برگزیدگان از جشنواره ملی دانشجویان گفتند / از اطلاع‌رسانی ضعیف تا داوری تخصصی
کد خبر: 3973827
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

برگزیدگان از جشنواره ملی دانشجویان گفتند / از اطلاع‌رسانی ضعیف تا داوری تخصصی

برگزیدگان رشته‌های مختلف سی و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور نظرات مختلفی را درباره این جشنواره ارائه دادند که در این مجال مروری بر آن‌ها داریم.

سی و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حالی برگزار شد که تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته بود و به ناچار برای نخستین بار در بستر فضای مجازی به اجرا درآمد.

استفاده از تکنولوژی‌های روز و تجربه جدید در برگزاری جشنواره ملی قرآنی در بستر فضای مجازی بسیار خوب است، اما باید تلاش کرد تا جشنواره‌های قرآنی را به شیوه‌های متفاوت اجرا کرد چرا که هم موجب ایجاد تنوع و هم جذب مخاطبان بیشتری شود، ولی هر تجربه نخستی، دارای نقاط ضعف و کاستی‌هایی خواهد بود که می‌توان با رفع آن‌ها به کیفیت برگزاری جشنواره‌های قرآنی مجازی افزود.

در این مجال به سراغ چند نفر از برگزیدگان رشته‌های مختلف جشنواره می‌رویم که هر کدام از آنان حائز رتبه‌های نخست از دانشگاه‌های مختلف استان فارس شده‌اند تا نظر شرکت‌کنندگان و برگزیدگان را درباره جشنواره مذکور بدانیم.

محسن روهنده، دانشجوی کارشناسی رشته نرم‌افزار کامپیوتر دانشکده فنی باهنر شیراز، که رتبه اول رشته تولید اپلیکشین این دوره از جشنواره را به دست آورده است، به خبرنگار ایکنا فارس، گفت: متأسفانه یکی از نقاط بسیار مشهود ضعف مسابقات، اطلاع‌رسانی ضعیف بود برای مثال چند ماه پیش به من گفتند که رتبه کسب کرده‌ام اما نگفتند که چه رتبه‌ای و من اکنون از شما شنیدم که رتبه اول را کسب کرده‌ام.

وی افزود: نقطه قوت این جشنواره هم ایجاد انگیزه و تشویق دانشجویان برای ادامه این راه و جذب آنان به فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و مذهبی است و مسلماً کسانی که بتوانند در چنین جشنواره‌های رتبه‌های برتر را کسب کنند، قطعاً راه خود را ادامه داده و مراحل پیشرفته را طی خواهند کرد.

روهنده که برای نخستین بار است در مسابقه برنامه‌نویسی شرکت کرده است، تأکید کرد که بنا دارد به یاری خدا این راه را ادامه داده و مراحل پیشرفته تولید اپلیکشن را طی کند.

اطلاع‌رسانی جشنواره تقویت شود

فریبا عباسی، دانشجوی رشته بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، که حائز رتبه اول رشته نقد و بررسی کتاب شده بود، به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از نقاط ضعف این جشنواره اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف بود به‌طوری که اصلاً متوجه نمی‌شدم چه زمانی برنامه‌ها اجرا می‌شود و حتی از طریق سایت مفدا متوجه شدم که حائز رتبه شده‌ام و برای شرکت در آزمون هم از طریق رابط قرآنی دانشگاه مطلع می‌شدم. البته ممکن است این اطلاع‌رسانی ضعیف مربوط به رشته ما بوده باشد و ظاهراً برای سایر رشته‌ها پیامک می‌شده است اما در هر صورت خوب است که اطلاع‌رسانی جشنواره تقویت شود.

عباسی همچنین برگزاری آنلاین و غیرحضوری جشنواره را از جمله مشکلات این دوره از جشنواره برشمرد و گفت: چون مسابقات در بستر فضای مجازی برگزار شد، ممکن است همه دانشجویان امکانات یکسان نداشته باشند و مثلاً سرعت نت‌ها بسیار پایین باشد و نتوانند از برنامه‌های جشنواره استفاده کنند برای مثال اصلاً نتوانستم وارد صفحه اسکای روم یا اینستاگرام جشنواره برای مراسم اختتامیه شوم.

وی با بیان اینکه نخستین سال است که رشته نقد و بررسی کتاب به جشنواره ملی دانشجویان اضافه شده است، گفت: در سال‌های گذشته در همین رشته در وزارت بهداشت حائز رتبه شدم و امسال هم که این رشته به جشنواره ملی اضافه شده است، نخستین سال بود که توانستم به این مرحله راه یابم.

عباسی با تأکید بر اینکه به طور کلی برگزاری جشنواره‌های قرآنی به‌ویژه برای دانشجویان خوب است، گفت: از نقاط قوت جشنواره هم می‌توان به داوری قوی آن اشاره کرد که بسیار خوب و از روی انصاف بوده است و به‌ طور کلی از این جشنواره راضی بوده‌ام.

تأثیر کرونا بر جشنواره امسال

آیسودا دهقانی، دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه آزاد فیروزآباد و حائز رتبه اول آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: جشنواره امسال نسبتاً خوب بود اما شرایط شیوع کرونا بسیار بر روی آن تأثیر گذاشت به طوری که فاصله زمانی بسیاری طول کشید تا به مرحله پایانی رسید.

وی با اشاره به برگزاری مجازی جشنواره امسال گفت: مسلماً برگزاری مجازی یک برنامه دارای مشکلات و نواقصی است، مثلاً مراسم اختتامیه که به صورت آنلاین پخش می‌شد دارای یکسری مشکلات مثل قطعی صدا، تنظیم نبودن دوربین و مسائل دیگر بود.

دهقانی گفت: البته با توجه به اینکه شیوع کرونا بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است، برگزاری جشنواره ملی قرآنی خوب بود و ما گمان می‌کردیم که شاید برگزار نشود اما در هر صورت آنلاین برگزار شد.

وی با بیان اینکه همکاری خوبی هم از سوی دست‌اندرکاران جشنواره در برگزاری آزمون آنلاین وجود داشت، گفت: در مرحله‌ای اینترنت برای دانشجویان در حین آزمون دچار مشکل شد و با همکاری دست‌اندرکاران دانشجویان توانستند مجدداً وارد سامانه شده و آزمون خود را ادامه دهند.

داوران متخصص و متبحر

علی دهقان، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی کازرون و دارای رتبه اول پرسمان معارفی، گفت: با توجه به اینکه جشنواره امسال برای نخستین بار در بستر فضای مجازی برگزار شد، مسلماً وجود مشکلاتی نظیر قطعی اینترنت و غیره یک امر طبیعی است.

وی با بیان اینکه سؤالات امسال این جشنواره در رشته پرسمان معارفی بسیار مفهومی اما وقتش نسبت به آن کم بود، گفت: یکی از نقاط قوت جشنواره هم برگزاری بخش شفاهی مسابقات بود زیرا در بخش کتبی کم و زیادهایی می‌توان انجام داد ولی بخش شفاهی شرکت‌کننده مجبور است به محض دریافت سؤال سریع پاسخ متناسب را به ممتحن ارائه کند و ممتحن هم فروع سؤال را تشریح کند و از بطن سؤال، سؤالات دیگر از متسابق بپرسد و این نقطه قوت بسیار هم تخصصی بود.

دهقان با تصریح اینکه داوران این دوره از جشنواره بسیار متخصص و متبحر بودند که از نقاط قوت جشنواره امسال محسوب می‌شود، گفت: برگزاری جشنواره به صورت حضوری بسیار بهتر است و می‌توان از تجربیات سال‌های قبل استفاده کرد.

وی در پایان، سطح علمی این دوره از جشنواره را بسیار خوب و حتی فراتر از سطح علمی دوره‌های حضوری توصیف کرد و گفت: سومین سال بود که در جشنواره ملی دانشجویان رتبه کسب کرده‌ام البته در سال‌های قبل در رشته‌های دیگر شرکت کرده بودم.

انتهای پیام
captcha