اولین کتاب جهادگران سلامت در همدان تدوین شد
کد خبر: 3979990
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
به همت خبرنگار ایکنا؛

اولین کتاب جهادگران سلامت در همدان تدوین شد

اولین کتاب جهادگران عرصه سلامت در حوزه تغسیل و تدفین اموات کرونایی در استان همدان نگاشته شد.

اولین کتاب جهادگران سلامت در همدان تدوین شدبه گزارش ایکنا از همدان، سایه سنگین کرونا بر جای جای این کره خاکی سنگینی کرده است، عده‌ای مضطرب که آلوده نشوند، عده‌ای در سوگ عزیزان خود نشستند، عده‌ای نگران شرایط اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس بودند و البته عده‌ای هم از این وضعیت برای خود کیسه دوختند.

با نگاهی عمیق به این ماجرا در ذهن همگان دوران دفاع مقدس تداعی می‌شود با این تفاوت که دیگر نمی‌شد از این جنگ به هیچ کجای این دنیا فرار کرد، فقیر و غنی هم تفاوتی با هم نداشتند.

در اوایل شیوع کرونا مانند بسیاری از کشورهای دنیا شاهد عدم تغسیل و تدفین شرعی اموات کرونایی بودیم اما در این بین انسان‌هایی مخلص همچون زمان جنگ آستین همت بالا زدند و مرگ را بازیچه دستان خود گرفتند.

کتاب «ایستاده در غبار» به بیان گوشه‌ای از زحمات و سختی‌های این جهادگران می‌پردازد.

محمد برخوردار، مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از کتاب «ایستاده در غبار» با عنوان اولین کتاب استان همدان در زمینه جهادگران عرصه سلامت در حوزه تغسیل و تدفین اموات کرونایی یاد کرد و گفت: تاکنون یک کتاب با چنین موضوعی در کشور کار شده که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این کتاب با موضوع جذاب و جدیدی انتخاب شده و با قلمی ساده و روان به رشته تحریر در آمده انتظار می‌رود مورد اقبال قرار بگیرد، تدوین کتاب به اتمام رسیده و به‌زودی از سوی انتشارات حماسه ماندگار و انتشارات سریر چاپ و روانه بازار خواهد شد.

برخوردار تأکید کرد: تلاش می‌شود با حمایت از نویسندگان نوقلم از ایده‌ها و سبک نگارش آن‌ها در نوشتن کتاب استفاده کرد.

وی یادآور شد: کتاب ایستاده در غبار به نویسندگی لیلا گودرزیان‌فر، نویسنده جوان همدانی و با مصاحبه‌گری عاطفه ابرار پیراسته خبرنگار ایکنا انجام گرفته که اداره‌کل حفظ آثار با همکاری این دو عزیز کتاب‌های دیگری در دست تدوین دارد.

برخوردار با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 20 کتاب از سوی اداره‌کل حفظ آثار منتشر شده است، افزود: این کتاب اولین اثر در حوزه سلامت است.

وی هدف از انتشار این کتاب را ثبت و ضبط ایثار و فداکاری مردم دانست و گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه نیز ما را برای این کار مصمم‌تر کرد.

کتاب خاطرات دو جهادگر غسال است

لیلا گودرزیان فرد، نویسنده کتاب ایستاده در غبار نیز در ادامه با اشاره به اینکه این اثر اولین کتاب در حوزه جهادگران عرصه سلامت در زمینه تغسیل و تدفین اموات کرونایی در استان همدان است، افزود: کتاب با زبانی ساده و روان درباره خاطرات دو جهادگر غسال بوده که برای عموم مردم نگاشته شده است، در این کتاب راوی به بیان سختی‌ها، اضطراب‌ها و موانعی که برای تغسیل اموات کرونایی در استان همدان داشته می‌پردازد.

گودرزیان فرد اظهار کرد: در این کتاب تلاش شده که کار پراهمیت و مقدس جهادگران همدانی که به‌صورت گمنام در این راه قدم گذاشتند و جان خود را به خطر انداختند به‌خوبی برای مردم نقل شود.

وی تأکید کرد: بانوان همدانی همچون زمان جنگ وارد میدان شدند، عرصه‌ای که حتی بسیاری از مردان توانایی رویارویی با آن شرایط را نداشتند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش هدف از نگارش این کتاب را لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب در زمینه تغسیل و تدفین شرعی اموات کرونایی دانست و گفت: در شرایطی می‌بینیم این جهادگران وارد میدان شدند که بسیاری از افراد همچون زمان جنگ پا پس کشیدند و ترجیح دادند در کنار گود بایستند و نظاره‌گر باشند، بنابراین کار این عزیزان شایسته تدوین و نگارش است تا در تاریخ بماند ما چه مردمانی داشتیم.

وی درباره انتخاب عنوان کتاب نیز گفت: جهادگران عرصه سلامت نیز همچون رزمندگان زمان جنگ در خط مقدم ایستادند و در شرایط غبارآلود کرونایی که تمام جهان را فرا گرفته بود جان خود را بر کف دست گرفتند.

گودرزیان فرد در ادامه با تأکید بر اینکه این کتاب را به رهبر عزیزم تقدیم می‌کنم، افزود: این کتاب به‌زودی چاپ و روانه بازار خواهد شد که با توجه به داستان جالبی که دارد پیش‌بینی می‌شود مورد اقبال مردم قرار بگیرد.

اعتماد مسئولان به جوانان عرصه را برای بیان افکار و ایده‌های جدید باز می‌کند

عاطفه ابرار پیراسته، مصاحبه‌‌کننده این کتاب و از خبرنگاران ایکنای همدان نیز در ادامه با بیان اینکه حفظ کرامت اموات کرونایی برای ما مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: متأسفانه اوایل شیوع این ویروس دیدیم که اموات کرونایی بدون تغسیل و تدفین کامل شرعی و فقط با تیمم دفن می‌شدند که این امر کرامت مؤمن را زیر سؤال برده و پذیرش آن برای بازماندگان بسیار سخت بود.

ابرار پیراسته تصریح کرد: در شرایطی که رعب و وحشت از این ویروس در جامعه حاکم شده بود جهادگران در اقدامی مخلصانه به تغسیل و تدفین اموات کرونایی با رعایت کامل شئونات اسلامی و حفظ کرامت آن‌ها پرداختند، این در حالی است که بسیاری از عزیزان این اموات حتی جرات نزدیک شدن به آن‌ها را هم نداشتند.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام جهادگران شایسته تقدیر و تقریر چندین کتاب است، افزود: نویسندگان با قلم زدن در این حوزه همچون دوران دفاع مقدس ارزش‌های انسانی حاکم بر جامعه ایران اسلامی را به رشته تحریر در می‌آورند تا چراغ راه آیندگان باشد.

خبرنگار ایکنا گفت: تحقیق و پژوهش در این حوزه از اوایل سال آغاز شد و قرار بر این است چندین کتاب در زمینه جهادگران عرصه سلامت نگاشته شود.

وی حمایت و توجه به نویسندگان نوقلم توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را امری ستودنی دانست و گفت: توجه و اعتماد مسئولان به جوانان عرصه را برای بیان افکار و ایده‌های جدید باز و شور و شوق نویسندگی را در آن‌ها تقویت می‌کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در لحظات اول، نفس کشیدن در محیط غسالخانه آن هم با آن همه پوشش برایم سخت بود. گرمای نفسم به صورتم می‌خورد، عینکم بخار می‌کرد و به سختی می‌شد اطراف را دید، چاره‌ای نبود باید تحمل می‌کردم.

در این فضای غبارآلود کرونایی در خط مقدم ایستاده بودم. مرگ بازیچه دستانم شده بود، قطرات عرق از سر و صورتم جاری می‌شود و حتی نمی‌توانستم آن را پاک کنم. چند لحظه از حضورم در آن محیط نگذشته بود که فهمیدم مهمان داریم، مهمانی که باید پاکیزه می‌شد تا به دیدار معبودش برود...»

انتهای پیام
captcha