مشکلات معیشتی؛ سد راه ازدواج جوانان
کد خبر: 3983938
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵

مشکلات معیشتی؛ سد راه ازدواج جوانان

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: مشکلات معیشتی، تورم، بیکاری، کمبود امکانات و منابع، مسکن و تجملات سدی در برابر ازدواج جوانان است و بالا رفتن سن ازدواج چالش‌هایی را برای فرد و اجتماع ایجاد می‌کند.

مشکلات معیشتی سد راه ازدواج جوانانبه گزارش ایکنا از زنجان، علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، 22 تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج اظهار کرد: کاهش آمار ازدواج در جامعه دلایل مختلفی دارد و بدون شک مهم‌ترین کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد، فرهنگ‌سازی برای ترغیب جوانان به امر ازدواج است.

وی تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌هایی که جوانان دم بخت دارند، از استطاعت مالی کافی برای تهیه جهیزیه، تامین مسکن و هزینه‌های ازدواج فرزندان خود برخوردار نیستند و همین  امر موجب به تاخیر افتادن ازدواج جوانان می‌شود که تبعات منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت و آسیب‌های فردی و اجتماعی جدی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

این مسئول مشکلات معیشتی، تورم، بیکاری، کمبود امکانات و منابع، مسکن و تجملات را سدی در برابر ازدواج جوانان برشمرد و گفت: برای رفع این موانع علاوه بر برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت دستگاه‌های مختلف دولتی، نقش خیران و افراد توانمند جامعه هم مهم است که باید در کنار خانواده‌ها این حلقه تشکیل زندگی را تکمیل کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نبود زمینه‌های اشتغال و تهیه مسکن را دو مانع مهم ازدواج هستند خواند و افزود: پیوند عمیقی بین ازدواج و اشتغال وجود دارد و باید بستر لازم برای این دو موضوع وجود داشته باشد تا یک جوان به سمت ازدواج کردن برود. تسهیل ازدواج به موضوعات بسیاری اعم از مسائل اقتصادی و معیشتی، فرهنگی و اجتماعی مرتبط است که این موضوع‌ها مباحث گسترده‌ای دارد که تلاش می‌کنیم آنها را مطرح و راه حل مناسبی برای حل آنها اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به برگزاری 166 کارگاه آموزشی ازدواج ابراز کرد: همچنین ۹ مرکز مشاوره نیز خدمات لازم را به جوانان در آستانه ازدواج ارائه می‌دهد. همچنین پویش خیران برای کمک به ازدواج جوانان نیز راه‌اندازی شده و خوشبختانه از طریق مجمع خیران، توانستیم به بسیاری از جوانانی که در آستانه ازدواج بودند و از نظر تامین جهیزیه و مراسم عقد و عروسی دچار مشکل بودند، کمک کنیم.

خلیلی با اشاره به اینکه متوسط سن ازدواج در سال گذشته در استان زنجان برای آقایان ۲۷.۳ درصد و برای خانم‌ها نیز ۲۲.۵ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: آمار حاکی از آن است که در سال گذشته ۸۲۲۷ واقعه ازدواج در استان زنجان اتفاق افتاده که این میزان نسبت به سال ۹۸ با رشد ۲.۳۱ درصدی مواجه بوده اما با توجه به آمار کشوری در این زمینه که ۴.۷ درصد است، آمار قابل قبولی نیست.

وی در ادامه ضمن تبریک هفته ازدواج بیان کرد: هفته ازدواج امسال از ۲۱ تا ۲۷ تیرماه  برگزار می‌شود  که وزارت ورزش وجوانان نیز در این هفته یک روزشمار را با عناوین مختلف برای اجرای این هفته  تعیین کرده که معرفی کار به جوانان در آستانه ازدواج، نه به تماشای جهیزیه، برگزاری جشنواره فروش ویژه مزدوجین و جوانان در آستانه ازدواج، برگزاری کمپین مشاوره رایگان در سراسر استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج و خانواده به صورت گسترده‌ و برگزاری نشست تخصصی با حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه ازدواج و خانواده از مهم‌ترین آن‌ها است.

انتهای پیام
captcha