مروری بر ویژگی‏‌های پیامبر اسلام(ص)؛ برترین اسوه اخلاق قرآنی
کد خبر: 3969555
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
نقش قرآن تحول اخلاقی /22

مروری بر ویژگی‏‌های پیامبر اسلام(ص)؛ برترین اسوه اخلاق قرآنی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اخلاق مهم‌ترین دانش قرآنی است و از ملزومات حیات معنوی انسان و قوام و تداوم این حیات انسانی است؛ شهروندان جامعه اسلامی، قرآن و اخلاقِ قرآنی را سرچشمه حیات معنوی و معلمان اخلاق را واسطه‎هایی می‌داند که با ابلاغ و تبیین آموزه‎های اخلاقی قرآنی زمینه لازم، برای برخورداری جامعه از این حیات معنوی را فراهم می‏‌کنند.

مروری بر ویژگی‏های پیامبر اسلام (ص)، برترین اسوه اخلاق قرآنیبه گزارش ایکنا از قم، متن بیست‌و‌دومین یادداشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی عضو هیئت‌علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم به ایکنا از قم به شرح زیر است:

روزهای مبارک و پرفیض رمضان، ماه ضیافت الهی، مانند ابرهای بهاری با سرعت و پرشتاب می‎گذرند؛ امروز بیست و دومین روز و در آستانه سومین شب قدر هستیم. خوشا به حال عزیزانی که از بهار قرآن و لحظه‎های تکرار نشدنی آن بیشترین استفاده را می‎برند و زمینه‌ها و شرایط لازم را برای تحول اخلاقی خود فراهم می‎آورند.

روزها و شب‌هایی که خواب آن عبادت است، نفس کشیدن و دم و بازدم‎ انسان تسبیح و تنزیه است و خواندن یک آیه از آیه‎های قرآن مطابق قرائت همه قرآن است. این تفاوت‎های شگفت‌انگیز ماه رمضان با ماه‌های دیگر برای کسانی که درکی از عبودیت و بندگی دارند و لزوم آن را باور دارند و به بیان زیبای امام علی (ع)، نتدیس بندگی ناب، کمی فرصت، کوتاهی عمر و طولانی بودن مسیر، تا رستگاری را دریافته‎اند؛ بسیار  مهیج، شورانگیز و مسرت‌بخش است. ایامی که می‎توانیم در سایه‌سار قرآن و لطف ویژه خدا و باران رحمت رمضان در مسیر بندگی قرار بگیریم و مبدأ میل خود را دگرگون کنیم.

یکی از شاخص‌های اخلاق قرآنی و وجه تمایز آن با نظام‌های اخلاقی دیگر آن است که اخلاق قرآنی پیوندی عمیق با متافیزیک، خدا، قیامت و زندگی ابدی در جهان آخرت دارد. بسیاری از مؤلفه‌های اخلاق قرآنی، تنها با باور داشت خدا و جهان آخرت، معنادار و فهم‎پذیر خواهد بود، این مؤلفه‌ها فراوان‎اند؛ در یادداشت‏های پیشین به تعدادی از این مؤلفه مانند: «توفیق، توبه، فضل الهی»، با عنوان اصول یاری‌گر اخلاقی اشاره کردیم.

مبانی الهیاتی و انسان‌شناسی و غایت شناسی، مانند خداباوری، قیامت باوری، شماری دیگر از مؤلفه‌هایی هستند که نقشی اساسی در شکل‎گیری نظام اخلاقی قرآنی دارند.

در سه یادداشت‏ 19 و 20 و 21 بر نقش اسوه‎ها در پیمودن سلوک اخلاقی برای راهیان اخلاق قرآنی، تأکید شد. بدون تردید. یکی از عناصر مهم در فرایند تربیت اخلاقی، مربیان و معلمانی هستند که آئین زیست اخلاق را به ما می‌آموزند و ما را در پیمودن مراحل زندگی اخلاق یاری می‎دهند.

در قرآن از معلمان اخلاق، با نام اسوه‎های اخلاق یاد می‎کند. آن دسته از افرادی که شخصیت آنان، نوع زندگی، باورها، تمایلات، رفتار و گفتارهای آنان بازتاب مکتب اخلاقی قرآن است؛ از منظر قرآن پیامبر گرامی اسلام، برترین و زیباترین اسوه اخلاق توحیدی است و شخصیت، سیره، رفتار و گفتار او معیار سنجش رفتارهای اخلاقی مسلمانان و همه انسان‏ها تا پایان تاریخ حیات کره خاکی خواهد بود.

در یادداشت‏های گذشته این نکته را نیز یادآور شدیم که قرآن آئین‌نامه زندگی است و آموزه‎های آن بازتاب زندگی اخلاقی پیامبران الهی، اسوه‎های اخلاق توحیدی و معلمان بزرگ انسان‎ها است؛ در سه یادداشت پیاپی، به نکات فراوانی درباره اسوه‎های اخلاقی قرآن اشاره کردیم، در این یادداشت به بیان برخی ویژگی‎های اخلاقی پیامبر گرامی اسلام (ص) می‎پردازیم.

ازجمله اوصاف اعجاب‎انگیز اخلاقی آن حضرت، اشتیاق، بی‎قراری و شتاب، برای هدایت و نجات انسان‎ها است. پیامبر (ص)، برای هدایت انسان‎ها بسیار سخت‌کوش و بی‌قرار بود و خود را در تعب و رنج قرار می‎داد. تا جایی که خداوند از آخرین فرستاده خود می‎خواهد تا اندکی از شتاب و از سختی‏‌های خود در این مسیر هدایت بکاهند.

 در سوره طه خداوند خطاب به آن حضرت می‌فرماید: «طه مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَى إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يخَشىَ: ای محمد (ص)،ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه به رنج آفتى بکله آن را براى پند دادن كسى كه پروا دارد، فرستادیم» ‏(طه: 3-1). و باز در آیه 3 سوره  شعراء همین خطاب تکرار می‌شود: «لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنينَ: گويى مى‏خواهى جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى، بخاطر اينكه آن‌ها ايمان نمی‌آورند.»

خاستگاه و سرچشمه این اشتیاق و بی‌قراری را باید در آگاهی، باور‌ها، ظرفیت، و محبت آن حضرت جست‌وجو کرد. ویژگی‎های اخلاقی پیامبر در حقیقت جلوه‎ای از جلوه‌های اخلاق الهی است. به همین دلیل است که در تعالیم معصومان از ما می‎خواهند تا خود را به اخلاق الهی بیاراییم «تخلقوا باخلاق الله.»

در قرآن بارها به ظرفیت و محبت گسترده پیامبر بزرگوار اسلام اشاره شده است. در آیه 107 سوره احزاب او را  رحمه للعالمین می‌نامد: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ: و ما تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم.» وصف رحمه للعالمین از اوصاف ویژه خدا است، در میان پیامبران الهی، این ویژگی تنها برای پیامبر اسلام آخرین فرستاده الهی به‎کار رفته است و در این آیه وسعت و بی‎کرانگی محبت و شفقت پیامبر مهربانی بازگو شده است.

در قرآن به شدت نزدیکی آن حضرت به ساحت قدسی الهی اشاره‌شده است «ثمُ‏ دَنَا فَتَدَلىَ‏ فَكاَنَ قَابَ قَوْسَينِ أَوْ أَدْنىَ: سپس نزديك شد و نزدیک‌تر شد تا به‌اندازه دو كمان يا نزدیک‌تر از آن» ‏(نجم: 9-8)؛ در آیات آغازین سوره نجم داستان معراج و سفر پیامبر اسلام به ملکوت عالم و به‌سوی قرب الهی، بازگو شده است.

در این سفر جبریل (روح‌الامین) نیز با آن حضرت همراه بود، در بالاترین مرحله سفر معراج، جبرئیل از ادامه همراهی با آن حضرت بازمی‌ماند و در پاسخ به پیامبر که چرا متوقف شدی؟ می‎گوید: «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ؛ اگر یک بندانگشت نزدیک‌تر شوم خواهم سوخت.»

در آیه 128 سوره توبه مهربانی، رأفت و شفقت پیامبر گرامی اسلام به زیبایی تصویر شده است: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ؛ به يقين، رسولى از خود شما به سویتان آمد كه رنج‌های شما بر او سخت است و اصرار بر هدايت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است»

در سوره احزاب شماری از ویژگی زیبای اخلاقیِ آخرین فرستاده خدا بازگو شده است: «يَأَيهُّا النَّبىِ‏ إِنَّا أَرْسَلْنَكَ شَهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذِيرًا وَ دَاعِيًا إِلىَ اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِرَاجًا مُّنِيرًا وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لهَم مِّنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيرًا؛ اى پيامبر، ما تو را گواه و مژده‌‏دهنده و بیم کننده فرستاديم و تو را دعوت‏كننده به‌سوی خدا به فرمان او قرار داديم، و چراغى روشنی‌بخش!  و مؤمنان را نويد ده كه آنان را از جانب خدا فزون‏بخشى بزرگ باشد» (احزاب: 47- 45).

در آیه 45 و 46 به هشت ویژگی آن حضرت: نبی، رسول، شاهد، نویددهنده، بیم‎دهند، دعوت‎کننده به‌سوی خدا، چراغی پرفروغ و پرتوافشان، اشاره‌شده است. و در آیه 47 به فرستاده خود فرمان می‎دهد تا بشارت دهد که آنچه به مردم عطاشده نعمتی بسیار بزرگ و فضیلتی بی‌کران از جناب خدا است.

یکی از اوصاف پیامبر در این آیات «شهادت و گواهی» است. این ویژگی در آیاتی دیگری نیز تکرار شده و به این معنا است، که آن حضرت ناظر و شاهد اعمال همه انسان‎ها است و در روز رستاخیز و هنگام حساب‌رسی در کنار گواهان دیگر، درباره رفتارهای ما شهادت می‎دهند و بسیار اسف‌بار است که آن حضرت گناهانی را که انجام می‌دهیم می‎بیند و این صحنه برای او بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

 در روایتی آمده است روزی ابن مسعود در محضر پیامبر و برخی اصحاب، آیات سوره نسا را تلاوت می‎کرد.  با تلاوت آیه 41 سوره نساء «فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهيداً؛ حال تو و امتت چگونه است آن روزى كه از هر امتى، گواهى (بر اعمالشان) می‌‏آوريم، و تو را نيز بر آنان گواه خواهيم آورد؟»، پیامبر(ص) با شنیدن این آیه محزون شدند و بسیار گریستند. و ابن مسعود از ادامه قرائت باز ایستاد.

انتهای پیام
captcha