تکمیل پنجره فولاد شبستان حضرت زهرا(س) همزمان با دهه کرامت
کد خبر: 3979379
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲

تکمیل پنجره فولاد شبستان حضرت زهرا(س) همزمان با دهه کرامت

معاون اجرایی حرم بانوی کرامت از تکمیل پنجره فولاد شبستان حضرت زهرا(س) خبر داد و گفت: این پنجره فولاد دارای طرحی منحصر به‌فرد و بدون الگوبرداری بوده و تلاش شده با الهام از معماری حرم مطهر، هنر چشم‌نواز اسلامی در این اثر به‌کار گرفته شود و ذکر نام مقدس الله و پنج تن آل عبا در قسمت فوقانی پنجره خودنمایی می‌کند.

تکمیل پنجره فولاد شبستان حضرت زهرا(س) هم‌زمان با دهه کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، هادی محمودنژاد، معاون اجرایی حرم بانوی کرامت طی گفت‌وگویی اظهار کرد: دهه کرامت که ابتدای آن خجسته‌زاد روز کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) و شروع جشن‌های دهه کرامت و پایان آن میلاد سراسر نور امام الرئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است را تبریک و تهنیت عرض کرده و به ملت شریف ایران که با وجود تلاش‌های نظام سلطه و استکبار، با حضور پرشور خود در انتخابات حماسه آفریدند، شادباش و خدا قوت می‌گویم.

وی اضافه کرد: با عنایت به افزایش استقبال زائران در دهه‌های اخیر از اعتاب مقدس از جمله حرم نورانی کریمه اهل بیت(ع)، نیاز به فضای زیارت مشهود است؛ لذا توسعه‌ها در ضلع شرقی همچنان ادامه دارد و فضاهای جدید پس از اتمام کار در اختیار قرار می‌گیرد.

معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت ادامه داد: در همین راستا شبستان حضرت زهرا(س) با بهره‌مندی از طرح‌های اسلامی خاص متناسب با حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) توسط آستان مقدس طراحی شد و در سال ۱۳۹۷ به دست تولیت محترم آستان مقدس افتتاح و در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به بهره‌برداری رسید و در اختیار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاه ویژه نمادهای اعتقادی و اسلامی و اینکه زائران حرم‌های مطهر برای عرض ارادت، به ضریح مطهر و پنجره فولاد تبرک می‌جویند، اولین پنجره فولاد در ضلع غربی حرم مطهر و در بالاسر مبارک ایجاد شد و در گام بعدی پنجره فولاد شبستان ایجاد و در ایام دهه کرامت امسال تکمیل و رونمایی شد.

محمودنژاد ادامه داد: برخی هنرهای به‌کار رفته در این پنجره که طراحی آن توسط هنرمندان آستان مقدس انجام شده، عبارت است از قلم‌زنی، میناکاری، سنگ‌تراشی، آینه‌کاری، اسکلت چوبی، ایجاد گوی و ماسوره‌های پیوسته با مقاومت بسیار بالا طراحی قلم زنی و میناکاری توسط هنرمندان اصفهان و مابقی امور توسط اساتید، هنرمندان و صنعتگران آستان مقدس و شهر قم اجرا شده است.

تکمیل پنجره فولاد شبستان حضرت زهرا(س) هم‌زمان با دهه کرامت

وی با اشاره به اینکه پنجره فولاد شبستان حضرت زهرا(ع) دارای طرحی منحصر به‌فرد و بدون الگوبرداری بوده و تلاش شده با الهام از معماری حرم مطهر، هنر چشم‌نواز اسلامی در این اثر به‌کار گرفته شود، گفت: ذکر نام مقدس‌ الله و پنج تن آل عبا در قسمت فوقانی پنجره خودنمایی می‌کند، کتیبه میانی پنجره با طرح رسمی‌بندی و ذکر اسماء الهی و بهره‌گیری از هنر میناکاری جلوه‌نمایی می‎‌کند.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیان کرد: نام‌های مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) در میناکاری لچکی‌های پنجره فولاد به‌کار رفته است. ارتفاع پنجره از تیزه قوس تا کف زمین ۳/۴ متر، عرض آن ۸۳/۲ متر و عمق آن یک متر بوده و نزدیک‌ترین نقطه به مضجع شریف کریمه اهل بیت(ع) از ضلع شمالی است.

وی مطرح کرد: قلم‌زنی پنجره فولاد مذکور، از تراز هنری بالایی برخوردار است که جا دارد از تمام عزیزانی که در به ثمر رسیدن این اثر ماندگار ارائه خدمت کرده‌اند، اعم از خیرین، هنرمندان و سایر دست‌اندرکاران، به نمایندگی از آستان مقدس تقدیر و تشکر کنم.

انتهای پیام
captcha