دیوان سه جلدی سیدرضا مؤید زیر چاپ رفت/ استاد آبروی شعر شیعی است
کد خبر: 3962728
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
هاشمی تربت به ایکنا خبر داد:

دیوان سه جلدی سیدرضا مؤید زیر چاپ رفت/ استاد آبروی شعر شیعی است

مصحح اشعار سیدرضا مؤید گفت: دیوان سه جلدی استاد مؤید که آبروی شعر آیینی و شیعی است در 40 فصل به همت انتشارات بنیاد دعبل خزاعی منتشر می‌شود.

دیوان سه جلدی سیدرضا مؤید زیر چاپ رفت/بیشترین شعر درباره امام رضا(ع) استجواد هاشمی تربت، شاعر و مصحح در گفت‌وگو با ایکنا درباره انتشار اشعار استاد سیدرضا مؤید گفت: استاد سیدرضا مؤید از شاعران پیشکسوت شعر ولایی و آیینی در مشهد مقدس است و حدود هفت - هشت مجلد از وی در دهه‌های قبل با نام‌هایی، چون «گل‌های اشک»، «جلوه‌های رسالت»، «نغمه‌های ولایت»، «سفینه‌های نور»، «منظومه عشق» و «بهار بی‌خزان» در مشهد و مجموعه «باران نور» و «یک کربلا عطش» در تهران منتشر شده است.

وی افزود: همه این آثار و آثار منتشر نشده از ۱۵ دفتر کوچک و بزرگی که در طول سالیان گذشته نوشته شده، تجمیع شده و در سه مجلد منتشر خواهد شد. در حال حاضر حروف‌چینی و ویرایش این مجلد‌ها انجام شده، اما برای اینکه از نظرات و دیدگاه‌های دیگران نیز استفاده شود، اشعار به منظور بازخوانی در اختیار چند تن از شعرای پیشکسوت از جمله سیدمحمد رستگار(شاعر پیشکسوت مشهد و از دوستان استاد)، هادی جانفدا و سیدروح الله مؤید یکی از فرزندان استاد مؤید که طبع شعر هم دارد و سیدمحمدرضا یعقوبی آل قرار گرفت.

هاشمی با بیان اینکه آثار تجمیع شده در ۴۰ فصل دسته‌بندی شده است، گفت: جلد نخست از فصل مناجات و توحید آغاز می‌شود و سپس سروده‌های مربوط به حضرات معصومین(ع) در فصل‌های مجزا آمده و بعد از فصل مهدوی، سروده‌های مربوط به منتسبین به اهل بیت (ع) از صدر اسلام و شهدای کربلا تا اصحاب دسته‌بندی شده‌اند. علاوه بر این برای امامزاده‌‎ها و موضوعات دیگری نظیری قرض الحسنه، ازدواج و ... نیز غزل‌هایی سروده شده است.

این شاعر تصریح کرد: یکی از فصل‌های انتهایی کتاب، «دوستان در کلام مؤید» است که به شعر‌های مربوط به شخصیت‌های انقلابی همچون علامه امینی، صغیر اصفهانی و ... اختصاص یافته و چهلمین فصل «مؤید در کلام دیگران» است، به این معنی که به شعر‌هایی اختصاص یافته که دیگران درباره استاد مؤید گفته‌اند.

وی ادامه داد: یک مقدمه مبسوط نیز درباره اثر و روند شکل‌گیری و جمع‌آوری اشعار طی پنج سال نوشته‌ام. علاوه بر این مقدمه، استادان علی‌اکبر مهدی‌پور، محمدجواد غفورزاده (شفق)، محمدعلی مجاهدی (پروانه) از شاعران پیشکسوت آیینی، سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی شاعر و منتقد ادبی و صائم کاشانی یادداشت‌هایی برای شعر و شخصیت مؤید خراسانی نوشته‌اند. مقدمه‌هایی که در کتاب‌های دیگر استاد نیز پیشتر منتشر شده، در این مجلد‌ها آمده است.

هاشمی درباره ویرایش غزل‌ها نیز گفت: با اجازه‌ای که استاد داده بودند، ویرایش‌هایی در غزل‌ها انجام شد. گاهی برخی غزل‌ها مربوط به چهل، پنجاه سال قبل بود و نیاز به تغییر برخی واژه‌ها داشت که اصلاحات در این حد انجام شده است.

وی در ادامه گفت: یکی از فصولی که بیشترین حجم شعر را به خود اختصاص داده است، فصل مربوط به حضرت امام رضا(ع) است و با توجه به اینکه استاد مؤید ساکن مشهد است، حق همسایگی ایجاب می‌کرد که اینگونه باشد، اما فصل دیگری نیز که مربوط به حضرت زهرا (س) است، مدایح و مراثی بسیاری برای ایشان سروده شده است. 

این مصحح استاد مؤید را آبروی شعر آیینی و شیعی دانست و گفت: سه مجلد از آثار تجمیع شده استاد مؤید به همت انتشارات بنیاد دعبل منتشر خواهد شد. اواخر سال قبل خرید کاغذ این مجلد‌ها انجام و مجوز لازم دریافت شده است و به زودی شاهد انتشار این اثر فاخر در سه رنگ مختلف و با صفحه‌آرایی جذاب خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha