10 هزار پروژه تولیدی در کشور به مقصد نرسید
کد خبر: 3981927
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵

10 هزار پروژه تولیدی در کشور به مقصد نرسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سبزوار در پاسخ به درخواست‌های مکرر تولیدکنندگان برای درخواست تسهیلات بانکی و سرمایه گردش، گفت: 10هزار پروژه در کشور تسهیلات گرفته‌اند که به تولید نرسیده‌اند و یا اهلیت تولید را نداشتند و به سرانجام نرسید.

10 هزار پروژه تولیدی در کشور به مقصد نرسید

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز 13 تیرماه، در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدکنندگان دیار سربداران که در تالار هتل کاملیا سبزوار، برگزار شد، اظهار کرد: به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که در سیاست خارجی کشور به وجود آمد، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل مواد اولیه روبرو شدند که با باز کردن بخش صادرات به شرط وارد کردن مواد اولیه توسط تولیدکنندگان از محل صادرات، این مشکلات تا حدودی حل شد.

افزایش 50 درصدی صادرات

رزم‌حسینی با اشاره به افزایش 50درصدی صادرات در سه ماهه نخست سال جاری، نسبت به سال گذشته، عنوان کرد: در همین مدت کوتاه، نسبت به گذشته 500 میلیون دلار افزایش صادرات داشتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای تامین مالی واحدهای صنعتی از محل واحدهای بزرگ اقدام کردیم، همچنین با استفاده از طرح «تام»، 50 هزار میلیارد تومان بودجه و اعتبار دیده شده که تاکنون 28 هزار میلیارد تومان از این محل تزریق کردیم.

وی تصریح کرد: برای حل مشکل بورس شرکت‌های کوچک می‌توانند با سرمایه‌گذاری تا 10 میلیارد تومان، سرمایه‌هایشان با حضور در بورس تامین کنند و از طرفی مشکلات بانکی را نیز نخواهند داشت.

رزم‌حسینی با اشاره به مشکلات بخش معدن در کشور، اضافه کرد: تاکنون 500 هزار کیلومتر ژئو فیزیک و شناسایی مناطق معدنی را انجام داده‌ایم و در سبزوار نیز واحدهای اکتشافی مستقر شده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: خام فروشی در سنگ‌آهن و حرکت به سمت فرآوری مواد معدنی به ۱۰۰درصد رسیده است و در آینده‌ای نزدیک در بخش مس و روی نیز از خام فروشی جلوگیری خواهد شد.

وی در پاسخ به گلایه و انتقاد بسیاری از تولیدکنندگان برای ندادن وام توسط بانک‌ها و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش برای تولید، عنوان کرد: 10 هزار پروژه در کشور تسهیلات گرفته‌اند که به تولید نرسیده‌اند و یا اهلیت گرفتن وام و تولید را نداشتند.

در ابتدای این مراسم آیت‌الله مغیسه، امام جمعه سبزوار با اشاره به عدم صرفه‌جویی انرژی و گندم و نان توسط مردم و مسئولان، گفت: یکی از مشکلات این روزهای اکثر نانوایی‌های شهرستان سبزوار، پایین بودن حقوق کارگران متخصص نانوایی و خروج متخصصین از این بخش است و از طرفی آرد تحویلی به نانوایان کیفیت مناسبی ندارد.

وی با تاکید بر توجه ویژه مسئولان به جایگاه دیار سربدارن به عنوان اولین حکومت شیعی 50 ساله در زمان قیام سربداران، اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات نان در کشور ارزان بودن آن و گرانی علوفه و آذوقه دام است که در برخی از نقاط شاهد مصرف نان برای خوراک دام هستیم.

در این مراسم، همچنین حدود 20 نفر از تولیدکنندگان مختلف با گلایه و انتقاد از عدم رسیدگی مسئولان به مشکلاتشان در مسیر تولید و نبود نقدینگی و ندادن وام توسط بانک‌ها و ادارات مختلف از وزیر صنعت، معدن و تجارت، درخواست رسیدگی به مشکلاتشان را قبل از پایان دولت را داشتند که وعده‌هایی در این زمینه برای حل مشکلات داده شد.

انتهای پیام
captcha