منظومه فکری آیت‌الله العظمی سبحانی تألیف می‌شود
کد خبر: 3981561
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵

منظومه فکری آیت‌الله العظمی سبحانی تألیف می‌شود

چهارمین اثر از مجموعه «منظومه فکری»، از آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و با محوریت آرا و اندیشه‌های آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی تألیف می‌‌شود.

ارسال/ منظومه فکری آیت‌الله العظمی سبحانی تدوین می‌شودبه گزارش ایکنا، چهارمین اثر از مجموعه «منظومه فکری»، از آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و با محوریت آرا و اندیشه‌های آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی تألیف می‌‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و نگارنده این کتب، ضمن دیدار و گفت‌وگو با مرجع عالیقدر، آیت‌الله العظمی شیخ جعفر سبحانی، در قم از نگارش منظومه فکری ایشان خبر داد.

وی در این دیدار که حدود دو ساعت به طول انجامید ضمن ارائه گزارش از روند نگارش منظومه‌های فکری امام خمینی(ره)، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از آیت‌الله سبحانی برای تدوین منظومه فکری ایشان کسب اجازه کرد. آیت‌الله سبحانی ۳۳۶ عنوان کتاب را نگاشته که قریب به ۶۰۰ مجلد را شامل می‌شود و به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و دیگر زبان‌هاست.

خسروپناه افزود: موضوعات گسترده‌ای از قبیل کلام و عقاید، تفسیر، تاریخ اسلام، فقه تطبیقی، شبهات، کلام جدید، ادبیات، فلسفه، فِرق و مذاهب، رجال، علوم حدیث، اخلاق و سفرنامه موضوعات آثار ایشان است. همچنین موسوعه طبقات الفقهاء چهارده جلد،‌ سیمای فرزانگان ۱۱ جلد، سلسله المسائل العقائدیه ۱۰ جلد، مفاهیم قرآن ۱۰ جلد، تفسیر قرآن با عنوان مُنیه الطالبین فی تفسیرالقرآن المبین ۳۰ جلد است و تاکنون ۴ مجلد از آن به چاپ رسیده و نیز بحوث فی الملل و النهل ۸ جلد است و جامعیت این مرجع تقلید ایجاب می‌کند که منظومه فکری ایشان تدوین شود.

به گفته وی، آیت‌الله العظمی سبحانی در کمال تواضع از این اقدام استقبال کردند و به فضل الهی این مجموعه ارزشمند با همکاری مشترک پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و شاگردان ایشان در مؤسسه تحقیقاتی امام صادق(ع) تدوین خواهد شد. ابتدا ساختار مباحث ایشان استخراج می‌شود تا پس از تدوین اولیه و تأیید وی، در شوراهای علمی مربوطه بحث و تبادل نظر و سپس مقالات آن تألیف شود.

انتهای پیام
captcha