انعکاس آغاز چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن تهران در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3983377
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱

انعکاس آغاز چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن تهران در صفحات معارفی رسانه‌ها

چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شهر تهران در بخش برادران، دوشنبه و سه‌شنبه، 21 و 22 تیر در امام‌زاده پنج تن لویزان و به صورت حضوری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 20 تیرماه به اخبار متنوعی پرداخته‌اند که از جمله مهم‌ترین این اخبار، آغاز چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شهر تهران است. در ادامه مروری بر مهم‌ترین اخبار معارفی خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «آیین سنتی مسلمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) امسال برگزار نمی‌شود»،‌ «گلچین مداحی برای شهادت حضرت جوادالائمه(ع)»، «معرفی دو کتاب درباره امام جواد(ع)‌» و «شرحی بر حدیث امام جواد(ع): اعمالی که در کاهش و افزایش عمر تأثیر دارد» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «آیین سنتی «مسلمیه» آستان حضرت عبدالعظیم(ع) امسال برگزار نمی‌شود»، می‌خوانیم: همه ساله و همزمان با فرا رسیدن ایّام شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه‌السلام، آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، در این ایام، میزبان هیئت‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری برای برگزاری این آئین باشکوه بود که امسال نیز همچون سال گذشته، با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و ضرورت حفظ سلامتی زائران و مردم، امکان برگزاری این مراسم وجود نداشته و به همین علت، برنامه‌های مرتبط بدون حضور جمعیت و به‌صورت زنده و مستقیم با حضور سخنرانان و ذاکرین آل‌الله علیهم‌السلام از شبکه‌های مختلف صداوسیما پخش خواهد شد.

روابط‌عمومی آستان مقدس ضمن عذرخواهی از کلیه هیئت‌های مذهبی، ابراز امیدواری کرد تا با عبور از شرایط و محدودیت‌های فعلی، امکان برگزاری مجدّد و باشکوه اینگونه مراسم فراهم شود.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «تولید مجموعه گرافیکی «خدا کافیست» در فرهنگسرای قرآن»، «نقش بی‌بدیل امام جواد(ع) در عبور جامعه شیعی از بحران‌ها» و «گره‌گشایی از مستمندان در پویش «فقط به عشق علی(ع)»» هستند.

در بخش‌‌هایی از خبر «نقش بی‌بدیل امام جواد(ع) در عبور جامعه شیعی از بحران‌ها» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی به تبیین نقش آن حضرت در حفظ و صیانت از تشیع پرداخت و اظهار کرد: در دوره‌ای که ایشان به امامت رسیدند، بحران‌های فکری و فرهنگی و انحرافات عقیدتی، جامعه مسلمانان را فرا گرفته بود.

وی با اشاره به ادله ایجاد بحران‌های فکری و فرهنگی و انحرافات عقیدتی گفت: شکل‌گیری جریان‌های انحرافی و ورود افکار سایر ملل در میان مسلمانان، از جمله چالش‌هایی بود که جریان تشیع در آن دوران را با بحران مواجه کرده بود.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بزرگان فرق مختلف در مواجهه با این بحران‌ها گرفتار شدند و حتی دستگاه حاکم نیز نتوانست آن گرفتاری‌ها و بحران‌ها را برطرف کند، اما امام جواد(ع) با تدابیر هوشمندانه‌ای که به کار گرفتند، علی رغم دوران کوتاه امامتشان توانستند نقش بی‌بدیلی در عبور جامعه شیعه از این بحران ایفا کنند.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) در سنین کودکی به امامت و در سنین جوانی به شهادت رسیدند، افزود: آن حضرت در این فاصله اندک به خوبی توانستند اقدامات مهم و ارزنده‌ای را انجام دهند و جامعه شیعه را از بحران‌ها نجات بخشند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که عنوان آن چنین است: «دفتر زندگی امام جواد(ع) راهنمای بشریت است».

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را منتشر کرده که عناوین آنها عبارت از «آزمون شیعیان در زمان امام جواد(ع)»،‌ ««زیر علَمت امن‌ترین جای جهان است»» و «ادبیات کودک و نوجوان آینده‌ساز انقلاب اسلامی است» هستند.

در بخش‌هایی از خبر ««زیر علَمت امن‌ترین جای جهان است»» آمده است: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ربانی‌منش، معاون راهبردی جامعه ایمانی مشعر اظهار کرد: باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شعارها هدف و راه را به انسان نشان داده و مانند علامت‌های مشخص‌کننده مسیر سعادت برای انسان عمل می‌کنند تا مسیر اشتباه را انتخاب نکنیم، شعار مشترک هیئات محرم ۱۴۰۰ انتخاب شد.

ربانی‌منش با اشاره به اینکه شعار یک روش برای نمایش‌دادن مسیر حرکت است، افزود: در نتیجه باید مفاهیم راه و مسیر حرکت در این شعار وجود داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «امام جواد(ع) برای تبیین جایگاه امامت در دوران خود چه کرد؟»، «مراسم مذهبی مسلمیه در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار نمی‌شود» و «نگاه به چه کسی عبادت است؟» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «امام جواد(ع) برای تبیین جایگاه امامت در دوران خود چه کرد؟»، می‌خوانیم: حجت‌الاسلام و المسلمین محمد زاهدی مقدم کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسئله امامت و رهبری در دوران امام جواد(ع) گفت: مسئله امامت و رهبری، در تمام دوران تاریخ اسلام از مهم‏ترین مباحث اعتقادى بین گروه‌هاى اسلامى بوده است. دوران امام جواد علیه السلام نیز به سبب حضور مذاهب کلامی و نحله‌های فکریِ نافی امامت، از دوره‌های بسیار حساس تاریخ امامت شمرده می‌شود. آن حضرت برای جلوگیری از ترویج اندیشه‌های غلط درباره امامت که توسط این مذاهب و نحله‌ها نشر داده می‌شد، اقداماتی اساسی در حوزه امامت انجام دادند.

وی افزود: دوران امامت امام جواد علیه‌السلام به سبب حضور جریان‌های مذهبی مانند غالیان، زیدیه، اسماعیلیه و معتزله، دچار چالش‌های جدی شد و امامت وی مورد نقد جدی قرار گرفت و بدین سبب گروهی از شیعیان در امامت آن حضرت دچار شک و تردید شدند. از این‌ رو امام جواد علیه‌السلام برای جلوگیری از شک در جامعه شیعی به مبارزه با مذاهب و نحله‌های فکری پرداخت و با استناد به شواهد قرآنی و روایی از اندیشه امامت دفاع و از ترویج اندیشه‌های باطل مبنی بر نفی امامت جلوگیری نمود. از مهم‌ترین اقدامات آن حضرت در حوزه امامت می‌توان به بیان تفسیر صحیح از امامت، دفاع از امامت امام در سن کودکی، بیان تفسیر صحیح از علم امام، تبیین مبتنی بر امامت اشاره کرد.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار هفت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «نقش بی‌بدیل امام جواد(ع) در عبور جامعه شیعی از بحران ها»، «آغاز رقابتهای چهل وچهارمین دوره مسابقات قرآن تهران از فردا»، «مراسم مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) لغو شد»، ««اعجاز هنر موسیقی قرآن» تدوین شد/ کنکاش در نظریه مهم قرائت قرآن»، «فرصت آخر برای خواندن نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده»، «موضوعات همایش جریان شناسی تدبر در قرآن کریم اعلام شد» و «امام جواد(ع)بر کم بودن مهریه و مطابقت آن با مهرالسنة تاکید داشتند» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «آغاز رقابت‌های چهل وچهارمین دوره مسابقات قرآن تهران از فردا» آمده است: حجت‌الاسلام محمودرضا ذکاوت، مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده پنج تن لویزان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شهر تهران در بخش بانوان و برادران گفت: فردا دوشنبه و سه شنبه ۲۱ و ۲۲ تیرماه چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شهر تهران در بخش برادران در امام زاده پنج تن لویزان آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: مسابقات حفظ، قرائت، مفاهیم در بخش برادران استان تهران به صورت حضوری و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در آستان امامزاده پنج تن(ع) لویزان در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی امام زاده پنج تن لویزان افزود: هفته گذشته نیز چهل و چهارمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان برگزار شد که در این دوره از مسابقات، ۹۰ نفر از بانوان شرکت‌کننده از شهرهای تهران، لواسانات، دماوند و پردیس، در رشته‌های حفظ کل، قرائت تحقیق با قضاوت داورانی چون محبوبه کاتب در بخش تجوید، حوریه عقبایی در بخش وقف و ابتدا، نسرین آقایی در بخش صوت، سمانه کوچکی در بخش لحن و گوهری در بخش حُسن حفظ باهم رقابت کردند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار هفت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از ««هیاهو بر سر هیچ» رونمایی می‌شود»، «کار با صندلی چگونه به روان درمانی کمک می‌کند؟»، «تیشتر در انتظار باران است...»، «ساماندهی گیاهان دارویی در قانون ابن‌سینا ستودنی است»، «کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» منتشر شد»، «پدیدارشناسی و عقیده به اصالت وجود دو وجه عمده یاسپرس است» و «ارائه طیف گسترده‌ای از مسائلِ روش‌شناختی علوم اجتماعی در یک کتاب» هستند.

میزان

«ضرورت رسیدگی و توجه به ادبیات کودک و نوجوان»، ««راز سربند»؛ روایت زندگی شهید علی اکبر جمراسی»، «نیاز مبرم جامعه به کتابخانه‌های بیشتر/رفع چالش‌های ادبی به وجود آمده ناشی از کرونا با کمک کتابخانه‌ها»، «ادبیات از زندگی و زمانه ایرانیان جدا نبوده است» و «چند نکته مهم پیرامون سیره رفتاری و رویکرد سیاسی «امام جواد(ع)» نیز عنوان اخباری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

در بخش‌هایی از خبر «چند نکته مهم پیرامون سیره رفتاری و رویکرد سیاسی «امام جواد(ع)»» می‌خوانیم: احمد اصغری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون سیره سیاسی «امام جواد(ع)» گفت: «امام جواد(ع)» در دوره‌ای امامت خویش را آغاز کردند که دو حاکم ظالم و فریبکار را پشت سر گذاشتند، افرادی که با نیرنگ اذهان عمومی از رویداد‌های که حول محور«امام جواد(ع)» رخ می‌داد، دور می‌کردند.

وی در همین راستا ادامه داد: هم‏زمانى حاکمیت مأمون و معتصم با دوران حیات «امام نهم(ع)» از یک ‏سو و وضعیت اجتماعى فرهنگى جامعه به ویژه فعالیت فرقه‏‌هاى انحرافى از سوى دیگر، «امام جواد(ع)» شیوه اداره امور شیعیان، و مبارزه سیاسى اعتقادى زور و تزویر، روش‏‌هایى را به کار گرفتند که در واقع ادامه سیاست‏هاى «امام رضا(ع)» در برابر مأمون بود.

اصغری به مبارزات «امام جواد(ع)» اشاره و تصریح کرد: از فعالیت‌های عمده «امام جواد(ع)» برای حفظ اسلام اصیل تشویق و ترغیب به تحصیل علم بود و در سایه همین اندیشه شاگردان زیادی تربیت کردند. دوره ولایت «امام نهم(ع)»به خاطرنظارت شدید نظامیان و جاسوسان اطراف این امام بزرگوار ویژگی خاصی داشت، این نوع نظارت و استیلای نظامیان در دوره «ائمه اطهار(ع)» بعدی شدت گرفت به نحوی که «امام عسکری(ع)» تمام حیات خود را در پادگان نظامی سپری نمود.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ابراز کرد: بدین ترتیب تربیت شاگردان از برنامه‌های مهم «امام جواد(ع)» به شمار می‌رفت. تعداد شاگردان ایشان در حدود صد و ده نفر نقل شده و حدود ۲۵۰ سخن گهربار از ایشان برجای مانده است از سوی دیگر، چون «امام جواد(ع)» مدت زیادی تحت نظر بودند و از طرفی بیش از بیست و پنج سال عمر نکردند.

انتهای پیام
captcha