طرح بانک مرکزی برای داشتن بانکداری بدون ربا نیازمند اصلاح است
کد خبر: 3971685
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
حسن سبحانی:

طرح بانک مرکزی برای داشتن بانکداری بدون ربا نیازمند اصلاح است

استاد دانشگاه تهران گفت: در صورتی که طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مجلس اصلاح نشود در بانکداری بدون ربا قرار نخواهد گرفت و تفاوتی ندارد که بانکداری ربوی باشد یا غیر ربوی.

طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیازمند اصلاح استبه گزارش ایکنا از قم ، حسن سبحانی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران ظهر شنبه در نشست نقد و بررسی «طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مجلس» که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، با بیان اینکه این طرح با اصلاحات زیاد نیز نمی‌تواند طرحی مفید برای اقتصاد باشد، اظهار کرد: طی ۳۸ سال گذشته در نظام بانکی برخلاف قانون عملیات بانکی بدون ربا تصمیماتی گرفته‌شده است که مبتنی بر قانون یا منطبق بر قانون نیست و همه انحرافات وضع موجود را درست کرده است.

وی بیان کرد: طرحی که مطرح‌شده این است که باید بانک مرکزی ابتدا نهادهایی را به وجود آورد که طرح آن‌ها مشخص است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه برخی از مدیران و صاحب‌نظران بانکی نیز با این طرح مخالفت کردند، افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات به خاطر کارکرد نوع مدیران حاضر در چهار دهه اخیر بوده است به همین خاطر نقد این جلسه را نباید با مواضع مدیران بانکی یکسان گرفت.

وی بیان کرد: این طرح نشان نمی‌دهد که نویسندگان آن ظرایف پول، خلق پول و کارهای بانکی را به‌خوبی بدانند.

سبحانی گفت: اگر این طرح نبود و به دهه ۶۰  باز می‌گشتیم ترجیح می‌دادم در ساختار بانک‌ها تحولاتی صورت بگیرد که سرمایه‌گذاری از ساختار بانک جدا شود و نهادها و مؤسسات سرمایه‌گذاری به وجود بیایند؛ زیرا در درون بانک بودن و انجام اقداماتی برای سرمایه‌گذاری، محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی ابراز کرد: این طرح نشان نمی‌دهد که نویسندگان آن برخی پیش‌فرض‌ها را در ارتباط مفهومی برقرار کرده باشند و چارچوب‌ها هنوز مشخص نشده است و بعد از مشخص شدن چارچوب‌ها، سیاست‌گذاری انجام می‌شود؛ بنابراین باید این طرح را زیر سؤال ببریم و باید از نو نوشته شود.

این نماینده مجلس مهم‌ترین مسئله طرح مطروحه در کمیسیون مجلس را این دانست که اصولاً روش پرداختن به مسئله از نظر تقدم و تأخر موضوع اشتباه است و افزود: در این طرح نهاد ناظر و سیاست‌گذاری تعریف می‌کند بدون آنکه مشخص کرده باشد که نهاد بر چه مؤسساتی و شعبی فعالیت می‎کند، همچنین تفاوتی بین ربوی بودن یا نبودن آن‌ها نیز قائل نیست.

وی بیان کرد: اگر بانکداری بدون ربا و یا در مراحلی اسلامی بشود کارکرد بانک مرکزی سیاست‎گذار و ناظر بر این بانک‌ها با کارکردهای نهادهای بانک مرکزی در جهان معاصر متفاوت است؛ یعنی این نهاد در هرجایی که می‌خواهد قانون‌گذاری کند باید به شرایطی که ما در کشور به لحاظ دغدغه مسائل شرعی داریم توجه کند.

سبحانی گفت: در صورتی که این طرح اصلاح نشود در بانکداری بدون ربا قرار نخواهد گرفت و تفاوتی ندارد که بانکداری ربوی باشد یا غیر ربوی.

انتهای پیام
captcha