توجه ویژه به آموزش برای توسعه همه‌جانبه استان قم
کد خبر: 3983152
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰

توجه ویژه به آموزش برای توسعه همه‌جانبه استان قم

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری قم بر اهتمام و توجه ویژه به‌مقوله آموزش در سطوح مختلف آن به‌عنوان پیش نیاز اساسی برای تحقق توسعه همه جانبه و پایدار در این استان تاکید کرد.

به گزارش ایکنا از قم به نقل از روابط عمومی استانداری قم، مرتضی بابایی مدیرکل سیاسی استانداری قم با اشاره به‌دگرگونی‌ها و تغییرهای سریع در قرن حاضر و فرصت‌ها و چالش‌های جدید به‌وجود آمده، اظهار کرد: تغییر در رویکردهای مرتبط با مقوله آموزش و توجه به‌شرایط و اقتضائات روز جوامع بشری و نیازسنجی آموزشی و برنامه‌ریزی در این زمینه را ضروری خواند.

وی ادامه داد: آموزش یک پیش نیاز اساسی برای توسعه همه جانبه و پایدار هر جامعه تلقی می‌شود و در این شرایط، کشوری قدرتمند است که بر اساس فناوری‌های پیچیده و نوین، توانمندی‌های بالقوه انسانی را با آموزش و تربیت انسان‌های ماهر، توانمند، موثر و کارآفرین به‌فعلیت و شکوفایی برساند.

مدیرکل سیاسی استانداری قم افزود: امروزه دانشگاه‌ها باید علاوه بر کارویژه‌های سابق خود، در راستای رفع چالش‌ها و نیازهای جامعه گام بردارند، یکی از مهم‌ترین رویکردها و دغدغه‌های مدیریت علمی مسائل و بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها با هدف رفع چالش‌ها و معضل‌ها و ایجاد بستری عقلانی و علمی برای حل مشکل‌ها است.

وی با اشاره به‌ابلاغ آیین‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در جامعه و صنعت توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بر اساس آن استادان و اعضای هیات علمی می توانند از سه ماه تا یک سال برای عملیاتی نمودن یافته‌های خود و آشنایی با نیازهای واقعی جامعه و صنعت به‌واحدهای اقتصادی و صنعتی مامور شوند اضافه کرد:‌ دانشگاه باید پیوند ساختاری و ارگانیک خود را با صنعت، جامعه و دولت تقویت کند و ظرفیت‌های خود را در راستای حل مسائل استانی، منطقه ‌ای و ملی به‌کار گیرد و یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ایفای چنین نقشی مشارکت دانشگاه‌ها در فرایندهای تصمیم‌سازی است.

بابایی بیان کرد: در موضوع تولید محصول‌های علمی به‌صورت نظری وضعیت خوبی داریم، اما درباره عملیاتی شدن ایده‌ها موفقیت چندانی نداریم و دانشگاه همواره در معرض این پرسش قرار دارد که روابط و مناسباتش را با نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چگونه تنظیم، و چه خدمتی را نیز ارائه می‌کند.

وی با اشاره به‌تحصیل حدود ۷۰ هزار دانشجو در ۳۱ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در قم و از طرفی تدوین سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ پایان‌نامه و رساله در مقطع تحصیلات تکمیلی، گفت: سوق دادن فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ها به‌سمت رفع نیازها و حل مسائل استانی و ایفای مسئولیت اجتماعی این نهاد در تعامل با جامعه و دولت را از جمله اولویت‌های آموزشی استان است.

انتهای پیام
captcha