای فرزندآوری و ازدواج جوانان بردارند.

Vvbبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سرلک، امام جمعه الیگودرز در هفتاد و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان الیگودرز که عصر دوشنبه، یکم شهریورماه با موضوع اهمیت فرزندآوری و افزایش جمعیت در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز برگزار شد، گفت: در سال‌های آینده با چالشی جدی به نام کاهش جمعیت مواجه می‌شویم که زنگ خطر بسیار بزرگی برای جامعه ما خواهد بود.

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص، در عمل، اقدام جدی صورت نگرفته است. اقداماتی نیز که تاکنون انجام شده سطحی است، لذا با توجه به اهمیت این مسئله انتظار می‌رود دولت و مجلس گام‌های اساسی برای ایجاد زمینه‌های لازم برای فرزندآوری و ازدواج جوانان بردارند. 

امام جمعه الیگودرز با تأکید بر اینکه همه مشکلات در حوزه مالی نیست، اضافه کرد: عدم فرهنگ‌سازی مناسب در خصوص رشد جمعیت یکی دیگر از عوامل کاهش جمعیت در کشور است، اکنون باید از فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه استفاده کنیم.

وی پیگیری حمایت دولت از خانواده‌ها به‌ویژه تسهیل در ازدواج، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مختلف با هدف آشنایی بیشتر با تاثیر فرزندآوری، تامین نیازهای خانواده‌های دارای فرزند در زمینه‌های مختلف و برگزاری همایش چند قلوها را از برنامه کارگروه فرزندآوری در این شهرستان عنوان کرد.

در ادامه این جلسه، نعمتی، فرماندار شهرستان الیگودرز نیز گفت: رشد و توسعه هر کشوری بستگی به جمعیت جوان آن دارد، نمونه آن در بحث بیماری کرونا است، کشورهایی که جمعیت جوان بیشتری داشتند کمتر خسارت دیدند، زیرا جمعیت پیر شکنندگی بیشتری نسبت به جمعیت جوان دارد.

 وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته یک باور اشتباه با عنوان «فرزند کمتر زندگی بهتر» در ذهن مردم جای گرفته که باعث خسارت شده، لذا باید با آگاه‌سازی مردم از خطر کاهش جمعیت، تهیه و ابلاغ یک برنامه کلی حمایتی و دستور‌العمل‌های لازم از سوی دولت و استفاده از صاحب‌نظران و اندیشمندانی که در این خصوص حرف و نظر برای رفع این مشکل اساسی جامعه دارند، اقدام شود.

میثم محتشم‌آرا، رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی الیگودرز نیز در این جلسه، اظهار کرد: موضوع کاهش نرخ باروری از منظر موالید در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته تا با رسیدن به یک ادبیات یکسان به‌سمت پیشنهادها و برنامه‌های حوزه فرهنگ در این زمینه برویم‌.

وی با اشاره به اینکه امروزه مسئله جمعیت یکی از مهم‌ترین و بحرانی‌ترین مسائل کشور است، گفت: شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران وظیفه دارد به این موضوع ورود کند؛ چراکه تشویق به فرزندآوری یکی از عوامل مهم در توسعه کشور است و در موضوع فرزندآوری نباید با نگاه دستوری به بررسی مسئله بپردازیم. زیرا این بررسی یک کار فرهنگی محسوب می‌شود و باید حق انتخاب و عزت نفس افراد را هم در نظر بگیریم. 

در این جلسه بر ضرورت استفاده از همه امکانات برای بیان خطرات کاهش جمعیت و آگاه‌سازی مردم به‌ویژه در بین قشر جوان تأکید و تصمیم‌گیری شد.

 

انتهای پیام
captcha