جدا از قرآن و ادعیه تیراژ کتاب بسیار پایین است/ ادبیات رو به تعطیلی است
کد خبر: 3976131
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
پرویز در نشست «ادبیات در دولت سیزدهم»:

جدا از قرآن و ادعیه تیراژ کتاب بسیار پایین است/ ادبیات رو به تعطیلی است

محسن پرویز با بیان اینکه سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و آموزش عالی نقش مستقیمی در حفظ و تقویت ادبیات فارسی دارند، گفت: اگر ما شاعر و نویسنده و داستان‌نویس حرفه‌ای نداشته باشیم، معلوم است که چه بر سر ما می‌آید. امروز اگر چاپ قرآن و ادعیه را از سرانه مطالعه خارج کنیم، تیراژ کتب بسیار پایین است. 

ارسال// حوزه نشر یله و رهاست/ نقش وزارت خارجه و صنعت در پاسداشت ادبیاتبه گزارش ایکنا، نشست «ادبیات در دولت سیزدهم» شامگاه دوشنبه، 17 خرداد با حضور محمدحسن زورق، شاعر و نویسنده؛ محسن پرویز، معاون اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد و مهدی کاموس، نویسنده، از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

محسن پرویز در این نشست گفت: ممکن است تصور کنیم که فقط برخی وزارتخانه‌ها مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش مسئول ادبیات و هنر کشورند ولی وزارتخانه‌های صنعت و امور خارجه هم با ادبیات مواجه هستند و معمولاً آن را نادیده می‌گیرند.

معاون اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بلد بودن زبان بیگانه مایه فخرفروشی دولتی‌هاست، اظهار کرد: وزیر خارجه باید در دیدار با مقامات دیگر کشورها به زبان فارسی سخن بگوید و مترجم ترجمه کند. تسلط دیپلمات‌ها و کارگزاران نظام اسلامی به زبان و ادبیات فارسی باعث سربلندی کشور است. وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و آموزش عالی باید در این راستا بکوشند.

وی گفت: الان چالش بسیار بزرگ برای حوزه فرهنگ، ادبیات خاصی است که در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته می‌شود. همچنین کتاب کاغذی به سمت کتاب الکترونیک می‌رود و به بهانه کرونا این حوزه رها شده‌ است. اگر نویسندگان و شعرا درآمدی نداشته باشند، طبیعتاً نوع فعالیت آنها از شکل حرفه‌ای به سمت تفریحی می‌رود؛ اگر ما شاعر و نویسنده و داستان‌نویس حرفه‌ای نداشته باشیم، معلوم است که چه بر سر ما می‌آید. امروز اگر چاپ قرآن و ادعیه را از سرانه مطالعه خارج کنیم، تیراژ کتب بسیار پایین است. 

پرویز اظهار کرد: ناشران بزرگ در حال مضمحل شدن هستند و نتیجه عملی آن تعطیلی ادبیات است؛ در حالی که ادبیات در بخش‌های مختلف دولت نقش دارد. بخش‌هایی که مستقیماً با فرهنگ و ادبیات مرتبط هستند باید به بازبینی فعالیت خود بپردازند و وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی وظیفه سنگینی را برعهده دارد زیرا حوزه نشر بسیار لطمه دیده است. 

انتهای پیام
captcha