بازگشت به آداب و رسوم گذشته بسیاری از مشکلات ازدواج را حل می‌کند
کد خبر: 3983983
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵

بازگشت به آداب و رسوم گذشته بسیاری از مشکلات ازدواج را حل می‌کند

مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه اگر به آداب و رسوم ۲۰ تا ۲۵ سال قبل برگردیم، بسیاری از مشکلات ازدواج حل خواهد شد، گفت: در آن سال‌ها خانواده‌ها در یک اتاق با شادی و صمیمیت جشن عقد را برپا می‌کردند و خبری از تالار و تجملات نبود.

برگشت به آداب و رسوم گذشته بسیاری از مشکلات ازدواج را حل می‌کندحجت‌الاسلام محمود هادی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، در خصوص نگاه اسلام و ائمه اطهار(ع) به موضوع ازدواج، اظهار کرد: یکی از وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان خود، تأمین اسباب و مقدمات ازدواج آنها است به‌ویژه پدر و مادری که دارای تمکن مالی هستند حتماً باید به فکر ازدواج فرزندان خود باشند تا مبادا فرزندان آنها دچار گناه و معصیت شوند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که امروز مطرح می‌شود، بحث استقلال مالی جوانان است. این خواسته هرچند به‌حق است اما شرایط اقتصادی جامعه به نحوی است که استقلال مالی جوانان و فراهم شدن شرایط قبل از ازدواج خیلی دیر محقق می‌شود. البته بنا به احکام فقهی، فراهم کردن زمینه‌ ازدواج جوانان برای پدران و مادرانی که تمکن مالی دارند، واجب است تا جلوی گناه جوانان گرفته شود.

هادی، در خصوص مانع تراشی‌های برخی از والدین و شروطی که برای ازدواج تعیین می‌کنند، می‌گوید: باید از این والدین سؤال کنیم که آیا شما نیز در زمان ازدواج دارای ملک شخصی، خودرو، امکانات آنچنانی و... بودید؟ قطعاً پاسخ آنها منفی خواهد بود. در حالیکه وقتی دو جوان عاشق یکدیگر ‌می‌شوند، با داشتن شور و شوق جوانی و با تلاش و حمایت از یکدیگر می‌توانند زندگی مشترک و آشیانه‌ خود را تشکیل می‌دهند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، به تاکید اسلام بر ازدواج آسان اشاره کرد و افزود: دو معضل بسیار مهمی که اکنون جامعه و جوانان را تحت فشار قرار داده است عبارتند از تعیین مهریه‌های سنگین و تشریفات بی‌جا که بدون شک ۵۰ درصد مشکلات ازدواج را همین تشریفات بی‌جا به وجود آورده و جوانان را از انجام ازدواج ترسانده است و وقتی که به یک جوان می‌گوییم ازدواج کند موضوعاتی مانند هزینه‌های تالار، خرید طلا و... را مطرح می‌کند که موجب ترس این جوان از انجام ازدواج شده است.

وی ادامه می‌دهد: در این شرایط سخت اقتصادی و گرانی آیا واقعاً ضروری است که جوان را وادار به خرید سرویس طلا کنیم؟ آیا مانع تراشی‌ها و شروطی که به لحاظ شرعی و قانونی هیچ توصیه‌ای به آنها نشده است، لازم است؟ چرا وقتی‌که دو جوان عاشق یکدیگر شده‌اند و یقین دارند که می‌توانند در کنار هم زندگی کنند، پدران و مادران به‌جای کمک به آنها و فراهم کردن شرایط ازدواج فرزندان خود، مانع تراشی می‌کنند؟

هادی، به نقش دولت و متولیان امر ازدواج تأکید کرد و گفت: دولت و همه‌ کسانی که در این موضوعات مسئول هستند، باید در روز قیامت پاسخگو باشند که چرا با وجود امکانات بسیار در کشور بازهم جوانان در امر ازدواج و تشکیل زندگی دچار مشکل هستند و باتوجه به اینکه اکثریت جامعه دارای مشکلات مالی هستند، مسئولان امر برای فراهم شدن شرایط ازدواج جوانان چه کارهایی انجام داده‌اند؟

این کارشناس مسائل مذهبی، در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم وعده الهی در خصوص فراهم کردن شرایط مالی زندگی مشترک بعد از ازدواج، عده‌ای از جوانان همچنان از ازدواج می‌ترسند، می‌گوید: خداوند درآیه ۳۲ سوره نور می‌فرماید «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ» یعنی نباید نگران فقر بعد از ازدواج باشیم و خداوند وعده داده که شما ازدواج کنید و اگر فقیر هم باشید، شما را غنی می‌کنم.

وی ادامه داد: این آیه برای بسیاری از افراد ملموس است، چراکه در اوایل ازدواج کمترین امکانات ممکن را نیز نداشتند اما پس از گذشت چند سال صاحب مسکن، فرزند و امکانات شده‌اند، لذا وعده خداوند قطعاً تحقق پذیر است اما متاسفانه مشکلات فعلی جامعه و تشریفات کاذب باعث ایجاد ضعف در ایمان افراد شده است که اگر یک جوان به تشریفات و تجمل‌گرایی تن دهد، دچار گرفتاری خواهد شد.

هادی، اضافه می‌کند: اگر به آداب و رسوم ۲۰ تا ۲۵ سال قبل برگردیم، بسیاری از مشکلات ازدواج حل خواهد شد به‌طوریکه در آن سال‌ها خانواده‌ها در یک اتاق و در اوج شادی و صمیمت عقد می‌گرفتند و خبری از تالار، باغ و ماشین‌های عروس گران‌قیمت نبود و با همان خودروهای ساده آن دوران بهترین زندگی را شروع می‌کردند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با این جمله سخنان خود را به پایان می‌رساند که شخصیت کسانی که ثروت آنچنانی ندارند، کمتر از کسانی که ثروتمند هستند، نیست و از کسانی که تمکن مالی دارند، می‌خواهم رعایت حال اقشار ضعیف و پایین جامعه را نیز بکنند چرا که در روز قیامت پاسخگوی بعضی از کارها خواهند بود.

انتهای پیام
captcha