مشارکت حداکثری بر انتخاب اصلح مقدم است + صوت
کد خبر: 3974681
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

مشارکت حداکثری بر انتخاب اصلح مقدم است + صوت

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در واکنش به سخنان شورای نگهبان در مورد عدم وجود مشکل قانونی و حقوقی در مشارکت پایین، تأکید کرد: اگر جمعیت کمی در انتخابات شرکت کنند انتخابات باطل و یا نادرست نیست ولی مقام معظم رهبری همیشه بر مشارکت حداکثری تأکید دارند و دلالت‌های امنیتی، سیاسی و اجتماعی هم مؤید این مسئله است.

ارسال// + صوتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در فایلی صوتی که در کانال پژوهشگاه منتشر شده و در پاسخ به این سؤال که اخیرا سخنگوی شورای نگهبان گفته است مشارکت اندک در انتخابات مشکل قانونی و حقوقی پیدا نمی‌کند، آیا این حرف با تاکید بزرگان بر حضور باشکوه در انتخابات منافاتی دارد یا خیر؟ گفت: همانطور که در سؤال بیان شده سخنگوی شورا گفته مشکلی از نظر قانونی و حقوقی ایجاد نمی‌کند، یعنی اگر جمعیت کمی در انتخابات شرکت کنند انتخابات باطل و یا نادرست است؟ قطعا خیر.

وی افزود: اگر بحث حقوقی و قانونی باشد طبیعتاً پاسخ آقای کدخدایی درست است و مشکلی ایجاد نخواهد شد ولی آیا از نظر امنیتی و سیاسی هم اینگونه هست؟ طبیعتاً این طور نیست؛ مشارکت حداکثری که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند برای این است که تهدیدات دشمن کم اثر و بی اثر و امید دشمن برای ضربه زدن به ملت ایران بر باد فنا می‌رود.

لکزایی بیان کرد: مردم با حضور حداکثری در انتخابات نشان می‌دهند پشتیبان و مدافع نظام هستند پس امنیت خود مردم ارتقاء خواهد یافت؛ مسئولی که با رای بالا انتخاب شود دستش برای تصمیم‌گیری و اقدام بازتر است و می‌داند بیشتر مردم از او حمایت می‌کنند ولی اگر فردی با رأی پایین انتخاب شود همواره دغدغه واکنش مخالفان و اعتراض آنها را خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: از کسانی هم که در انتخابات حضور می‌یابند باز همه به این فرد رأی نمی‌دهند، بنابراین طیفی از نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی هم هستند که به وی رأی نداده‌اند لذا همواره شاهد موضع‌گیری این افراد و تنش‌های داخلی خواهیم بود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه ای کاش آقای کدخدایی همین مسئله را هم نگفته بودند، اظهار کرد: درست است ایشان به احتمال بسیار زیاد عدم ایجاد مشکل حقوقی و قانونی را مدنظر داشته است ولی دشمنان از همین تعبیر سوء استفاده کرده و تبلیغ می‌کنند که ببینید جمهوری اسلامی خودش دوست دارد مشارکت پایین باشد، در صورتی که مقام معظم رهبری همواره بر این مسئله تأکید دارند که هرچند انتخاب اصلح مهم است ولی برای من حضور حداکثری مردم مهم‌تر است.

لکزایی اضافه کرد: اگر امر بین مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح باشد رهبری طرفدار مشارکت حداکثری هستند؛ این بحث را برخی مطرح می‌کنند که مشارکت پایین زمینه انتخاب اصلح را فراهم‌تر می‌کند ولی باز مقام معظم رهبری مؤکداً تاکید دارند که مهم مشارکت بالای مردم در انتخابات است.  

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: به خاطر دلالت‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی که مشارکت حداکثری دارد تاکید همه باید بر روی این مسئله باشد. 

کد
انتهای پیام
captcha