ارائه خدمات تخصصی و متمرکز؛ فلسفه تشکیل مراکز رشد قرآنی
کد خبر: 3959164
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
محبوبیان بیان کرد:

ارائه خدمات تخصصی و متمرکز؛ فلسفه تشکیل مراکز رشد قرآنی

معاون مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی گفت: فلسفه تشکیل مراکز رشد تخصصی برای ارائه خدمات متمرکزتر و جمع‌آوری ایده‌ها برای توسعه بیشتر است.

به گزارش ایکنا، هشتمین قسمت از برنامه «نگاه نو» رادیو قرآن، روز گذشته، 21 اسفندماه به کسب و کارهای اسلامی ـ قرآنی، مراکز رشد، شتاب‌دهنده و استارتاپ‌ها و همچنین ایده‌ها و فعالیت‌های نو در حوزه‌های قرآنی پرداخت.

برنامه این هفته با حضور و کارشناسی کامیار محبوبیان، معاون مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور همراه بود. وی به تعریف عمومی از فعالیت‌های مرکز رشد، پرداخت و گفت: این مرکز با رویکرد حمایت از افرادی که قصد راه‌اندازی کار و حرفه‌ای را دارند و در اصطلاح نوآفرین هستند، راه‌اندازی شده است به عبارت دیگر شروع کار این نوآفرینان می‌تواند از مراکز رشد باشد.

محبوبیان ادامه داد: ایده به مراکز رشد می‌آید و پخته می‌شود و بر روی آن سعی و خطا صورت می‌گیرد، سپس یک نمونه تجاری در این مراکز از آن ساخته می‌شود. وقتی به این مرحله رسید، امکان مذاکره و جذب سرمایه‌گذار برای آن فراهم خواهد بود که پس از این مرحله می‌تواند وارد مراکز دیگری به اسم شتاب‌دهنده‌ها باشد.

وی بیان کرد: در این مراکز شتاب‌دهنده، محصول تجاری‌سازی و به بازار عرضه می‌شود. تأسیس مراکز رشد تخصصی نیز به این دلیل است که ایده‌ها جایی را برای هم‌افزایی پیدا کنند و خدمات مراکز رشد مفیدتر باشد. پس فلسفه تشکیل مراکز رشد تخصصی برای ارائه خدمات متمرکزتر و جمع‌آوری ایده‌ها برای رشد بیشتر است.

محبوبیان درباره تعداد مراکز رشد قرآنی در سراسر کشور اضافه کرد: تنها مرکز رشد تخصصی قرآنی با عنوان «مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی» در جهاددانشگاهی است، اما به معنای فرایندهای شتابدهی مراکز نوآوری نیز در کشور است که فضای کارش شبیه به مراکز رشد است یکی از این مراکز در مشهد و دیگری در پارک علم و فناوری قم است. احتمال دارد که مراکز بیشتری نیز باشد، اما اینها مراکز تخصصی و شناخته شده در حوزه قرآن هستند.

وی با اشاره به شاخصه‌های تعریف شده در مرکز رشد قرآنی ادامه داد: بنابر این شاخصه‌ها، کسب و کارهایی که منتج شده از آموزه‌های قرآنی باشد و همچنین کسب و کارهایی که منتج به توسعه و ترویج مفاهیم قرآنی باشد، می‌تواند از مرکز رشد خدمات بگیرد.

معاون مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی درباره مسیر تعامل با این مرکز رشد گفت: ارائه ایده با شاخص‌های مد نظر از سوی نوآفرینان و سپس بحث و بررسی در شورا و دریافت مجوز استقرار، دو مرحله پیش‌رشد و رشد است. در مرحله پیش‌رشد بیشتر ایده و امکان تجاری‌سازی محصول مطرح می‌شود و در مرحله رشد، امکان ثمردهی و بازگشت‌های مالی مد نظر است. در مرحله پیش‌رشد، سعی و خطا بیشتر رخ می‌دهد و بیشتر آزمایشی برای تولید محصول است و در مرحله رشد، هدف ورود به مرحله فروش و عرضه در بازار است.

محبوبیان درباره استقرار به نوآفرینان افزود: یک دفتر همراه با مشاوره‌های تخصصی در حوزه محتوا و ایده کارآفرین و عمومی در حوزه کسب و کار به متقاضیان ارائه می‌شود. اساساً در مراکز رشد، طرح‌های کسب و کار ارائه می‌شود و دوستان در بدو ورود بوم ایده‌پردازی را که مختص مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی را تکمیل می‌کنند.

وی درباره وظیفه مراکز شتاب‌دهنده‌ها در مقابل نوآفرینان گفت: آنها از ایده‌هایی حمایت می‌کنند که بر روی آنها کارشناسی انجام شده و مراحل پیش‌رشد را سپری کرده‌اند و شتاب‌دهنده‌ها، بهره‌برداران مراکز رشد هستند و با جذب سرمایه‌گذار و مشاوره‌های بازاریابی و تولید انبوه به شرکت کمک می‌کنند.

بخش دیگر این برنامه آشنایی با شرکت پارس ساوا نوین و فعالیتش در زمینه طراحی و تولید اپلیکیشن‌های فرهنگی و آموزشی برای کودکان و نوجوان در مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارتی پارک علم و فناوری خراسان بود.

کد

یادآور می‌شود، برنامه نگاه‌ نو از سوی گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به صورت تولیدی به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه‌‌کنندگی مونا توسلی و اجرای جواد نصیری و همچنین گویندگی فریال ترکاشوند، پنجشنبه‌های هر هفته، ساعت ۱۵:۱۵ از موج اف ام ردیف ۱۰۰ به سمع مخاطبان رادیو قرآن می‌رسد.

انتهای پیام
captcha