پراکندگی و منیت‌ها؛ عامل ایجاد تفرقه در فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3989349
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
در محضر استاد / ۱

پراکندگی و منیت‌ها؛ عامل ایجاد تفرقه در فعالیت‌های قرآنی

یک استاد پیشکسوت قرآن در چهارمحال‌وبختیاری گفت: پراکنده‌کاری‌ها و منیت‌ها تحت عنوان این یا آن نهاد قرآنی عامل ایجاد تفرقه در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌شود، تا زمانی که این «من»ها به «ما» تبدیل نشود هیچ تغییر و بهبودی رخ نخواهد داد.

ایکنا چهارمحال‌وبختیاری در راستای پاسداشت اساتید و پیشکسوتان قرآنی استان و بهره‌مندی از نظرات و تجربیات آنان در حوزه فعالیت‌های قرآنی، در سلسله گفت‌وگوهایی با عنوان «در محضر استاد» پای صحبت‌های آنان نشسته است؛ در همین راستا، گفت‌وگوی ایکنا با اسدالله مجدزاده، قاری و استاد با سابقه قرآن در استان تقدیم مخاطبان می‌شود.

اسدالله مجدزاده، قاری و استاد پیشکسوت قرآنی چهارمحال‌وبختیاری، از سال ۱۳۵۳ به عنوان معلم قرآن فعالیت قرآنی خود را آغاز کرد، وی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی با همکاری و همراهی قرآن‌آموزان خود مبارزات گسترده‌ای را علیه رژیم ستمشاهی پهلوی داشت و حتی تا مرحله صدور حکم اعدام غیابی پیش رفت. رئیس پایگاه بسیج استان در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری انقلاب، در جریان دفاع مقدس با تربیت و اعزام نیروهای قرآنی به پشت جبهه‌ها برای آموزش قرآن به رزمندگان اسلام و نیز مبارزه گسترده علیه تحرکات گروهک‌های منافق در نقاط مختلف کشور، خدمات شایانی را در عرصه دفاع مقدس و تثبیت انقلاب اسلامی داشته است.

این چهره قرآنی ممتاز کشور که بارها در محضر مقام معظم رهبری به تلاوت قرآن پرداخته، بیش از یک دهه ریاست دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان را بر عهده داشته است، به علاوه سالیان متمادی در مسئولیت‌های مختلفی در نهادهای گوناگون انقلابی مانند آموزش و پرورش، شورای اسلامی شهرکرد، دادگاه، سپاه پاسداران، بسیج، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و چندین مأموریت فرهنگی و قرآنی به کشورهای مختلف منشأ خدمت به کشور بوده است. این استاد برجسته قرآن در تمام این سال‌ها کلاس‌های قرآن خود را در فضاهای گوناگون مانند مکتب قرآن، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و غیره کنار نگذاشته و به جرئت می‌توان گفت تمام قرآنیان استان، با واسطه یا بی‌واسطه از محضر درس این استاد پیشکسوت بهره‌مند شده‌اند و در نیم‌قرن سابقه آموزش قرآن، ۷۰ هزار نفر را با روخوانی و تجوید قرآن آشنا کرده است.

ایکنا- مهم‌ترین دغدغه قرآنی شما در استان چیست؟

فعالیت‌های قرآنی در دوران پیش از انقلاب با اعمال شاقه، تهدید، ارعاب و ترس همراه بود و جز این هم انتظاری از رژیم طاغوت وجود نداشت؛ با شکل‌گیری انقلاب اسلامی گرایش مردم به قرآن کریم بسیار شد و مردم که از زیر ظلم پهلوی رها شده بودند می‌توانستند با فراغ بال به فراگیری قرآن بپردازند تا جایی که بنده روزانه ۲ هزار قرآن‌آموز را در کلاس‌هایم آموزش می‌دادم، در زمان جنگ نیز همین شور و اشتیاق به فراگیری قرآن در میان مردم موج می‌زد.

هر چه به امروز نزدیک‌تر می‌شویم از این اشتیاق کاسته شد و قرآن کریم اندک‌ اندک از متن به حاشیه رفت و هر ساله تعداد قرآن‌آموزان کاسته شد که علت این امر را در عملکرد مدیران و مسئولان باید جستجو کرد. امروز تمام وجود بنده دغدغه است زیرا همکاری و حمایت موثری از مؤسسات قرآنی وجود ندارد، در میان کارمندان شمار اندکی متخلق به اخلاق قرآنی هستند و دغدغه قرآنی دارند. در اوایل انقلاب مدیران ارشد استانی به‌عنوان قرآن‌آموز در جلسات بنده حضور داشتند و به‌دنبال آن، کارمندان و مردم نیز مشتاق فراگیری می‌شدند. باید دید امروز کارگزاران و مدیران تا چه اندازه بر موضوعات قرآنی تأکید و اصرار دارند و تا چه میزان قرآن و منش قرآنی را در قلب خود جای داده‌اند و یا تا چه میزان از قرآن عقب‌نشینی کرده‌اند؟
این ضعف عملکرد در حوزه قرآنی با قائله کرونا تشدید شد و مؤسسات و مراکز قرآنی با شیوع کرونا آسیب‌های فراوانی را متحمل شدند و تا آستانه غیر فعال شدن و تعطیلی دائمی پیش رفته‌اند.

دغدغه دوم بنده این است که بتوان مفاهیم و معانی قرآنی را به آحاد جامعه آموزش داد، روخوانی و قرائت مقدمه است و درک مفاهیم اصل مطلب است. روخوانی و تجوید و قرائت الفبای قرآن هستند حال آنکه برای فهم قرآن باید تدبر در این کتاب آسمانی را در میان مردم گسترش داد و اذهان عمومی را با آموزه‌های نورانی قرآن آشنا کرد تنها در این حالت می‌توان به مرتبه عمل به قرآن نائل شد. بنابراین روخوانی و فهم قرآن نیز کافی نیست و تنها در سایه عمل به قرآن می‌توان ادعا کرد که حق مطلب ادا شده است.

نخستین کلمه قرآن کریم ناظر به خواندن قرآن است لذا مقدمه قرآن روخوانی است، پس از آن آیات تدبر مطرح هستند که انسان را به اندیشه و تدبر در آیات قرآن دعوت می‌کنند؛ سپس آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» (صف/۲) را داریم که بر ضرورت عمل به قرآن صحه می‌گذارد. بزرگ‌ترین دغدغه بنده این است که چرا مقوله عمل به قرآن در حاشیه قرار گرفته است. تمامی نهادهای فرهنگی و قرآنی در این زمینه مسئولند و نباید به‌موازات یکدیگر کار کنند، فعالیت‌های موازی دردی را دوا نمی‌کند بلکه این نهادها باید تمام فعالیت‌های خود را یکپارچه و یک‌کاسه کنند تا برآیند کارها نتایج مبارکی را در پی داشته باشد. تا زمانی که هر نهاد به‌دنبال ارتقای آمار فعالیت‌های خودش باشد این زحمات نتیجه‌ای در پی ندارد. این پراکنده‌کاری‌ها و منیت‌ها تحت عنوان این یا آن نهاد قرآنی عامل ایجاد تفرقه در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز می‌شود، تا زمانی که این «من»ها به «ما» تبدیل نشود هیچ تغییر و بهبودی رخ نخواهد داد.

بهره‌گیری از نظرات و تجربیات پیشکسوتان و نخبگان قرآنی استان در این راستا راهگشاست اما این اتفاق نیز نیفتاده است. نگاه مسئولان باید به درون استان و ظرفیت‌های استان باشد، در استان افرادی هستند که می‌توان از وجودشان به‌نحو مطلوب استفاده کرد لذا به‌جای نگاه به بیرون، توانمندی‌های درون استان دیده شوند.

ایکنا- چه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت فعالیت‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری دارید؟

دو پیشنهاد دارم که در دیدار پیشکسوتان با نماینده ولی‌فقیه در استان و مسئولان تبلیغات اسلامی نیز بیان کردم و در اینجا بازگو می‌کنم؛ نخست اینکه جای خالی یک خانه قرآن در ادارات ما مشهود است، در جامعه اسلامی اختصاص یک اتاق در هر اداره به ساماندهی فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی انتظار زیادی نیست حال آنکه این اتفاق محقق نشده است، می‌طلبد هر اداره فعالیت‌های منسجم درون‌سازمانی خود را در حیطه قرآن و عترت(ع) و ارائه آموزش‌ها، برگزاری محافل و مسابقات قرآنی و ... را از طریق خانه قرآن خود و زیر نظر و نظارت یک نهاد قرآنی مانند امور قرآنی تبلیغات اسلامی به سر و سامان برساند تا شاهد ارتقای سطح فرهنگ قرآنی در میان کارمندان باشیم. امروز مردم از رفتار و شیوه پاسخگویی کارمندان به اباب‌رجوع دل‌آزرده هستند، چه خوب است که آموزش‌های کاربردی اخلاق کارمندی بر اساس آموزه‌های قرآنی و روایی به کارمندان ادارات ارائه شود تا شاهد بهبود خدمت‌رسانی به مردم و برخورد قرآنی آنان باشیم، بنده در زمان تصدی‌گری دارالقرآن استان این طرح را در ادارات اجرا می‌کردم و می‌توانم جزئیات طرح را در اختیار مسئولان تبلیغات اسلامی قرار دهم.

پیشنهاد دوم این است که آموزش‌های قرآن کریم را به خانه‌های مردم ببریم، بدین معنا که با بهره‌گیری از بستر فضای مجازی آموزش‌های کاربردی سبک زندگی قرآنی را در  خانه و خانواده ترویج دهیم. برای این منظور منابع خوبی نیز در اختیار است که با همین هدف نوشته و چاپ شده‌اند، برای نمونه مجموعه کتاب‌های «قرآن در خانه» از انتشارات بیت‌الهدی قم، در ۳۰ جلد به ۳۰ جزء قرآن کریم اختصاص دارند که تک‌تک آیات با معنا و مفهوم در این کتاب‌ها با زبانی ساده و قابل فهم تبیین شده است، می‌توان این کتاب‌ها را به‌شیوه مجازی به خانواده‌ها آموزش داد ضمن اینکه در هر کتاب یک آزمون چهارگزینه‌ای پایانی به‌همراه پاسخنامه موجود است که می‌توان برای ارزیابی نهایی شرکت‌کنندگان در طرح از آن استفاده کرد.

ایکنا- چه توصیه ای برای رعایت آداب حین تلاوت به قاریان جوان استان دارید؟

پس از پاکی جسم، نیت پاک مهم‌ترین مولفه برای یک قاری قرآن است چرا که نیت آلوده از قبیل درخشش در مسابقات، کسب جایزه، خودنمایی، تشویق دیگران و... قاری قرآن را به مقصد نمی‌رساند، برای موفقیت باید حُسن فعلی و حُسن فاعلی را در تلاوت رعایت کرد. حُسن فعلی یعنی آنکه تلاوت و قرائت قاری به‌نحو احسن انجام شود و دیگران بهره‌مند شوند، حُسن فاعلی و نیت پاک و رضای الهی قاری سبب می‌شود که تلاوتش در عمق وجود مخاطبان بنشیند و عمیقا تاثیر بگذارد.

انتخاب آیه نیز بسیار مهم است، قاری قرآن باید آیاتی را برای قرائت برگزیند که مطابق با دغدغه‌های جامعه باشد، امروز گرانی و کم‌فروشی از معضلات فراگیر جامعه هستند و قاری قرآن با گزینش آیاتی در این خصوص این پیام را به مدیران و مسئولان می‌دهد که مردم از این حیث در مضیقه هستند. چه خوب است که قاری بعد از تلاوت قرآن در جلسات و محافل گوناگون، ترجمه آیات را نیز قرائت کند تا حضار بدانند سخن خداوند در این آیات با انسان‌ها چیست؟

ایکنا- توصیه شما به قرآنیان استان چیست؟

قرآن کتاب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ادبی و عقیدتی و... و به‌ویژه جامع‌ترین کتاب اخلاقی است؛ چه خوب است که اساتید، قاریان، حفاظ، داوران و اهالی قرآن با تاسی به آموزه‌های این کتاب اخلاقی، متخلق به اخلاق قرآنی باشند تا مخاطبان نیز از آنان الگو گیرند.

ایکنا-  از آرزوی قرآنی خود بگویید؟

آرزوی بنده این است که تمام محله‌ها و کوی و برزن شهر تابلوهای هیئت قرآن نصب شود و جلسات خانگی قرآن رونق یابند تا عظمت و اعجاز قرآن برای مردم تبیین شود و معرفت قرآنی آحاد جامعه ارتقا بیابد. آرزو دارم قرآن وارد خانواده‌ها شود تا تمام شهر و به‌دنبال آن تمام کشور قرآنی شود.

 سخن پایانی ...

از خبرگزاری قرآنی ایکنا انتظار می‌رود که دغدغه‌های قرآنیان و دلسوزان عرصه قرآنی استان را به‌ گوش مسئولان ذیربط برساند و این دغدغه‌ها را از طریق ادارات و نهادهای متولی پیگیری کند.

انتهای پیام
captcha