نگاه‌ مسئولان و نخبگان به جهاددانشگاهی تغییر کند
کد خبر: 3983703
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۶

نگاه‌ مسئولان و نخبگان به جهاددانشگاهی تغییر کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت حمایت از جهاددانشگاهی گفت: اگر جهاددانشگاهی مانند سایر ادارات معرفی و تبلیغ شده بود و جامعه علمی و نخبگان کشور و مسئولان اجرایی آن‌گونه که شایسته و بایسته است، این ظرفیت را شناخته بودند، اقدامات بسیار خوبی با کمک ظرفیت‌های این نهاد انجام می‌شد.

به گزارش ایکنا از فارس، سیدموسی موسوی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، شامگاه دوشنبه، 21 تیرماه در دیدار با مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با اشاره به صبغه فعالیت‌های این نهاد از ابتدای شکل‌گیری تاکنون گفت: جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی است که از ابتدا با محوریت علم و پژوهش فعالیت‌های خود را آغاز کرد و جاذبه بسیاری نیز در این زمینه در کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به ارائه گزارش فعالیت‌های جهاددانشگاهی فارس از سوی رئیس این نهاد گفت: این فعالیت‌ها دانش‌محور و با محوریت علم انجام شده‌اند و شاید پیش از این هم در این عرصه ورود شده بود اما اکنون این فعالیت‌ها بسیار بیشتر شده است.

موسوی بیان کرد: اگر جهاددانشگاهی مانند سایر ادارات معرفی و تبلیغ شده بود و جامعه علمی و نخبگان کشور آن‌گونه که شایسته و بایسته است، این ظرفیت را شناخته بودند، اقدامات بسیار خوبی با کمک ظرفیت‌های این نهاد انجام می‌شد. همچنین اگر مسئولان اجرایی ضرورتاً به فهم و درک درست و اثرگذاری فعالیت‌های جهاددانشگاهی رسیده بودند، خودشان باید پای کار جهاد می‌آمدند؛ لذا تا اینجا خیلی جای تعجب نیست که در کشورمان مرکز علمی و فرهنگی مانند جهاددانشگاهی کمتر شناخته شده است نه اینکه شناخته نشده است، یعنی اگر در شورای برنامه‌ریزی استان از نیازهای جهاد و تأمین اعتبار پروژه‌های آن صحبت کنید، حتماً چین و چروکی در پیشانی می‌اندازند و این جای تأسف دارد.

وی بر ضرورت حمایت از جهاددانشگاهی و فعالیت‌های آن تأکید کرد و گفت: باید در وهله اول همه کمک دهند که این نگاه نسبت به جهاددانشگاهی تغییر کند و امیدواریم در دولت آینده این نگرش و نگاه تغییر یابد که اگر چنین مسئله‌ای رخ دهد و جایگاه اصلی جهاددانشگاهی دیده شود دیگر این نهاد انقلابی نباید برای تأمین مکان یا اعتبار برای راه‌اندازی مرکز ناباروری و مرکز سرطان در مضیقه باشد یا اینکه برای مرمت یک ساختمان آسیب‌دیده از اعتبارات ضروری خود استفاده کند.

موسوی به رئیس جهاددانشگاهی فارس پیشنهاد داد تا در این زمینه نشستی با مجموع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی داشته باشد و به معرفی بیشتر این نهاد و فعالیت‌ها و پروژ‌ه‌ها در دست انجام آن بپردازد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارنامه جهاددانشگاهی فارس کارنامه بسیار خوب و قابل دفاعی توصیف کرد و گفت: قطعاً این اقدام می‌تواند برای تقویت جایگاه جهاددانشگاهی بسیار مفید باشد.

وی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در لامرد اشاره و آن‌ها را خوب و مناسب دانست و بر ضرورت تقویت این دفتر تأکید کرد و گفت: این مرکز می‌تواند نمادی از عملکرد بالای جهاددانشگاهی فارس باشد زیرا دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است. اکنون لامرد و مهر به عنوان یک قطب توسعه و پیشرفت در کشور مطرح است. یکی از نقاط قوت آن این است که با دریا فاصله‌ای ندارد و در عین حال در کنار ساحل قرار نگرفته است لذا به لحاظ پدافند غیرعامل مهم‌ترین پس‌کرانه‌ای است که می‌توان از آن استفاده کرد.

موسوی ظرفیت مهم دیگر این دو شهرستان را مردم و ظرفیت علمی و نخبگی آنان توصیف کرد و افزود: معمولاً ایراد ما این است که همیشه به سرمایه‌های مادی خوب می‌پردازیم اما از نرم‌افزار اصلی که مردم هستند، غافل می‌شویم.

وی اقدامات مردم لامرد و مهر را پیش از انقلاب و حتی دوران رئیسعلی دلواری و مبارزه با استعمار انگلیس و همچنین دوران دفاع مقدس یادآور شد و گفت: در عرصه اقتصادی نیز بسیار جلو هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مردم لامرد و مهر متدین و دارای توانمندی‌های بسیار بالایی هستند، گفت: بزرگترین حوزه گازی در خشکی همین منطقه عملیاتی گاز پارسیان در این شهرستان‌هاست یعنی اکنون تقریباً پارس جنوبی به هر سطح از پیشرفت که باید برسد، رسیده است و متوقف است لذا باید تمرکز به حوزه خشکی کند که می‌شود لامرد و در اینجا اتفاقاتی که می‌خواهد رخ دهد، مایل هستیم ببینیم که ظرفیت‌های جهاددانشگاهی چگونه می‌تواند پای‌کار آمده و ما چگونه می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم که به نفع مردم منطقه هم باشد. برای توسعه میادین تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است چون تمرکز بر میادین عسلویه و دریا بوده است و اکنون میادین جدیدی در حال تعریف هستند میادین ارم و عسلویه و غیره. در اینجا حجم سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری نیرو بالاست که نیاز به آموزش و افزایش مهارت‌هاست و در این زمینه می‌توان از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه یک ماه قبل در کنار پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر، کلنگ‌زنی دو مرکز فشارافزایی و تفکیک شروع شد، گفت: این سه روی هم حدود 300 میلیون یورو اعتبار نیاز دارند و ستاد اجرایی هم اکنون کار خود را شروع کرده است که سه سال به طول می‌انجامد و حدود 3 هزار نیرو را به کار خواهد گرفت که در اینجا باز هم بحث آموزش و استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی مهم است.

موسوی ظرفیت دیگر این شهرستان‌ها را پالایشگاه پارسیان عنوان کرد که حدود 17 و 2 دهم درصد گاز کشور را تأمین می‌کند و ادامه داد: این پالایشگاه به مرحله بهره‌برداری رسیده است گرچه هنوز قریب 4 ماه دیگر برای تکمیل شدن کار دارد.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی و تجاری لامرد نیز گفت: در این منطقه بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور مستقر است و همچنین صنایع دیگری قرار است در آنجا ورود کند.

وی همچنین ایجاد شهر جدید تابناک با ظرفیت اسکان 54 هزار نفر را در این منطقه را یادآور شد و افزود: لامرد 35 هزار نفر جمعیت شهری دارد و 54 هزار نفر در این شهر جدید اسکان خواهند یافت که می‌تواند جمعیت نیروهای فنی برای مناطق آنجا باشد.

موسوی از احداث آزادراه از لامرد به دریا خبر داد و گفت: اکنون این پروژه در شرف عقد قرارداد با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان است که از یک طرف به سمت خنج از محل تأمین اعتبار بانک‌ها تأمین اعتبار خواهیم کرد تا سریع‌تر ساخته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین به بحث انتقال آب از دریا به فارس اشاره کرد و آن را بزرگ‌ترین اتفاق تاریخی در این استان برشمرد و گفت: تلاش می‌شود تا 60 میلیون متر مکعب از طریق لامرد به مناطق مختلف استان رساند.

وی از احداث نیروگاه 313 مگاواتی برای تأمین برق صنعت آلومینیوم لامرد خبر داد و گفت: مجموعه این اقدامات در همان دور نهم مجلس رخ داد که تجربه موفقی بوده است.

موسوی به بحث اشتغال اشاره کرد و گفت: در این زمینه سراغ نهادهای مختلف رفته‌ایم و در همه جا هم پاسخ مثبت دریافت کردیم در رابطه با بحث اشتغال و طرح سحاب و غیره که عمدتاً در راستای پروژه‌ها به خصوص مشاغل خانگی باتوجه ویژه به بانوان خانه‌دار نیز می‌توان اقدامات خوبی در این منطقه انجام داد.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز رضایت از فعالیت‌های جهاد لامرد گفت: در این منطقه کارگروه اشتغال راه‌اندازی کردیم که کافی نیست و نیاز است که کارگروه انرژی راه‌اندازی شود و در این زمینه هم خوب است با محوریت جهاددانشگاهی راهکارهای مختلف ایجاد اشتغال را در این منطقه دنبال کنیم. یکی از بزرگترین ایرادات این است که نیروهای جویای کار آموزش‌های لازم را فرا نگرفته‌اند در صورتی که صنعت نیاز به نیروی ماهر و آموزش دیده دارد و در این زمینه هم می‌توان از ظرفیت جهاددانشگاهی برای آموزش نیروها استفاده کرد.

موسوی با بیان اینکه امروز دولتمردان پذیرفته‌اند که لامرد یکی از بزنگاه‌های توسعه کشور است، گفت: اکنون می‌توان با شتاب بیشتر و با محوریت علمی جهاددانشگاهی اقدامات خوبی در این منطقه انجام داد.

انتهای پیام
captcha