اولویت‌ اصلی فعالیت جوانان در فضای مجازی چیست
کد خبر: 3959954
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱

اولویت‌ اصلی فعالیت جوانان در فضای مجازی چیست

معاون فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در سالروز مبعث امسال و اهمیت ورود افسران جوان جنگ نرم به فضای مجازی به بیان اولویت‌های حضور جوانان در این فضا پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، ابوالفضل صابری، معاون فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی كشور، شامگاه دوشنبه، 25 اسفندماه در نشست مجازی فعالان فضای مجازی بسیج دانشجویی فارس ضمن تبریك فرا رسیدن اعیاد شعبانیه گفت: فارس یكی از استان‌ها فعال و پیشتاز و شاید بتوان گفت استان برتر بسیج دانشجویی در حوزه فعالیت‌های فضای مجازی است كه نشان‌دهنده همت و عقبه دانشجویی و فعال در استان فارس است.

وی با بیان اینكه پیشرفت فضای مجازی در چند سال اخیر كلیه ساختارهای اساسی جوامع بشری را تغییر داده و یك دنیای جدیدی را ایجاد می‌كند، افزود: با توجه به شرایطی كه در كشورمان هم حاكم شده است به‌ویژه در این یكسال اخیر از آغاز شیوع كرونا اهمیت این ماجرا برای همه مشخص شد و شاید نیازی نباشد كه خیلی بر اهمیت فضای مجازی تأكید كنیم و اینكه به‌عنوان افسران جوان جنگ نرم باید به این فضا ورود كرد.

صابری با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی گفت: كلام معظم‌له اهمیت این موضوع را چندین برابر می‌كند و باید به این موضوع اهمیت دهیم. قطعاً ورود قدرتمندانه، عالمانه و كاملاً مستقل و بدون وابستگی ما در فضای مجازی یكی از نكات اساسی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی كشور اظهار كرد: كار و اقدام فرهنگی همیشه مثل یك شمشیر دو لبه است و اگر همراه با محتوای خوب باشد، قطعاً بستر اصلاح جامعه را فراهم می‌كند و بر عكس اگر همراه با محتوای نامناسب باشد، قطعاً اثرات منفی بسیار بیشتر از اثرات مثبت آن اقدام است لذا اگر قرار است در فضای مجازی فعالیت داشته باشیم پرداختن به یك محتوا و قالب خوب قطعاً از اولویت‌های اساسی ما در حوزه فضای مجازی است.

وی خطاب به فعالان فضای مجازی بسیج دانشجویی فارس گفت: زمانی و قبل از شیوع كرونا در كف حقیقی دانشگاه‌ها فعالیت می‌كردید و فضای مجازی را صرفاً به‌عنوان یك بستر تبلیغ می‌دانستیم یعنی یك عملیات را در دانشگاه به‌صورت حقیقی انجام می‌دادیم و برای اینكه آن عملیات ضریب بخورد و در فضای مجازی بازنشر شود، اقداماتی در این فضا انجام می‌دادیم اما از ابتدای شیوع كرونا درگیر فضای مجازی هستیم كه در فضای فعلی هویت حقیقی لذا باید فعل مجازی انجام دهیم كه ساز و كارش خودش را دارد و نمی‌توانیم همان عملیات حقیقی را در قالب فضای مجازی بیاوریم.

صابری با بیان اینكه عملیات‌های مختلفی در سطح دانشگاه‌ها به‌صورت حقیقی انجام می‌دادیم و باید در فضای مجازی هم اینكار را دنبال كنیم، گفت:‌ باید بررسی كنیم و ببینیم كه فعل مجازی باید چه مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد تا كاملاً باخورد مثبتی داشته باشد.

 معاون فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی كشور در ادامه با تأكید بر اینكه باید هویت مجازی خودمان را در كنار آن شاكله واقعی و معنوی خود داشته باشیم همان‌طور كه شاكله واقعی و معنوی ما در فضای دانشگاه‌ها شكل گرفته است، گفت: بسیج دانشجویی باید در فضای مجازی هویت پیدا كند و در فضای فعلی اگر این هویت واقعی در كنار هویت مجازی قرار گیرد، قطعاً اثرات بسیار مثبتی خواهد داشت.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در عید مبعث امسال گفت:‌ معظم‌له در این سخنرانی تأكید ویژه به افسران جوان جنگ نرم داشتند و مخاطب آن هم دانشجویان به خصوص بسیج دانشجویی است كه این فرمان مستقیم برای شروع عملیات بود. ضمن اینكه رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف به این نكته اهمیت فضای مجازی و ورود هوشمندان جوانان به این فضا تأكید كرده بودند.

صابری بیان كرد: آن چیزی كه به طور كلی در جبهه انقلاب اسلامی كه یك بخشی از این جبهه هم مجموعه بسیج دانشجویی است و حساب ویژه‌ای هم باید روی این جریان و این قسم از جریان جبهه انقلاب اسلامی باید باز شود، این است كه جبهه انقلابی در حوزه تولید و توزیع محتوا برنامه‌ریزی و آرایش جدید داشته باشد و رسیدن به این آرایش و برنامه‌ریزی جدید در این دو حوزه یعنی حوزه تولید و توزیع محتوا چند مؤلفه دارد و یكی از مؤلفه‌های اصلی توانمندسازی و حمایت از تولیدكنندگان محتواهاست.

معاون فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی كشور با تأكید بر اینكه در فضای دانشگاه‌ها باید به سمت تشكیل تیم‌های تولید محتوا و هسته‌های رسانه‌ای و غیره برویم، گفت: درست است هر فردی در فضای رسانه و فضای مجازی می‌تواند كنشگر باشد و در این شكی نیست ولی آنجایی كار ما خوب می‌شود و نتیجه می‌گیرد كه یك تیم از پیش تولید تا تولید محتوا و انتشار كنار هم قرار گیرند یعنی به این نگاه باید ورود كنیم كه باید درباره هر كاری كه در فضای مجازی از جنس تولید محتوا اتفاق می‌افتد باید قبل از آن رصد دقیقی صورت گیرد و نوشتن و ادبیات كار یكی از اصول اصلی است كه باید به آن دقت شود.

وی ادامه داد: سناریو و نهایتاً كاری كه در حوزه مسیر تولید محتوا صورت می‌گیرد، كاملاً باید با دقت و برنامه‌ریزی درست صورت گیرد و در آن صورت است كه می‌توانیم تولید محتوای خوبی در بستر فضای مجازی داشته باشیم.

صابری با بیان اینكه توانمندسازی و حمایت از تولیدكنندگان محتوا یكی از اصولی اصلی است كه همین خط را در فضای مجازی بسیج دانشجویی دنبال می‌كند، گفت: قطعاً استفاده از ابزارها و قالب‌های نوین یكی دیگر از مؤلفه‌هاست. قابلیت‌های رسانه‌ای متفاوت است اما می‌توان از قالب‌های جدید كه شاید خیلی به آن ورود نكرده‌ایم، استفاده كنیم.

معاون فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی كشور اضافه كرد: تعداد قالب‌ها در تولیدات رسانه‌ای دانشجویی باید افزایش پیدا كند و این نیازمند یك سیاست آموزشی و حمایتی است و نهایتاً سوق دادن دانشجویان بسیجی به سمت قالب‌های جدید و اثرگذار و این هم نیازمند به یك رصد دقیق فضای مجازی، مخاطب‌سنجی و ذائقه‌سنجی است و هر شبكه اجتماعی قالب خودش را می‌طلبد و نمی‌توان در فضای اینستاگرام و تلگرام با یك قالب جلو رفت و هركدام باید در قالب متناسب خود داشته باشند.

وی اظهار كرد: نكته بعدی هم‌افزایی بین فعالان عرصه تولید محتوا است، قطعاً كسانی هستند كه مثل شما تولیدمحتوا می‌كنند و هم‌افزایی و كنار هم نشستن این تیم‌ها یكی از مؤلفه‌های اساسی است كه باید بدان دقت كرد و این كار در بحث تولید محتوا می‌تواند اثرگذار باشد.

صابری همچنین لازمه حضور فعال و پویا در شبكه‌های اجتماعی را تولید مناسب دانست و گفت: اگر صرفاً در فضای توزیع حضور پیدا كنیم بعد از یك مدت این حضور فعال و پویایی ما دچار اشكال می‌شود كه این را باید دقت كنیم و نیاز است به سمت تولید محتوا از جنس دانشجویی برویم ولی توانمندی در میان فعالان بسیج دانشجویی است و وقتی كار تولیدی آنان را در استان‌های مختلف بررسی می‌كنیم می بینیم كه قوت لازم را دارد با اینكه امكانات كمی دارند و با استفاده از ابزارهای خیلی ابتدایی این تولید را انجام داده‌اند اما قوت و توان كار بالاست لذا این مسئله نیازمند است تا این گروه‌ها شناسایی و ظرفیت‌سنجی شوند تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده كنیم.

معاون فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی كشور خطاب به دست‌اندركاران بسیج دانشجویی اهمیت فرمایشات رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و گفت:‌ معظم‌له مكرراً جایگاه ما به‌عنوان بچه‌های جوان و دانشجویی در حال تحصیل هستند را مورد تأكید قرار می‌دهند كه باید در فضای مجازی اقدامات مؤثری توسط جوانان صورت گیرد و این یك نشانی دارد و آن توانمندی و آرمان‌خواهی دانشجویان بسیجی است كه می‌تواند بسیاری از كلیشه‌ها را بشكند و نهایتاً اثرگذار باشد.

وی بازهم به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سالروز مبعث امسال اشاره كرد و گفت:‌ راه‌اندازی جریان تواصی كه رهبر معظم انقلاب در آن سخنرانی فرمودند جریان مؤثر در فضای فعلی كشور، امیدآفرینی و از طرفی تواصی مردم به صبر و اقامت و همچنین پرهیز از تنبلی و كسالت و كرختی در بین جوانان و فضاهای دانشجویی نیازمند یك حمایت ویژه است.  

صابری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه سوژه‌ها و مأموریت‌های ما در فضای مجازی در دو سه ماهه پیشرو كاملاً مشخص است، گفت: مشاركت در انتخابات یكی از موضوعات اصلی است كه باید روی آن سرمایه‌ گذاریم و باید دقت كنیم این فضا بدر فضای مجازی دنبال شود و كاملاً خود را نشان دهد و همچنان مردم ایران به عنوان جوانان آینده‌ساز به فضای آینده و سال‌های پیش رو و گام دوم انقلاب امید داشته باشند زیرا در 40 ساله دوم قطعاً بسیاری از مشكلات برطرف خواهد شد.

معاون فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی كشور گفت:‌اگر بخواهیم از فضای مجازی و بچه‌های فعال در فضای مجازی داشته باشیم، باید سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب را یادآور شویم و این سخنان سوژه مدنظر آنان باشد ما هم در فضای بسیج دانشجویی تا جایی كه امكان داشته باشد، حمایت می‌كنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینكه اخیراً معاونت فضای مجازی در بسیج دانشجویی شكل گرفته است، گفت: در آینده نزدیك رویداد هسته‌های رسانه ای و تولید محتوا را خواهیم داشت كه ظرفیتی را در بدنه دانشجویی و فضای مجازی كشور ایجاد خواهد كرد.

انتهای پیام
captcha