انحصارطلبی در جلسات قرآنی کشور آفتی بزرگ است
کد خبر: 3982351
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
دبیر ستاد مردمی انس با قرآن استان قم:

انحصارطلبی در جلسات قرآنی کشور آفتی بزرگ است

دبیر ستاد مردمی انس با قرآن کریم استان قم گفت: انحصارطلبی در جلسات و فعالیت‌های قرآنی در کشور یک آفت است، اینکه در محافل قرآنی هرسال یک عده خاصی شرکت می‌کنند درست نیست بلکه باید به مرحله‌ای برسیم که در هر خانه صدها جلسه قرآن تشکیل شود.

انحصار طلبی در جلسات قرآنی در کشور یک آفت استحجت‌الاسلام والمسلمین وحید عسکری، دبیر ستاد مردمی انس با قرآن کریم استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص طرح قرآنی «یاوران قرآن» بیان کرد: این طرح عظیم به همت ستاد مردمی انس با قرآن کریم استان راه‌اندازی و حلقه‌های قرآن ذیل این طرح تشکیل شده است.

وی با اشاره اینکه هدف از اجرای این طرح، برگزاری محافل قرآنی به صورت ساده و به دور از تکلف همراه با آموزش قرآن کریم است، افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توان عموم مردم را در محافل قرآنی گردهم آورد آن است که جامعه قرآنی، تکلفات را کنار بگذارد.

عسکری تصریح کرد: تلاوت قرآن کریم با رعایت قواعد قرآنی و در سطح بین‌المللی توسط قاریان هنر نیست، هنر آن است که ما بتوانیم اقشار مختلف مردم را پای جلسات قرآن آوریم و این امر زمانی محقق می‌شود که از تکلف در محافل قرآنی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه والدین بدانند همه فرزندان استعداد موسیقیایی قرآن ندارند و قرار نیست همه بچه‌ها قاری قرآن شوند، گفت: انحصار طلبی در قرآن کریم در کشور یک آفت است، اینکه در محافل قرآنی هرسال یک عده خاصی شرکت می‌کنند درست نیست بلکه باید به مرحله‌ای برسیم که در هر خانه صدها جلسه قرآن تشکیل شود و از این جلسات قرآن است که استعدادها شکوفا می‌شود، برای مثال والدین با فرزندانشان در خانه جلسه قرآن برگزار کنند.

جامعه قرآنی صرفا در سطح نخبگانی فعالیت نکنند

دبیر ستاد مردمی انس با قرآن کریم استان قم با یادآوری این نکته که تکلفات قرآن را کنار بگذاریم تا محافل قرآنی خانگی، خانوادگی، دوستانه و به صورت جمعی افزایش پیدا کند، افزود: محیط‌ آکادمیک و آموزشی قرآن کریم برای کودکان و نوجوانان ضرورتی ندارد مگر آن‌که در سطح نخبگانی بخواهند کار کنند اما همه آن‌ها که نمی‌خواهند در سطح نخبگانی فعالیت کنند یا همه استعداد نخبه شدن در زمینه قرآن را ندارند.

عسکری با اشاره به اینکه همه بچه‌ها استعداد حافظ یا قاری قرآن شدن را ندارند، تصریح کرد: در وهله اول باید همه کودکان، نوجوانان و جوانان جذب محافل قرآنی شوند و سپس از بین آن‌ها، افرادی که مستعد در رشته‌های مختلف قرآنی هستند، تفکیک کرده و در سطح نخبگانی برای آن‌ها کلاس‌های تخصصی برگزار کرد.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت قرآنی صرفا در سطح نخبگانی بی‌فایده است، گفت: ما به عنوان عضوی از جامعه قرآنی باید بی‌‌آلایشی، ساده‌گویی و ساده‌گیری را در بین مردم ترویج دهیم تا آن‌ها از فرار از قرآن نجات پیدا کنند؛ عروس و دامادی که آغاز زندگی مشترک آن‌ها با یک جلد کلام‌الله مجید است باید در متن زندگیشان نیز دستورالعمل‌های قرآنی جاری شود نه اینکه قرآن کریم برای ابد در صندوقچه‌ای گوشه اتاق آن‌ها محفوظ بماند و نسبت به آن بی‌توجهی کنند در شرایطی که باید بالاترین و بهترین قسمت منزل را به قرآن اختصاص بدهند.

دبیر ستاد مردمی انس با قرآن کریم استان قم با اشاره به اینکه قرآن را تنها در مراسم ختم تلاوت نکنیم، تصریح کرد: باید این قرآن به گونه‌ای در متن جامعه جاری شود که مردم به محض شنیدن صوت قرآن مراسم ختم و فاتحه‌خوانی را به یاد نیاورند، بلکه با شنیدن تلاوت قرآن کریم دل و جان مردم جلا پیدا کند.

خانواده‌های پرهزینه که در زمینه قرآن هزینه نمی‌کنند

عسکری با بیان اینکه مردم باید با قرآن انس بگیرند تا در کنار هم به دنبال نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) باشند، گفت: جامعه قرآنی باید در راستای تشویق و ترغیب خانواده‌ها به سمت آموزش و تربیت قرآنی فرزندانشان تلاش کنند، متاسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی هزینه‌های هنگفتی برای مسائل مختلف و امور بیهوده می‌پردازند اما برای تربیت و آموزش قرآن به فرزندانشان حاضر به پرداخت هزینه نیستند و این یک آسیب است؛ امید است که همیشه بیشترین هزینه را در راستای قرآن بپردازیم.

دبیر ستاد مردمی انس با قرآن کریم استان قم با اشاره به اینکه استاد و مربیان قرآنی آموزش را دریابید، بیان کرد: شأن و منزلت یک مربی قرآن در سطح و جایگاه استاد باید حفظ شود همچنین از نظر مالی حق او به طور کامل پرداخت شود.

با مال و جان خویش قرآن را از مهجوریت نجات دهیم

وی بر لزوم بررسی عوامل فرار جامعه از قرآن و راهکارهای مرتفع‌سازی آن‌ها تأکید کرد و افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:« انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ سبكبار و گرانبار بسيج‏شويد و با مال و جانتان در راه خدا جهاد كنيد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است» (سوره توبه/ آیه 41) براساس این آیه زمانی که پای کار قرآن می‌‌آییم باید با مال و جان خویش قرآن را از مهجوریت نجات دهیم.

عسکری با اشاره به اینکه فرزندانمان را به گونه‌ای تربیت و هدایت کنیم که آن‌ها احساس ناتوانی در قرائت قرآن نداشته باشند، گفت: در کلاس‌های قرآنی که قرار است در ذیل طرح یاوران قرآن برگزار شود، هیچ قرآن‌آموزی نباید از سایر قرآن‌آموزان حاضر در کلاس به صورت تمسخرآمیز غلط‌گیری کند؛ زیرا این امر سبب ناامیدی و امتناع دانش‌آموزان از تلاوت قرآن کریم می‌شود.

انتهای پیام
captcha