دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری در ۵ رشته جدید دانشجو می‌پذیرد
کد خبر: 3992824
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
برای نخستین بار در کشور؛

دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری در ۵ رشته جدید دانشجو می‌پذیرد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری گفت: ۵ رشته جدید شامل کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی مهدکودک، پرورش زنبور عسل، تربیت مربی نمایش کودک، کارشناسی حرفه‌ای عکاسی خبری و کارشناسی عملیات روانی برای نخسین بار در کشور، در استان راه‌اندازی شده است.

دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری در ۵ رشته جدید دانشجو می‌پذیرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، بهروز شایق بروجنی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری امروز دوم شهریورماه در جمع خبرنگاران استان با ایکنا با اشاره به اینکه در ساختار جدید این دانشگاه مراکز علمی کاربردی وابسته به دولت از قبیل مراکز بهزیستی، استانداری، فنی حرفه‌ای و غیره تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: این تفکیک به دلیل ارائه آموزش‌های مشخص در چارچوب وزارت علوم انجام شد و واگذاری دقیق و شفاف این دانشگاه به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۸ مرکز فعال با ۲۱۰۰ دانشجو در استان مشغول فعالیت هستند، افزود: در کنار غیرفعال کردن مراکز وابسته به دولت و روند نزولی متقاضی تحصیل، تعداد مراکز از ۱۶ مرکز به ۸ مرکز تقلیل یافت و کیفی‌سازی مراکز آموزشی علمی کاربردی در اولویت قرار گرفته است.

شایق با اشاره به شیوع کرونا از سه ترم گذشته تا کنون، تصریح کرد: در پی شیوع این ویروس منحوس و تعطیلی آموزش‌های حضوری بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، مسئله آموزش در دانشگاه‌های علمی کاربردی بیش از سایر مراکز دانشگاهی تحت تاثیر قرار گرفت چرا که دو سوم واحدهای آموزشی در این دانشگاه باید در مراکز صنعتی و کارگاه‌ها و به‌شیوه حضوری آموزش داده شوند.

وی بیان کرد: از ۲۱۰۰ دانشجوی مشغول به تحصیل در مراکز علمی کاربردی استان، ۱۱۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی و ۱۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی در ۳۷ کد رشته کاردانی فنی و حرفه‌ای و ۳۱ کد رشته کارشناسی فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند.

۷ شهریور؛ مهلت پایانی ثبت‌نام در رشته‌های جدید علمی کاربردی

شایق با ذکر اینکه دانشگاه در ۱۸ رشته جدید از مهرماه امسال اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند، ادامه داد: از این تعداد، ۱۳ رشته در دیگر استان‌ها نیز ارایه می‌شد اما ۵ رشته جدید از جمله کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی مهدکودک، پرورش زنبور عسل، تربیت مربی نمایش کودک، کارشناسی حرفه‌ای عکاسی خبری و کارشناسی عملیات روانی برای نخستین بار در کشور، در استان راه‌اندازی شده است و در حال حاضر ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای این رشته‌ها در حال انجام و تا ۷ شهریور ماه تمدید شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: این دانشگاه دارای ۴۵۰ مدرس فعال است که بعضا در دیگر مراکز دانشگاهی استان نیز مشغول به کار هستند، از این تعداد، ۳۱ مدرس خبره با این دانشگاه همکاری دارند و منظور افرادی است که سطح تحصیلات بالایی ندارند اما در یک رشته خاص مانند صنایع دستی، هنر و غیره کاربلد و ماهر هستند و تجربیات خود را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

شایق با ذکر اینکه امسال فراخوان جذب مدرس منتشر شده است، تصریح کرد: متقاضیان تدریس در رشته‌های مورد نیاز دانشگاه می‌توانند حداکثر تا ۱۵ شهریور ماه با مراجعه به سایت jam.uast.ac.ir نسبت به ثبت‌نام و طی مراحل گزینش و مصاحبه اقدام کنند.

وی در تشریح فعالیت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در حوزه پژوهشی، بیان کرد: اگرچه این دانشگاه رسالتی در حوزه پژوهشی ندارد اما اعتقاد به کار در حوزه کارآفرینی سبب ایجاد مراکز نوآوری شده است که در این راستا مجوز دو مرکز نوآوری طراحی پوشاک و اپلیکیشن گردشگری جهاددانشگاهی استان اخذ شده است که با توجه به عملکرد و بازدهی، می‌توان این مراکز را گسترش داد.

شایق ادامه داد: در حوزه جذب ایده تا کنون چهار استارت‌آپ برگزار شده که شامل تبلیغات نوین در بازاریابی و فروش محصولات باغی گردو و بادام، حوزه شیلات، کسب و کارهای کوچک و متوسط و صنعت چوب می‌باشد. همچنین بیش از ۲۰ وبینار در سطح مراکز علمی کاربردی استان و ۱۲ وبینار در مرکز جامع برگزار شده است، کسب عنوان کارآفرین برتر کشور توسط دانشجوی فارغ‌التحصیل این دانشگاه از دیگر افتخارات حوزه پژوهشی است.

وی در خصوص اقدامات حوزه فرهنگی و دانشجویی، توضیح داد: توزیع کارت ارزاق دانشجویی، اعطای وام در چهار نیمسال تحصیلی، فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌های قرآنی، جشنواره حرکت، مناظرات دانشجویی و غیره از جمله اقدامات این حوزه است.

واکسیناسیون صد در صدی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان

شایق بیان کرد: برای هر ۴۵۰ مدرس همکار با این دانشگاه و نیز تمامی کارمندان این مجموعه معرفی‌نامه واکسیناسیون صادر شده است و مقرر شده است که واکسیناسیون دانشجویان نیز تا بهمن‌ماه انجام شود که در این صورت می‌توان خوشبین بود که آموزش‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی استان از بهمن‌ماه به‌صورت حضوری خواهد بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در خصوص افزایش شهریه‌ها، تصریح کرد: افزایش شهریه پایین‌تر از میزان تورم سالیانه یعنی ۵۹.۲ درصد است و امسال بر اساس اعلام کشوری، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش شهریه اعمال می‌شود و افزایش بیش از این میزان، قانونی نیست.

شایق با ذکر اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در ایجاد رشته‌های جدید حرفی برای گفتن در سطح کشور دارد، افزود: استان در تصویب دو رشته در حوزه نساجی دارای ابتکار عمل در کشور است، همچنین استان ما به‌عنوان منتخب بازنگری و تدوین دوره‌های رشته روغن خوراکی در کشور شناخته می‌شود.

انتهای پیام
captcha