قهر مردم با صندوق‌های رأی جفا به معیارهای ارزشی است / مشارکت حداکثری در کنار انتخاب فرد اصلح + فیلم
کد خبر: 3978086
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد:

قهر مردم با صندوق‌های رأی جفا به معیارهای ارزشی است / مشارکت حداکثری در کنار انتخاب فرد اصلح + فیلم

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه اگر ما به هر دلیلی با صندوق‌های رأی قهر کنیم به معیارهای ارزشی‌مان جفا کرده‌ایم، گفت: هیچ توجیهی برای رأی ندادن وجود ندارد مگر قهر عاطفی که قطعا بلافاصله موجب حسرت می‌شود؛ امیدواریم که در این انتخابات نیز یک بار دیگر با مشارکت حداکثری مردم همراه با انتخاب کاندیدای اصلح بر اساس شاخص‌های قرآنی مواجه شویم.

قهر مردم با صندوق‌های رأی جفا به معیارهای ارزشی است / مشارکت حداکثری در کنار انتخاب فرد اصلح + فیلمحجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در بخش دوم گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از قم، بیان کرد: طبق آیات قرآن یکی از راه‌های محک ایمان انسان نگاه به رفتار، واکنش و حتی رنگ چهره فرد در مواجهه با مشکلات و معضلات اجتماعی و مفاسد اخلاقی است.

وی افزود: در یکی از آیات قرآن کریم داستانی روایت شده که بیان می‌کند همسر پیامبر (ص) در برگشت از سفر حج شبی را در یکی از منازلشان به صبح می‌رسانند سپس یکی از اعراب ایشان را به پیامبر (ص) ملحق می‌کند که منجر به پخش شایعه‌ای مبنی بر مورد تعرض قرار گرفتن این زن می‌شود.


بیشتر بخوانید:


حسینی ادامه داد: پیامبر (ص) این موضوع را فرصتی مغتنم شمرده و به تحلیل مسئله بهتان به عنوان یک معضل اجتماعی می‌پردازند و می‌فرمایند چرا شما که ادعای ایمان دارید وقتی این تهمت را شنیدید با ترس نگفتید که این یک بهتان روشن است؟

وی اضافه کرد: پیامبر (ص) همچنین در ادامه گفتند تردید نکنید وقتی افراد بهتان زننده براساس اثبات جرم اقدام نکردند شما باید با صلابت بگویید این کذب محض است،از آن جایی که با این بهتان همدلی کردید، فریاد نزدید که دروغ است و فقط سکوت کردید معلوم است که شاخصه‌های ایمان در وجود شما پیدا نشده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به موضوع نفاق با استناد به آیات دیگری از قرآن کریم، تأکید کرد: قرآن در عین حال که این آسیب را می‌پذیرد و مکانیزم‌های دفاعی برای کنترل این جریان را بیان می‌کند باز هم گفته است که اگر بخواهد می‌تواند در عین پنهان کردن به نحوی انسان‌های منافق را معرفی کند.

وی یادآور شد: در همین راستا روایتی وجود دارد که بیان می‌کند دو زن نزد امام علی (ع) آمده و بچه‌ای را آورده و هر دو مدعی بودند که مادر بچه‌ هستند؛ امیرالمؤمنین (ع) که دلیلی برای نفی یا اثبات حرف هیچ کدام نداشتند شگردی به کار بردند بدین گونه که گفتند شمشیری بیاورید تا بچه را نصف کنیم و هر نیمه‌‌اش را به یک مادر بدهیم.

حسینی ادامه داد: در ادامه این روایت آمده زمانی که امام علی (ع) این سخن را بیان کردند کسی که مادر واقعی بود حرف خود را پس گرفت و گفت باشد اصلا بچه مال من نیست ولی این‌کار را نکنید و اینگونه متوجه شدند کسی که بی‎‌تفاوت مانده بود حرفش کذب است و مادر واقعی بچه نیست.

وی با اشاره به نکته مهم دیگری که در ترویج قرآن در جامعه امروزی مغفول مانده است، تصریح کرد: تا به حال هر چه که در خصوص ترویج قرآن گفته شده تنها رایحه‌ای از الطاف قرآن بوده و آنگونه که مطابق با شأن قرآن است مطالب گفته نشده به عنوان مثال می‌گوییم قرآن به صداقت تشویق می‌کند، بسیاری از انسان‌ها صداقت را دوست دارند و این یک موضوع بدیهی است و هنرنمایی قرآن را نشان نمی‌دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ابراز کرد: ممکن است کسانی این حرف بنده را نقد کنند اما باید در عظمت قرآن دنبال پارامترهای دقیق‌تر، بی ابها‌م‌تر و کارآمدتر در شرایط امروزی باشیم.

استفاده کردن برخی نامزدهای انتخاباتی از کلید‌واژه‌های غربی

وی با بیان اینکه جامعه امروزی به شدت تحت تأثیر دموکراسی غربی قرار گرفته‌ است گفت: ما به دلیل نگرانی از اتهام به اسلامی بودن بدون جمهوری در حال دور شدن از جامعه آرمانی خود هستیم ضمن اینکه مشکل دیگری که وجود دارد این است که تمدن غرب در ظاهر بسیار جذاب بوده و کلید واژه‌های فریب دهنده‌ای دارد که برخی نامزدهای انتخاباتی برای جلب توجه مردم، از این کلیدواژه‌ها بهره می‌گیرند؛ از طرف دیگر برخی سیاستمداران شیطانی هم مدام در حال بد جلوه دادن اسلام هستند و این کار ما را سخت‌تر می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: در حال حاضر ما نمی‌توانیم اصول کاری نامزدها را به طور قطعی تشخیص دهیم اما از روی شباهت برنامه و حرف‌هایشان با غرب و مانور دادن روی برخی مسائل مانند مسائل زنان می‌توان متوجه شد که فرد مناسب است یا خیر؛ ما در موقعیتی هستیم که یک واژه به معنای نفی به کار ببریم متهم می‌شویم،‌ زیرا آن‌ها ظاهر حرف‌هایشان مردم پسند است اما حرف ما مردم را به سختی می‌فهمند.

قهر مردم با صندوق‌های رأی قهر ساده نیست

وی در رابطه با متقاعد کردن افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات ندارند، گفت: قهر اینگونه افراد یک قهر ساده نیست بلکه بنیاد فکری و زیر ساخت دارد بنابراین با دیالوگ‌ و توصیه‌های معمولی نمی‌توان آن‌ها را از نظرشان برگرداند.

این پژوهشگر قرآنی اضافه کرد: بنده برای متقاعد کردن اینگونه افراد دو مثال می‌زنم که نزدیک به واقعیت است؛ اول اینکه به عنوان مثال ما می‌رویم یک هندوانه می‌خریم اما وقتی بازش می‌کنیم سفید است اما یک پلاستیک روی آن کشیده و آن را زیر نور خورشید قرار می‌دهیم و از آن انتظار تغییر داریم و کاملا مشخص است که پس از حتی یک روز کامل هم باز تغییری حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: مثال انتخابات هم همینگونه است و ما باید به این فکر کنیم که وقتی از حزبی که چند بار تجربه‌اش کردیم، موفقیت لازم را ندیدیم باید به دیگر احزاب فرصت دهیم و به قول معروف آزموده را آزمودن خطاست!

آسیب‌پذیری نظام سیاسی بدون پشتوانه اجتماعی

حسینی با اشاره به مثالی دیگر در همین راستا و در سطح عمومی‌تر، بیان کرد: برخی از پژوهش‌های آمریکایی حاکی از این است بیش از ۱۸۰ جامعه که احزاب‌شان به هر دلیلی قهر کردند، به پیروزی نرسیدند که هیچ بلکه به رقیب فرصت دادند تا قوانینی وضع کند که بازگشت آن‌ها به عرصه سیاست امکان‌پذیر نباشد بنابراین اگر ما به هر دلیلی قهر کنیم به معیارهای ارزشی‌مان جفا کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: نظام سیاسی وقتی پشتوانه اجتماعی نداشته باشد یا در اصطلاح جامعه شناختی از سرمایه اجتماعی محروم بماند به مراتب آسیب‌پذیرتر از نظامی است که دچار مشکلاتی شده اما همچنان از عزت و اعتبار ملی برخوردار است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در پایان یادآور شد: بنابراین هیچ توجیهی برای رأی ندادن وجود ندارد مگر قهر عاطفی که قطعا بلافاصله موجب حسرت می‌شود؛ امیدواریم که که در این انتخابات یک بار دیگر با مشارکت حداکثری روبه‌رو شده و کاندیدای اصلح کسی که در سطحی از صداقت و دیانت است را انتخاب کنیم.

گفت‌وگو از زهرا سیستانی

انتهای پیام
captcha