جلوه‌گری عکس‌های نایاب حرم حضرت معصومه(س) در کتاب «خواهر خورشید»
کد خبر: 3986126
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

جلوه‌گری عکس‌های نایاب حرم حضرت معصومه(س) در کتاب «خواهر خورشید»

رئیس انجمن عکاسان قم با بیان اینکه کتاب مصور «خواهر خورشید» نه یک اثر گردآوری شده بلکه یک اثر تألیفی است، گفت: استفاده از عکس‌های نایاب قدیمی حرم حضرت معصومه(س) از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این اثر است، که حاصل ۱۰ سال تلاش شبانه‌روزی است.

به گزارش ایکنا از قم، ابراهیم سلیمانی، رئیس انجمن عکاسان قم، شامگاه شنبه، دوم مردادماه در نشست خبری معرفی مجموعه مصور «خواهر خورشید» نخستین کتاب عکس حرم بانوی کرامت، در تبیین ویژگی‌های این اثر فاخر هنری و فتوژورنالیستی، اظهار کرد: این اثر به‌ لحاظ داشتن چهار رنگ، آستر بدرقه و همچنین چاپ متفاوت از دیگر آثار هنری که در حوزه عکاسی خبری ارائه شده متفاوت است.

وی با بیان اینکه این کتاب نه یک اثر گردآوری شده بلکه یک اثر تألیفی است، ادامه داد: استفاده از عکس‌های نایاب قدیمی حرم حضرت معصومه(س) از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این اثر است، که حاصل ۱۰ سال تلاش شبانه‌روزی است.

رئیس انجمن عکاسان قم افزود: در تدوین این اثر از نظرها و مشاوره‌های همه استادان بهره گرفته شده و مؤلف بر اساس ایده و تجربه‌های شخصی کار را پیش نبرده؛ این ویژگی خوبی است که یک هنرمند طرح خود را با همه اهل فن به‌ اشتراک بگذارد و از نظرهای آنها استفاده کند.

سلیمانی با بیان اینکه معماری و تزئینات به‌کار رفته در حرم حضرت معصومه(س) قابل قیاس با حرم رضوی و سایر حرم‌ها و بقاع متبرکه جهان اسلام نیست، گفت: حرم حضرت معصومه تنها حرمی است که به‌واسطه شخصیت و سن آن حضرت، از یک طرح منحصر به‌فردی در تناسبات بنا، فرم و فضا و تزئینات برخوردار است، که تغییرها و توسعه پیرامونی آن تأثیر منفی می‌گذارد.

وی ادامه داد: تدوین یک اثر مصور از این بنای مذهبی در حقیقت یک مستندنگاری است، از این‌رو از وظایف میراث فرهنگی و مدیریت کلان شهری است، اما یک شخص این کار را انجام داده است.

رئیس انجمن عکاسان قم یادآور شد: وقتی قرار بود مسجد اعظم مرمت شود، دنبال عکس‌های قدیمی آن می‌گشتند ولی در دسترس نبود، اما در این کتاب حتی بخش‌هایی که مخدوش شده را تلاش کردند، فریم قبل آن‌ که مخدوش نشده را استفاده کنند یا زوایایی را ثبت کنند که برای همه میسر نیست.

سلیمانی تصریح کرد: این اثر هنری از نظر نفیس بودن، ارزش و جنبه‌های هنری در سطحی است که باید در سطح کشور جلسه‌های نقد و بررسی داشته باشد.

خواهر خورشید تحفه‌ای که قمی‌ها را از شرایط بلاتکلیفی در می‌آورد

وی افزود: این اثر تنها تحفه‌ای است که قمی‌ها را از شرایط بلاتکلیفی در می‌آورد چون اگر می‌خواهند به‌ سفر فرهنگی بروند باید کتاب شیراز و اصفهان را ببرند و از قم چیزی ندارند.

سلیمانی با بیان اینکه اثر فوق خلأهای هنری موجود در قم را پوشش می‌دهد، بیان کرد: این اثر از آن جهت که بنای حرم حضرت معصومه(س) را به‌ تصویر کشیده و ثبت کرده، ارزشمند است و تصاویر استفاده شده نیز آن قدر زیبا است که هر فریمش قابلیت یک پوستر را دارد.

رئیس انجمن عکاسان قم گفت: حمایت از این مجموعه نفیس هنری به‌ نشر و بسط و توسعه فرهنگ و هنر اسلامی که در قم نهفته است، منجر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه زیبایی‌های بصری حرم حضرت معصومه(س) معرفی‌کننده فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی است، اضافه کرد: یکی از نکته‌هایی مهمی که در خصوص این اثر باید مورد توجه قرار گیرد، غنیمت شمردن آن است، این نعمت بزرگی که فراهم شده را غنیمت بشمریم، هم معرفی کرده و هم در هدایا از آن استفاده کنیم، و فرصت و شرایط را برای تولید این قبیل آثار فراهم کنیم.

رونمایی از کتاب خواهر خورشید در دهه ولایت

امیر حسامی‌نژاد، مؤلف و تدوین‌کننده کتاب «خواهر خورشید» نیز طی سخنانی با بیان اینکه این کتاب ۲۱۶ صفحه‌ای از بخش‌های مختلفی چون گنبد و بارگاه، صحن و سرا، رواق‌های داخلی و مراسم‌های مختلف حرم حضرت معصومه(س) به‌ویژه نماز عید قربان و تشییع شهیدان مدافع حرم تشکیل شده است، گفت: یک از فصول و بخش‌های این کتاب که خیلی جذاب است و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، بخش مربوط به‌ عکس‌های قدیمی است و ما سعی کردیم عکس‌هایی که یا کم منتشر شده و یا تا به‌حال منتشر نشده را در این اثر قرار بدهیم.

این هنرمند و عکاس برجسته و با سابقه قم همچنین با اشاره به‌وجود ۲۲۲ فریم عکس در این اثر، یادآور شد: این تعداد عکس طی مدت ۱۸ سال و از زمان رونمایی گنبد تعویض شده و جدید حرم حضرت معصومه(س) تا ماه‌های اخیر را شامل می‌شود.

حسامی‌نژاد با بیان اینکه کتاب مذکور از سوی یک مؤسسه فرهنگی متعلق به‌ بخش خصوصی عرضه می‌شود، بیان کرد: این کتاب در آینده نزدیک و در دهه فرخنده ولایت رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha