سینمای دفاع مقدس را زود به پایان رساندیم
کد خبر: 3973549
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
سرهنگ صادقیان در گفت‌و‌گو با ایکنا:

سینمای دفاع مقدس را زود به پایان رساندیم

فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی از فعالیت رسانه در خصوص پرداختن به ابعاد دفاع مقدس به‌ویژه سوم خرداد گلایه کرد و گفت: بیش از 100 سال از جنگ جهانی اول گذشته است، اما دو سال پیش فیلمی با همین محور تمام جوایز اسکار را از آن خود می‌کند، درحالی‌که ما بسیار زود سینمای دفاع مقدس را به پایان رساندیم.

سرهنگ محمد صادقیان، فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: کاملاً واضح است که صدام با شروع جنگ نیامد که زود برود و مصاحبه نیمه‌کاره رئیس‌جمهور وقت عراق مبتنی بر اینکه یک روزه خرمشهر و سه روزه آبادان را تصرف کرده و این مصاحبه را در تهران به اتمام خواهد رساند، گواه بر این ادعاست.

وی تصریح کرد: نظامیان بر این عقیده هستند که وقتی فرمانده دستوری می‌دهد 99 درصد کار را انجام داده است و به همین دلیل حمله به ایران حساب شده و کاملاً برنامه‌ریزی شده بود. ادعای صدام مبنی بر ادامه مصاحبه در تهران، پیشینه علمی دارد و باید واقعیت‌ها را پذیرفت. دشمن ما اصلاً دشمنی ضعیف نبود، بلکه تمام اقدامات خود را بر مبنای اصول و با تجهیزات کامل همچون 14 لشکر مکانیزه پیش می‌برد.

صادقیان با اشاره به اینکه فرمایش حضرت امام(ره) مبتنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد» اشاره به وحدت داشته و تکلیف را بر همگان روشن ساخت تا قشری ادعای سهم نکند، از رسانه‌ها به جهت انعکاس اخبار نه چندان مطلوب ابعاد آزادسازی خرمشهر گلایه کرد و افزود: تکرار جمله معروف «سقوط خرمشهر» ظلم به مقاومت 34 روزه است. سقوط باید جای خود را به مقاومت داده و مقاومت خرمشهر در جنگ مورد تبیین و نشر قرار گیرد. چراکه صدامی که آمده بود یک روزه خرمشهر و سه روزه آبادان را تصرف کند، 34 روز زمین‌گیر می‌شود که می توان از آن به مقاومت جانانه یاد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: رخ دادن حماسه جانانه کوی ذوالفقاریه در آبان 59 برگ زرینی در تاریخ دفاع مقدس است. چراکه با سقوط آبادان ممکن بود اتفاقات ناگوار به وقوع پیوندد. وقتی نیروی هوایی پل بهمن‌شیر را می‌زند همه نیروی عراق که در این سمت شط قرار داشتند منهدم می‌شود و این امر اتفاقی نادر و فرخنده است و پیرو این اقدامات امام راحل در 5 مهر ماه 60 دستور شکست حصر آبادان را صادر فرمودند. این اتفاقات در عملیات فتح‌المبین باید بازگو شود تا پس از آن به عملیات بیت‌المقدس برسیم.

سوم خرداد عقبه 26 روزه دارد

صادقیان بیان کرد: سوم خرداد سال 61 عقبه 26 روزه دارد، بعد از اتمام عملیات فتح‌المبین در 8 فروردین، نیروی هوایی تصویربرداری هوایی از منطقه را به دستور شهید صیاد شیرازی، فرمانده وقت نیروی زمینی انجام می‌دهد و به این نتیجه می‌رسد که نیروی دشمن تاکجا عقب رفته است و در این زمان طرح عملیات کربلای 3 از سوی سپاه و ارتش نوشته می‌شود. محسن رضایی با امیر صیاد شیرازی با دو فرهنگ سازمانی متفاوت همدل و متحد پیش رفته تا جایی که 4 قرارگاه مأموریت را آغاز می‌کنند.

وی ضرورت پرداختن به سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر را مورد تأکید قرار داد و افزود: اعلام خبر آزادسازی خرمشهر در اخبار ساعت 14 شیرینی وصف ناپذیری را بر جان مردم ایران نشاند که فراموش ناشدنی است. جمله معروف جمعیت خرمشهر، 36 میلیون نفر سخنی به گزافه نیست، برای آزادی این شهر و دیگر مناطق اشغالی همه بسیج شدند و طبیعی بود که برای آزادی‌اش سر از پای نشناسند.

صادقیان با بیان این نکته که همه اقشار و دستگاه‌های نظامی و انتظامی در دفاع مقدس و فتح خرمشهر سهم بسزایی داشتند و نمی‌شود تفاوت قائل شد، اظهار کرد: پدافند هوایی در کنار دیگر ظرفیت‌ها پا به میدان گذاشت و توانست افتخارات خوبی کسب کند. مأموریت پدافند در 4 حوزه کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام تعریف می‌شود. هر پرنده دشمن که در آسمان پرواز کند حتماً توسط رادارهای پدافند کشف می‌شود و این کشف در عملیات بیت‌المقدس از سایت راداری دزفول، بهبهان و امیدیه و با کمی فاصله سایت راداری بوشهر انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه کشف پرنده دشمن زمینه اقدام تاکتیک مناسب را فراهم می‌کند، تصریح کرد: بیش از 6 هزار نیرو، ترابری هوایی شدند و به واسطه این اقدام حرکت هر جنبنده‌ای در آسمان حتماً تحت کنترل عملیاتی پدافند است. در طی 26 روز عملیات بیت‌المقدس هر روز از طلوع آفتاب تا غروب تعدادی هواپیمای اف14 (گشت هوایی)، در آسمان به پرواز درآمده تا زمان را برای مقابله از دست ندهیم، زمانیکه این هواپیما به مدت 9 ساعت در آسمان در حال پروhز است یعنی حداقل 6 بار سوخت‌گیری کرده و هدایت اینکار با پدافند هوایی است.

مأموریت پدافند هوایی

صادقیان ادامه داد: در این مدت مأموریت پدافند هوایی تنها مقابله 100درصدی با هواپیمای دشمن نبود. از این رو تعدادی سایت‌های موشکی همچون سایت تبوک شمال آبادان، کوثر در شوش، خیبر2 در فکه، خیبر 1 در جنوب اهواز و بدر در رامشیر جانمایی شدند. در این عملیات 59 فروند هواپیمایی دشمن منهدم شد، اما خیلی به آن افتخار نمی‌کنیم، چراکه تجربه و افتخار سرنگونی 68 هواپیما در عملیات والفجر 8 را در کارنامه داریم.

وی با بیان اینکه پدافند کلی در آبادان به تکاوران نیروی دریایی سپرده شده بود، اضافه کرد: این تکاوران از لحظه شروع بحران در خرمشهر تا گلبانگ پیروزی در سوم خرداد 61 حضور داشتند، نیروی دریایی پدافند کلی را در عملیات بیت‌المقدس با 300 فروند قایق شناور، یک گردان شناور هجومی و تکاوران انجام داد. تمام اقدامات انجام شده نظامی یک طرف و نامه‌ای پرانرژی از سوی کودکان، نوجوانان و سایر گروه‌های مردمی در طرف دیگر توانست جریان آزادی خرمشهر را بیش از پیش تقویت کند. اهدای حتی یک تخم‌مرغ از سوی پیرزنی بمب انرژی، امید و انگیزه برای رزمندگان بود.

صادقیان از فعالیت رسانه در خصوص پرداختن به ابعاد دفاع مقدس به ویژه سوم خرداد گلایه کرد و افزود: بیش از 100سال از جنگ جهانی اول گذشته است، اما دو سال پیش فیلمی با همین محور تمام جوایز اسکار را برنده می‌شود. طبق گفته امیر موسوی، نه 8 سال دفاع مقدس، بلکه از همین 26 روز، می‌توان یک هزار فیلم تأثیرگذار تولید کرد، البته برای ساخت فیلم فاخر باید بهترین‌ها پای کار باشند. به نظر من خیلی زود سینمای دفاع مقدس را به پایان رساندیم.  

وی بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند در حوزه دفاع مقدس و سوم خرداد بهتر و قوی‌تر از اقدامات فعلی عمل کنند و اگر نتوانیم وظیفه خود را به نحو احسن عملیاتی کنیم قطعاً کوتاهی کرده‌ایم. شهید ستاری بیان کرده است اگر به سبب ملاحظات حفاظتی و امنیتی در طول دوران دفاع مقدس نتوانستیم خیلی از ناگفته‌ها را بازگو کنیم در حال حاضر (سال 73) وقتش است که ما به موضوعات پرداخته و ناگفته‌های دفاع مقدس که بسیار هم ناگفته نیستند را بازگو کنیم.

فرصت تشریح ابعاد آزادسازی خرمشهر را از دست ندهیم

صادقیان ادامه داد: در برهه‌ای از زمان به سبب عملیات روانی مجبور بودیم دشمن را ضعیف جلوه دهیم، اما امروز وقت آن است که فیلم‌های خوب ساخته شود. کربلای 4 و 5، والفجر 8 و بیت‌المقدس را به خوبی تبیین کنیم، چراکه اقدامات صورت گرفته دیگر ناگفته نیست و لازم است نوجوان و جوان امروز با این فرهنگ آشنا شوند. وحدت بین نیروهای مسلح در عملیات بیت‌المقدس بهتر تشریح شود. مصداق وحدت نیروهای مسلح امروز در شهدای مدافع حرم جلوه‌گر شده است.  

فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی ضرورت برخورد صادقانه با مخاطب در تبیین و تشریح موضوعات دفاع مقدسی را مورد تأکید قرار داد و افزود: شهدای سوباشی به شهدای عاشورایی معروف هستند، چراکه شهدای عاشورا آگاهانه وارد شدند و شهید دستنبو و یارانشان می‌دانستند قرار است چه اتفاقی بیفتد و هواپیماها به قصد زدن رادار آمده است. در شهدا سوباشی، شهدایی هستند که شیفت کاری آنان نیست  نیروها در دو شیفت مختلف کاری بایکدیگر به شهادت رسیدند. برای جذب مخاطب نیاز به اقدام خارق‌العاده نیست، تنها می‌توان فیلم را از روی صداقت برای عموم مردم بسازیم.

صادقیان ضرورت تبیین وحدت بین نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس و سال‌های بعد از آن را یادآور شد و افزود: وحدت می‌تواند الگویی برای سبک مدیریتی نیروهای مسلح در سطح بین‌المللی باشد که یک فرمانده همچون امیر جلیلوند، در خط مقدم مبارزه کرونا ایستاده و در این مسیر جان خود را هدیه می‌دهد. پدافند یکی از بهترین نیروهای خود را تقدیم سلامت مردم کرد. جا دارد استان و رسانه‌های استان تلاش کنند تا شهید جلیلوند به عنوان نماد و الگو برای همه باشد.

انتهای پیام
captcha