«ناخاطرات» این «روزهای زخمی»/ کاهش ۵۰ درصدی عناوین
کد خبر: 3972843
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
تازه‌های نشر در اردیبهشت 1400

«ناخاطرات» این «روزهای زخمی»/ کاهش ۵۰ درصدی عناوین

مقایسه آمار‌های چاپ و نشر کتاب در اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حاکی از کاهش ۵۰ درصدی چاپ کتاب است.

تازه‌های نشر دینی/ چاپ کتاب در اردیبهشت ۵۰ درصد کاهش یافتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ قبل از شیوع ویروس کرونا، اردیبهشت، ماه کتاب بود. ماهی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شد و چند سالی هم به دلیل همزمانی ماه مبارک رمضان با این ماه، نمایشگاه قرآن هم در اردیبهشت و اندکی پس از نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شد و این روز‌های خوبی را برای ناشران رقم می‌زد. ناشران از ماه‌ها قبل در تدارک نمایشگاه، تازه‌های نشر خود را منتشر می‌کردند تا با دست پر پذیرای مخاطبان کتاب باشند.  
 
آمار‌های خانه کتاب نشان می‌دهد، امسال با وجود برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، ناشران چندان رغبتی به انتشار کتاب نداشتند. زیرا در اردیبهشت سال جاری ۴۳۳۹ عنوان کتاب منتشر شده که از میان آن‌ها کلیات ۴۹، فلسفه ۳۲۲، دین ۲۱۲، علوم اجتماعی ۶۲۲، ادبیات، ۸۹۶ و کودک و نوجوان ۸۸۱ است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد عناوین کلی کتاب ۸۰۶۸ عنوان بوده است. این مقایسه، کاهش به تقریب ۵۰ درصدی نشر کتاب در اردیبهشت را نشان می‌دهد.
 
نکته مهم دیگر در این زمینه، قیمت کاغذ است که اواخر فروردین به شدت گران شد و این مسئله هم می‌تواند مزید بر علت کاهش چاپ کتاب باشد. زیرا توان نشر کتاب با کاغذ آزاد وجود نداشت. کاغذ دولتی هم مدت‌هاست که تخصیص پیدا نکرده است و ناشران همچنان در انتظار تحقق وعده‌های دولت هستند.  
 
در گزارش پیش رو، به رسم ماه‌های گذشته گزیده‌ای از تازه‌های نشر در حوزه دین، قرآن و ادبیات ارائه شده است.  
 
آفاق حقیقت در سپهر شریعت
کتاب «آفاق حقیقت در سپهر شریعت» شامل گفت‌وگوی حامد زارع با سید مصطفی محقق داماد از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. نویسنده، محقق داماد را از جمله مجتهدانی معرفی می‌کند که جرئت تداوم اجتماعی و سیاسی بخشیدن به آرای فقهی خود را دارند. یعنی تأملاتش محصور در مکاسب و کفایه نیست، بلکه با شکست حصر محافظه‌کارانه فقیهان امروز، ما به ازای سیاسی و اجتماعی تفاسیر فقهی خود را با صدای بلند و با ادله روشن و مبرهن اعلام می‌کند. این کتاب شش فصل اصلی دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: «زندگی و کارنامه فکری»، «فقه و اصول»، «تاریخ اندیشه»، «اندیشه معاصر»، «فلسفه اسلامی» و «معارف دینی». به جز این فصول، مقدمه به قلم حامد زارع، «درباره سیدمصطفی محقق داماد» نوشته رسول جعفریان و پیشگفتار به قلم محقق داماد، از دیگر بخش‌های مختلف این کتاب هستند.
 
طالبان
کتاب «طالبان؛ سپاهیان خدا در نبردی اشتباهی» شامل خاطراتی از سفر به افغانستان در زمان طالبان و گفت‌وگو با سران حکومت، نوشته فهمی هویدی با ترجمه وحید خضاب به تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. هویدی، نویسنده و روشنفکر اسلامگرای مصری که شخصیتی شناخته شده در سطح جهان و همچنین در کشور ما دارد، جریان دو سفر خود به افغانستان در دوران حکمرانی طالبان و تحلیل‌هایش از اوضاع و احوال این کشور در آن زمان را در این کتاب نوشته است.
 
سه چکامه ولایی از ابوتمام طایی
کتاب «سه چکامه ولایی از ابوتمام طایی» تألیف حبیب راثی تهرانی و عذرا یزدی است که به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان و دوستداران ادبیات و شعر شیعی قرار گرفته است. مقدمه‌های این کتاب به قلم استاد علامه سیدمحمدرضا حسینی جلالی و استاد شیخ قیس بهجت‌العطار است. در این کتاب سه قصیده نایاب از ابوتمام حبیب بن اوس طایی مورد تصحیح و شرح قرار داده شده است. ابوتمام شاعر شیعه عصر عباسی، از بزرگترین شعرای عرب است که آوازهاش در طول قرون و اعصار به همه جا رسیده است. دیوان وی در کنار کتاب الحماسه از نفیس‌ترین آثار ادبی جهان اسلام به شمار می‌رود که تاکنون شروح مختلفی بر آن نوشته شده است. آنچه در این کتاب ارائه شده، شرح و ترجمه سه قصیده رائیه غدیریه (در ۷۴ بیت)، میمیه امامیه (در ۶۲ بیت) و قصید‌های در مدح بنی هاشم و ذم بنی امیه (در ۱۳ بیت) است که براساس ۱۱ نسخه خطی کهن تحقیق و تصحیح شده است.
 
حمزه
کتاب «حمزه» نوشته علیرضا کلامی شامل خاطرات شهید مدافع حرم محمدحسین حمزه از لحظه کودکی تا شهادت است که در گفت‌وگو و مصاحبه با دوستان و اعضای خانواده وی گردآوری شده است. این اثر که به همت انتشارات خط مقدم منتشر شده با یک روایت خطی شمایی کلی از زندگی این شهید مدافع حرم ارائه کرده است. شهید حمزه متولد سال ۱۳۶۵ است که سال ۱۳۹۵ در سن سی سالگی در سوریه به شهادت رسید.
 
پرسش‌های مهم زندگی
کتاب «پرسش‌های مهم زندگی؛ مبانی و مسائل فلسفه» نوشته راجر اسکروتن به تازگی با ترجمه علی اوجبی به همت نشر خزه منتشر شده است. این کتاب، دهمین عنوان مجموعه «پیاده‌روی با فلسفه» است که این ناشر چاپ می‌کند. راجر اسکروتن فیلسوف و نویسنده سرشناس انگلیسی و استاد زیبایی‌شناسی و فلسفه سیاسی است. نویسنده در پی آن نبوده که به تاریخ فلسفه یا پژوهشی در این ساحت بپردازد. در واقع هدف از تألیف این کتاب، پاسخ به پرسش‌های اساسی زندگی و معنابخشی به آن بوده است. او در اینکتاب به تشریح و تبیین مقولات و مفاهیمی مانند حقیقت، زمان، خدا، آزادی، امور اخلاقی، موسیقی، تاریخ و ... پرداخته است.
 
بازگشته
رمان «بازگشته» نوشته حمید نورشمسی به همت انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. این کتاب دومین رمان این نویسنده است و درباره زندگی یک روزنامه‌نگار است که در جست‌وجوی هویت و معنای زندگی خود بوده و صحنه آغازین داستان هم، حضور این روزنامه‌نگار در مراسم تشییع پیکر شهدای غواص است. این رمان به شیوه اول شخص روایت می‌شود و شیوه روایتش نیز خطی و ساده است.
 
شیعه‌شناسی 
کتاب «شیعه‌شناسی» نوشته سیدابوالحسن مخزن موسوی به همت انتشارات نبراس منتشر شده است. کتاب چهار بخش کلی به ترتیب با این عناوین دارد: فلسفه نبوت و شئون پیامبر (ص) و استمرار مرجعیت دینی و سیاسی، نقشه راه و تدابیر پیامبر (ص) برای تثبیت و استمرار مرجعیت دینی و سیاسی اهل بیت، خاستگاه عقاید و آرا شیعه و وحدت و همگرایی، حلقه مفقوده عزت و اقتدار مسلمانان آسیب‌ها و راهکارها. مهمترین ویژگی کتاب این است که نویسنده با نگاهی به موضوع وحدت اسلامی مباحث را جمع‌بندی کرده است. همچنین بیش از هشتاد درصد منابع آن را کتب اهل سنت تشکیل می‌دهد. در این کتاب اثبات شده که پیامبر (ص) کلمه شیعه را استفاده کرده و شیعه را با عنوان اسلام که مهر استاندارد ثقلینی دارد، معرفی کرده است.
 
نامه‌های عارف قزوینی
نشر نگاه «نامه‌های عارف قزوینی» به کوشش مهدی نورمحمدی را با اضافات، تجدیدنظر و ویرایش جدید منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر ۸۴ نامه از عارف قزوینی، ۱۳ نامه به عارف و ۱۰ نامه درباره اوست که از مجموعه‌های خصوصی، نسخه‌های دستنویس، کتب، روزنامه‌ها و مجلات گوناگون گردآوری شده‌اند. این نامه‌ها زبان حال و آیینه تمام‌نمای روحیات و افکار عارف‌اند و اطلاعات ارزشمند و منحصر به فردی که از این نامه‌ها به دست می‌آید در شناخت عارف، تحقیق در احوال و آثار و همچنین تدوین کامل‌ترین زندگینامه وی، اهمیت و ارزش فراوانی دارد. از میان نامه‌های این مجموعه، ۳ نامه عارف به علی بیرنگ برای اولین بار منتشر شده است. این نامه‌ها، حاوی ۲ غزل و ۲ دوبیتی (به معنی عام) و ۲ بیت منتشر نشده‌اند که در دیوان عارف نیامده است.   
 
چاپ نخست این کتاب در سال ۹۱ منتشر شده بود، اما ویژگی‌های چاپ دوم کتاب از این قرار است؛ تعداد نامه‌ها از ۵۴ نامه به ۸۴ نامه افزایش یافته است. دو پیوست «نامه‌ها به عارف» (شامل ۱۳ نامه) و «نامه‌ها درباره عارف» (شامل ۱۰ نامه) نیز به کتاب افزوده شده است.
 
روز‌های زخمی
کتاب «روز‌های زخمی؛ شبه گزارش جنگ در عراق و شام ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸» نوشته محمد صدری به همت انتشارات سوره مهر منتشر شده است. صدری یادداشت‌های روزانه‌اش از حضورش در عراق در سال ۹۳ و در سوریه در سال ۹۴ را در کتابخانه خود نگه می‌داشت. سال ۹۶ برای دومین بار به سوریه می‌رود. اما کار کتاب را تا مدتی به تعویق می‌اندازد. او سومین سفرش به سوریه را در سال ۹۸ انجام می‌دهد و سپس با شیوع ویروس کرونا که باعث خانه‌نشینی همه مردم شد، نوشتن و تدوین کتابش را آغاز می‌کند و در نهایت، به شکل امروزی منتشر شده است.  
 
نقش پیشوایان دین، علما و بزرگان شیعه در تعامل اسلام با ادیان دیگر
کتاب «نقش پیشوایان دین، علما و بزرگان شیعه در تعامل اسلام با ادیان دیگر» به کوشش و نگارش محمد تقی انصاریان خوانساری به همت انتشارات انصاریان منتشر شده است.  کتاب هفت فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «تعامل قرآن مجید با دیگر ادیان به ویژه یهود و نصارا»، «تعامل پیامبر اکرم (ص) با پیروان ادیان دیگر به ویژه یهود و نصارا»، «تعامل امام علی (ع) با پیروان ادیان دیگر بویژه یهود و نصارا»، «تعامل ائمه معصومین (ع) با ادیان دیگر»، «تعامل علما با ادیان دیگر»، «کتاب‌ها و مقالات» و «داستان‌ها و خاطرات».
 
تشکل تراز
کتاب «تشکل تراز» نوشته مجتبی رئیسی مجموعه منظم و کاربردی و با دسته‌بندی و موضوع‌بندی جامع، منظومه فکری مقام معظم رهبری از یک تشکل دانشجویی را جلوی چشم مخاطب می‌آورد. این مجموعه از شش فصل با عناوین مسئولیت دانشجو بودن، فرایض دانشجویی، توصیه‌های پدر، تشکل انقلابی، در خط امام(ره) و فعالیت سیاسی در دانشگاه تشکیل شده است و در آخر ضمیمه مفصلی با عنوان توصیه‌های تشکیلاتی به بسیج دانشجویی دارد که منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره تشکل تراز را تشکیل می‌دهد.
 
ناخاطرات
کتاب «ناخاطرات» مجموعه سروده‌های مژگان عباسلو به همت انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شد.  این مجموعه، شامل سروده‌های این شاعر پزشک در قالب شعر سپید است که ۵۰ قطعه شعر را دربرمی‌گیرد. این اثر، دومین اثر عباسلو در این قالب است و در ۱۰۸ صفحه تنظیم شده است. اغلب شعرهایش نیز با مضامین اجتماعی و عاشقانه است. نادرست، امید، پلان، خلوت، دعوت، راه، شباهت، غیرممکن، فراموشی، انتظار، امنیت، گفت‌وگو، ناچیز، صلح، افسوس، کوچ، در جمع، خطر، فریاد، آواز، وهم، خلسه، بی‌جان، سرنوشت، تعریف، آینده، عمر، دوست، محکوم به فنا و پایان عناوین تعدادی از این قطعه‌ها را شامل می‌شود.
 
چشم‌هایم در اورشلیم
کتاب رمان «چشم‌هایم در اورشلیم» که به قلم سلیس و روان مریم مقانی نوشته شده است، با یک قرار ملاقات در آوریل ۲۰۳۵ در پاریس آغاز می‌شود. این قرار بین سفیر اسرائیل در فرانسه با تاجر یهودی سرشناسی به نام آدریل عُوادیا اتفاق می‌افتد. موشه شالو قصد دارد تاجر یهودی را در جریان نقشه نابودی مسجدالاقصی به وسیله ماهواره نظامی در جشن سال نو یهودیان قرار دهد.  سفیر نمی‌داند آدریل عوادیا، همان بنجامین راحیل افسانه‌ای و فرمانده بخش سایبری جنبش آزادی بخش قدس است. مردی که بیست سال است از سوی مهمترین سرویس‌های امنیتی جهان تحت تعقیب قرار دارد و آن‌ها را به ستوه آورده است. او شخصاً برای نابودی این عملیات وارد فلسطین می‌شود. این اثر به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است.  
 
خدا به روایت قرآن
کتاب «خدا به روایت قرآن» نوشته جک مایلز و ترجمه صالح طباطبایی است که به همت نشر نی منتشر شده است. این کتاب در هشت فصل با عناوین «آدم و همسرش»، «پسران آدم»، «نوح»، «ابراهیم و پدرش»، «ابراهیم و پسرانش»، «یوسف»، «موسی» و «عیسی و مادرش» سامان یافته است. در این اثر مقدمه و مؤخره‌ای با عناوین «درباره خدا، دین و خشونت متون مقدس» و «درباره قرآن همچون کلام خدا» به قلم نویسنده منتشر شده است. جک مایلز، نویسنده و ادب‌پژوه آمریکایی در کتاب حاضر به بررسی نقادانه روایت قرآن از خدای اسلام و مقایسه آن با روایت کتاب مقدس از یهوه پرداخته است. وی در این کتاب به خدا نه همچون ذات الوهی محض که به‌منزله شخصیت اصلی روایت‌های قرآن و کتاب مقدس نگریسته و از این رو، از شیوه‌های نقد ادبی در بررسی خود بهره گرفته است.
 
بی‌پرده با حجاب
کتاب «بی‌پرده با حجاب» نوشته نعیمه اسلاملو و آزاده اکبری، به‌تازگی به همت انتشارات تلاوت آرامش ناشر تخصصی حوزه زن، حجاب و خانواده در حوزه پاسخگویی به شبهات حجاب منتشر شده است.  این کتاب در حقیقت اثری پژوهشی است که حاصل بیش از هفده سال کار میدانی تخصصی مؤسسه فرهنگی‌هنری خیبر و شامل این‌فعالیت‌ها بوده است: برگزاری بیش از ۱۲ هزار کارگاه و دوره آموزشی، حضور در بیش از ۱۴۰۰ دبیرستان دخترانه، دانشگاه، حوزه علمیه و دیگر مراکز آموزشی و فرهنگی؛ فعالیت جدی در فضای مجازی با موضوع حفظ کرامت زن در سایه فرهنگ عفاف و حجاب.  
 
نویسندگان «بی‌پرده با حجاب» تلاش کرده‌اند بدون اینکه اعتقاد به چیزی به ذهن خواننده تحمیل شود، با طرح سوال‌های مبنایی، خواننده را به تفکر و تحلیل وادار کند؛ به همین دلیل در قسمت پاسخ‌ها، تا حد امکان از جمله‌های سوالی استفاده شده است. از دیگر ویژگی‌های این‌کتاب، فصل‌بندی آن است که بر اساس نوع جهان‌بینی و میزان اعتقاد به اسلام در مخاطب که بسیاری از سوالاتش ریشه در پرسش اصلی‌تر و مبنایی‌تر دارد و در واقع تکرار چند مفهوم اصلی، صورت گرفته است. به این ترتیب، مطالب این‌کتاب در ۸ فصل گردآوری و تدوین شده است.
 
سالیان سخت
رمان «سالیان سخت» نوشته محمدرضا سرشار به عنوان سومین‌جلد از رمان «آنک آن یتیم نظرکرده» با موضوع زندگی پیامبر اسلام (ص)، به همت انتشارات سوره مهر منتشر شده است.  جلد سوم از این مجلد، سه فراز مهم محاصره سه ساله رسول اکرم (ص) و دیگر مسلمانان بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب، درگذشت حضرت خدیجه (س) و سفر پیامبر به طایف را در بر می‌گیرد.  پیش از این دو مجلد «آنک آن یتیم نظرکرده» در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به نگارش درآمد و اینک پس از بیست و سه سال وقفه، سرانجام مجلد سوم رمان زندگی پیامبر، روانه بازار کتاب کشور شده است. جلد نخست این کتاب به زندگی پیامبر اکرم (ص) از تولد تا بعثت، جلد دوم از بعثت تا هجرت به حبشه اختصاص دارد.
 
بر شانه‌های اقیانوس
جلد نخست کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» سال گذشته به قلم حجت‌الاسلام علی رهبر، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شد و اکنون جلد دوم این اثر به همت نشر کتاب جمکران روانه بازار نشر شده است. مجموعه پنج جلدی «بر شانه‌های اقیانوس» شرحی زیبا، جامع و در عین حال کوتاه از نهج‌البلاغه است که نویسنده به تبیین خطبه‌های ۱۰۱ تا ۱۸۰ پرداخته است. این مجموعه، اثری موجز و مفید برای ارتباط بیشتر نسل جوان با سخنان امیرالمؤمنین (ع) را پدید آورده است. این اثر بر چهار رکن فهم درست معارف قرآنی، بهره‌گیری از تفاسیر قرآنی معتبر شیعه، استفاده از دیدگاه بزرگان آشنا با نهج‌البلاغه و تأملی چهل ساله در احادیث سامان یافته است.
انتهای پیام
captcha