پژوهش‌های حوزه‌علمیه نیاز به نظام ارزیابی دارند
کد خبر: 3958977
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم:

پژوهش‌های حوزه‌علمیه نیاز به نظام ارزیابی دارند

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: امروزه پژوهش‌های حوزه‌های علمیه با توجه به گستردگی حوزه‌ها و نیازهای متنوعی که وجود دارد، نیاز به نظام ارزیابی دارند و تجربه ثابت کرده است که سیاستگذاران می‌توانند ارزیابان خوبی در این مسیر باشند.

پژوهش‌های حوزه علمیه نیاز به نظام ارزیابی دارندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله شیخ جواد مروی، عضو شورای عالی حوزه علمیه قم، امروز 20 اسفندماه در چهارمین اجلاسیه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان با موضوع«سیاستگذاری در حوزه‌های علمیه با نگاه به آینده» که در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ابتدا باید به چند سوال اشاره کنم و بگویم که امروز تفکر شیعی در چه جایگاهی قرار دارد؟ پیش بینی ما برای آینده تفکر بشری چیست؟ و نقش حوزه‌های علمیه در این جایگاه چیست؟ که در پاسخ باید گفت امروز تفکر شیعه در جایگاهی قرار دارد که راه به سوی آینده می‌برد، به گونه‌ای که در جامعه غرب عظیم ترین تحقیقات را علیه اسلام اصیل و تفکر مذهب اهل بیت(ع) به راه انداخته‌اند و در نهایت تمامی این تحقیقات دقیقا ضد آنچه که فکر می‌کردند نتیجه داده است.

وی گفت: همواره امروز تفکر تشیع و اسلام اصیل در همه دنیا و به ویژه اروپا و آمریکا موج می‌زند و بر همین اساس شما امروز دیدید که تفکر روشنفکری مکتب خلفا متبلور در ارتباط با مسلمین بود، به گونه‌ای که امروز سه چهارم سوریه در دست داعش و دو سوم آن تحت تاثیر داعش است و آمریکایی‌ها می‌گفتند که حداقل ربع قرن وقت لازم است که بتوانند علیه داعش مسلط شوند، آن وقت سرزمین سوریه، شام و عراق مقدمه بود، زیرا هدف اصلی آن‌ها تسلط بر جمهوری اسلامی بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: این حرکت‌ها به دست توانای اسلام اصیل، مکتب تشیع و هماهنگی بین مرجعیت و ولایت در شام، عراق و ... خنثی شد. این در حالی است که امروز تشیع در بلندای قامت تاریخ ایستاده است و ما حرکت فردا را حرکت بسیار روشنی می‌دانیم.

مروی اظهار کرد: امروز که عظمت شیعه در بلندای تاریخ قرار دارد و فردای روشنی در انتظار اسلام اصیل و مکتب بزرگ تشیع است را باید مدیون حوزه علمیه دانست و اگر مکتب تشیع بخواهد حرکت گسترده خود را در جهان گسترده تر کند نیاز به قوت، صلابت، قدرت علمی، پژوهشی و تذهیبی حوزه علمیه دارد.

وی خاطرنشان کرد: لذا باید چند نکته را در این خصوص بیان کنم. من از اینکه شما طلاب، پژوهشگران و اعضای کمیسیون‌های سیاستگذاری، گرد هم می‌نشینید و با تبادل افکار به دنبال سیاستگذاری اصیل و منطقی برای حوزه علمیه می‌اندیشید بسیار خرسند هستم و لذا عمری که در این حوزه‌های علمیه صرف می‌کنید عمر ارزشمندی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: الزاما هر موفقیت و هر افق جدیدی که در حوزه علمیه رخ دهد را باید مرهون حفظ و تحکیم ارزش‌ها و سنت‌ها دانست و این موضوع را مورد توجه قرار داد، چرا که توجه به این مسئله رسالت مهم شیعه است. البته که در این میان نیز نواقصی هم وجود دارد که با دقت و نهایت دلسوزی باید در راستای رفع این نواقص‌ تلاش کرد اما شما طلاب، پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه علمیه در صدد احیای این سنت‌ها در حوزه‌ها باشید.

مروی عنوان کرد: امروز ما نباید با اتفاقاتی که رخ می‌دهد جو زده شویم و از این سنت‌ها که بار معنوی، علمی و تذهیبی دارند کناره گیری کنیم. از این سنت‌ها می‌توان به رابطه بین استاد و شاگرد در زمان گذشته و همچنین دستگیری اساتید از شاگردان اشاره کرد. همواره ما باید بدانیم که ارتباط استاد و شاگرد و همچنین دستگیری آن‌ها از یکدیگر در گذشته و امروز چگونه است و چه کنیم که امروز نیز این ارتباطات همانند گذشته ارتقا پیدا کند، زیرا ارتباط وسیع استاد و شاگرد می‌تواند شاگردان را تقویت و تربیت کند.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان علم برای ما بسیار شیرین بود و این ما نبودیم که به دیگران کمک می‌کردیم، بلکه دیگران بودند که ما را دستگیری می‌کردند. ارتباطات وسیع بین استاد و شاگرد رابطه بسیار خوبی بود، به گونه‌ای که سید مرتضی شاگردان خود را با خود به سفر می‌برد

عضو عالی شورای حوزه علمیه قم تاکید کرد: از آسیب‌های جدی که حوزه علمیه را تهدید می‌کند این است که حوزه‌های علمیه ما چگونه به سمت پژوهش‌ها و سیاست‌گذاری‌های اصول پیش می‌روند؟ گسترش فرهنگ پژوهش چگونه است؟ سیاستگذاری برای تربیت نیروی انسانی برای کارهای پژوهشی چگونه است؟ و در واقع این‌ها مسائل جدی است که نخبگان حوزه باید نسبت به این امور ورود پیدا کنند.

مروی بیان کرد: این در حالی است که اگر افراد به سمت پژوهش سوق داده شوند، اما این پژوهش‌ها محکم و اصیل نباشند یک فاجعه بزرگ است. امروزه پژوهش‌های حوزه با توجه به تحولاتی که رخ داده، انتظارات و نیازهای متنوع، منابع وسیع، حوزه‌های گسترده و نیاز به نظام ارزیابی دارد و تجربه ثابت کرده است که سیاستگذاران می‌توانند ارزیابان خوبی در این مسیر باشند.

وی تاکید کرد: آنان که سیاستگذاری کرده‌اند می‌توانند ارزیابی کنند و ببینند که وضعیت این سیاستگذاری‌ها در معنای عمل چگونه است. نظام ارزیابی قوی توسط نیروهای نظری که باید سیاست‌های آن به درستی تدوین شود و نیروهای ارزیابی به عنوان نیروهای توانمندی که قدرت ارائه تحقیق، تبیین و راهکارهایی را دارند باید این راهکارها را ارائه دهند و اگر ما این نظام ارزیابی را ترسیم نکنیم بدانیم که این گستردگی‌ها خلاهایی را در نظام حوزه وارد خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha