راهکارهای تحقق تولید
کد خبر: 3961437
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

راهکارهای تحقق تولید

رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب و کار، امنیت سرمایه‌گذاری، ثبات نظارت دقیق بر قوانین، ایجاد فضای رقابتی، اصلاح بانک‌ها، حمایت از تولید صادرات‌محور از جمله پیش‌شرط‌‌‌‌‌‌ های جهش تولید است.

راهکارهای تحقق تولیدراهکارهای تحقق تولید توانایی و دانایی دولت برای پوشاندن لباس عمل به شعار تولید به شدت زیر ضرب قرار دارد و باید از سوی نهادهای گوناگون حاکمیت تقویت شود. دولت باید در شرایطی قرار گیرد که با عبور از خشکسالی مالی بتواند طرحهای بزرگ عمرانی و زیربنایی را آماده اجرا کند تا تولید به حرکت درآید. از سوی دیگر با توجه به نرخ کاهنده سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل ضعف سرمایهگذاران داخلی و غیبت سرمایهگذاران خارجی، ظرفیت‌های تازهای برای تولید به‌وجود نیامده است.

رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب و کار، امنیت سرمایه‌گذاری، ثبات نظارت دقیق بر قوانین، ایجاد فضای رقابتی، اصلاح بانک‌ها، حمایت از تولید صادرات‌محور از جمله پیش‌شرط‌های جهش تولید است.

حجت‌الاسلام سیف‌علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: تولیدات داخلی را باید از لحاظ کیفی ارتقا دهیم؛ هم از لحاظ استانداردهای لازم که قابل عرضه باشند و هم برای کشورهایی که با آنها ارتباط داریم. همچنین باید به این اصل معتقد شویم که تولیدات داخلی مصرف کنیم.

وی بیان کرد: باید تعاملاتمان را با کشورهای منطقه به‌ویژه با کشورهای اسلامی افزایش دهیم تا تولیدات داخلی برای کشورهای منطقه این اصالت را حفظ کند.

محمدزاده، ضمن بازگو کردن لزوم شناسایی ظرفیت‌های تولیدی بالفعل کشور، تأکید کرد: برای تحقق تولید ابتدا باید تمام ظرفیت‌های تولیدی بالفعل کشور در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، گردشگری و... شناسایی شوند.

امام جمعه شبستر، با بیان اینکه آموزه‌های دینی به ما یاد می‌دهد که مسلمانان نباید محتاج دیگران باشند، افزود: رونق تولید باعث می‌شود نیازمان که از خارج تأمین می‌شد در داخل کشور تأمین شود و در پی آن با ایجاد شغل، بیکاری برطرف شده و باعث ترقی کشور شود.

کالاهای خارجی قاتل تولیدات داخلی تلقی می‌شوند

در ادامه حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر، نیز اظهار کرد: کالاهای خارجی قاتل تولیدات داخلی تلقی می‌شوند و برای تحقق تولید باید مانع از ورود محصولات قاچاق به کشور شد. باید خودمان تولید کنیم و چیزی را وارد نکنیم.

وی بیان کرد: باید سرمایه‌ها و نقدینگی‌هایی که سرگردان در نزد مردم قرار دارند، جمع‌آوری شود و در خط تولید قرار گیرد.

شربیانی، با بیان اینکه مسئولان باید دست به کار شوند و موانع تولید را برطرف کنند، یادآور شد: نقدینگی و وام‌های لازم را برای تولیدکنندگان فراهم کنند و از کاغذبازی‌های رایج دست بکشند.

امام جمعه عجب‌شیر، با اشاره به دلایل ضرورت حرکت جهشی در تولید افزود: اگر جهشی حرکت نکنیم از صنایع دنیا عقب خواهیم ماند و این عقب ماندگی عاملی برای شکست ایران می‌شود.

وی با اشاره به فراهم شدن کار برای جوانان بیکار تأکید کرد: تولید فرصت مناسبی برای جوانان بیکار است تا موجب رونق بخشی به تولیدات داخلی شوند.

شربیانی، یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و به‌کارگیری نیروهای کارآمد در تحقق تولید نقش مهمی خواهد داشت.

رسیدن به اقتصاد برتر نیازمند پشتیبانی و رفع موانع است

در ادامه مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه، در مجلس شورای اسلامی نیز، در مورد نامگذاری امسال با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» گفت: مهمترین عامل پیشرفت یک کشور رشد تولیدات آن در سطح ملی و بین‌المللی است و زمانی به این هدف خواهیم رسید که سه موضوع حمایت، پشتیبانی و رفع موانع را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: حمایت از تولید ملی، جهش تولید، اقتصاد مقاومتی و… نام‌هایی هستند که در چند سال اخیر با شروع سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب تأکید و تکرار شده‌اند که همگی به بهبود شرایط زندگی مردم و اقتصاد ملی سفارش می‌کنند و تمام مسیرها از مسائل اقتصادی و سیاسی گرفته تا موضوعات فرهنگی و اجتماعی به آموزش و پرورش و تربیت سرمایه اجتماعی ختم می‌شود.

اسماعیلی تأکید کرد: آموزش و پرورش می‌تواند نقطه شروع پیروزی یک کشور باشد و اکثر موفقیت‌های ملی و بین‌المللی از بستر سیستم آموزشی هر کشوری می‌گذرد، سرمایه گذارى در جهت پرورش و حمایت از نخبگان کارآمد در سیستم آموزشی کشور گام بلندی برای رسیدن به اهداف ملی در سطح جهانی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سیستم آموزشی باید دو هدف کلی یعنی عدالت محوری در راستای مهارت پروری را در تمام کشور اجرا کند تا شاهد نخبه پروری و نیروی کارآمد در اکثر حوزه‌ها باشیم. با نگاهی کلی به عملکرد سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته درمی‌یابیم که سهم پررنگ آموزش و پرورش توانسته آنها را به قله‌های موفقیت برساند و مسیرهای تازه‌ای را برای ورود شخص به جامعه مهیا کرده است.

وی ادامه داد: مهارت‌آموزی در سایه عدالت آموزشی می‌تواند چرخه‌های تولید کشور را برای جدایی از اقتصاد نفتی مهیا کند٬ بر همین اساس پرورش نیروهای فنی و کاربلد پیش زمینه‌ای رسیدن به اقتصاد برتر در سطح ملی و فراملی باشد.

اسماعیلی بیان کرد: رسیدن به اقتصاد و تولید برتر نیازمند پشتیبانی و رفع موانع است. زمانی که سیستم آموزشی کشوری را در راستای آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی حمایت نشوند بی شک مانعی بزرگ برای اقتصاد کشور در جهت رسیدن به تولیدات با کیفیت است. برای رسیدن به اقتصاد برتر و به حرکت درآوردن چرخه‌های اقتصادی باید موانع تولید را از مسیر پرورش سرمایه اجتماعی در نظام آموزشی کشور برداریم، در حال حاضر کشور با حجم عظیمی از نیروی تحصیلکرده و بیکار مواجه است که متأسفانه اکثریت در کنار دروس نظری از مهارت آموزی غافل مانده‌اند.

نماینده مردم میانه در مجلس یازدهم افزود: حمایت و پشتیبانی باید از بدنه سیستم آموزشی کشور شروع شده و به حمایت از کارگاه‌های تولیدی بزرگ و کوچک کشانده شود. مراکز سرمایه‌ای بزرگ مثل بانک‌ها را باید سمت حمایت تولیدات کشوری و حمایت از سیستم آموزشی سوق دهیم تا شاهد بهبود شرایط در سطح کلی باشیم؛ متأسفانه امروزه بانک‌ها به پارک نقدینگی مردم تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام
captcha