به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیتالله سیدمحمدسعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، سوم مردادماه در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از فعالان سوادآموزی استان قم با بیان اینکه همه فعالیتها و برنامههای ما باید در چارچوب ولایت الهی باشد، بیان کرد: نهضت و انقلاب ما در چارچوب ولایت الهی شکل گرفته است و همه ما باید خود را در ذیل ولایت الهی بدانیم.
وی با بیان اینکه ما نباید قالب و شکل ولایت الهی را در برنامههای خود نادیده بگیریم، افزود: در ولایت طاغوت که مقابل ولایت الهی قرار دارد برای اشخاص، احکام دین و ضوابط شرع مطرح نیست و اگر ما هم دین را در فعالیتهای خود نادیده بگیریم فرقی با ولایت طاغوت نخواهیم داشت.
نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه خداوند به اسم نگاه نمیکند بلکه به رفتار ما نگاه میکند، افزود: ما باید در هر برنامهای از سطح کلان گرفته تا کارهای جزئی و فرعی در چارچوب ولایت الهی عمل کنیم.
وی با اشاره به تشکیل حکومت الهی توسط پیامبر(ص) در مدینه، دلیل اصلی انحراف از اسلام و مشکلاتی که برای مردم بهوجود آمد را فراموش کردن ولایت دانست و گفت: سلمان فارسی که به دعوت مردم فرماندار مدائن شد به جای کسب تکلیف از حاکم وقت از امیرالمؤمنین(ع) اجازه گرفت و در مدائن هم بلندگوی ولایت بود و از امیرالمؤمنین(ع) دم میزد.
سعیدی با بیان اینکه ما باید از سلمان فارسی درس بگیریم، یادآور شد: هر کدام از ما در هر کجا که باشیم اگر مسئول و مدیر بالادستی ما چیزی را بر اساس حق و ولایت الهی از ما خواست بدون قید و شرط باید آن را انجام دهیم اما اگر چیز خلافی خواست با نگاه به دستور دین نباید انجام دهیم.
وی افزود: باید همه تلاش معلمان و مربیان ما این باشد که هر آنچه به دانشآموزان میآموزند در مسیر ولایت و با جوهره ولایت الهی باشد و ملاک علمآموزی ما خدا و ولی خدا باشد نه مقررات و چارچوبهای بینالمللی.
در ابتدای این دیدار حمیدرضا شیخالاسلام، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به افزایش ۸۹ دهم درصدی میانگین معدل کتبی دانشآموزان استان قم در امتحانات خردادماه سال ۹۹ و بعد از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در حالی که در ماههای اول شیوع کرونا بسیاری از مدارس کشور تعطیل شد در استان قم همه همکاران پای کار آمدند و نگذاشتند آموزش تعطیل شود و یا کیفیت آموزش تغییر کند.
وی با تأکید بر اینکه از شروع شکلگیری آموزش در فضای مجازی و نرمافزار شاد، استان قم رتبه اول را در زمینه آموزش مجازی در کشور داشته است، گفت: در استان قم ۲۷۰ هزار دانشآموز داریم و برای شروع سال تحصیلی جدید هم ۱۰ هزار دانشآموز جدید اضافه خواهند شد که در مجموع ۲۸۰ هزار دانشآموز خواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: ما در سال ۹۲ متأسفانه در زمینه فضای آموزشی رتبه ۳۲ کشور را داشتیم و در این هشت سال به همت مجمع خیران بیش از ۱۶۰ واحد آموزشی ساخته شده و رتبه ما از ۳۲ به ۲۶ ارتقا پیدا کرده است.
وی با اشاره به تراکم بالای دانشآموزان در شهر مقدس قم، گفت: ما در استانی هستیم که بیش از ۹۸ درصد دانشآموزان در شهر هستند که در این زمینه هم غیر از تهران هیچ استانی را نداریم که این تراکم دانشآموزان را در شهر داشته باشند.
در ادامه حجتالاسلام قاسمینیا، معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به آموزشهای حضوری، نیمه حضوری، مجازی، رادیویی و تلویزیونی نهضت سوادآموزی در استان قم، اظهار کرد: ما در استان برای اولین بار از ظرفیت رادیو قم برای آموزش استفاده کردیم و آموزش رسمی خود را در برنامهای با عنوان «صدای دانایی» روی آنتن بردیم و تاکنون دو هزار و ۹۴۰ دقیقه برنامه را با استفاده از بستر رادیو قم منعکس کردهایم.
وی با اشاره به تولید محتوای آموزشی در نهضت سوادآموزی استان قم، بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا طی ۲۰ روز حدود دو هزار دقیقه برنامه آموزشی را ضبط و در اختیار سوادآموزان قرار دادیم و علاوه بر آن حدود ۷۵۰ دقیقه برنامه آموزشی ویدیویی در قالب برنامه «لوح و قلم» روی آنتن شبکه استانی قم رفته است.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه امسال آمادگی ارائه آموزش به شش هزار و ۳۰۰ سوادآموز را در استان قم داریم، گفت: هشت مرکز یادگیری محلی با هدف پیوند سواد، زندگی و مهارتآموزی در استان قم داریم و پنج سال است که همزمان با سراسر کشور آموزش ICDL را بهمنظور آموزش مقدمات کار با رایانه در استان قم دنبال میکنیم.