مرجعیت ایران در عرصه فعالیت‌های قرآنی بانوان با برنامه‌های توسعه‌محور
کد خبر: 3958351
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
یادداشت / تکمله‌ای بر صحبت‌های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/

مرجعیت ایران در عرصه فعالیت‌های قرآنی بانوان با برنامه‌های توسعه‌محور

مطمئناً راه توسعه مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در ایران، راهی بس طولانی خواهد بود و باز کردن فضای گفتمان در این زمینه می‌تواند گام‌های ابتدایی این مسیر طولانی باشد.

مرجعیت ایران در عرصه فعالیت‌های قرآنی بانوان با برنامه‌های توسعه‌محورمرحله پایانی سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران (در بخش‌های آقایان، بانوان و طلاب علوم دینی) از شنبه، 16 اسفندماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد و امشب طی مراسمی به پایان می‌رسد. با وجود اینکه برپایی مسابقات قرآن در بخش بانوان در مرحله کشوری، سابقه‌ای زیادی دارد، اما برپایی مرحله بین‌المللی این رقابت‌ها مطالبه‌ای بود که سال‌ها از سوی مخاطبان پیگیری می‌شد.

با وجود گذشت چهار سال از اجرای مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان، به نظر می‌رسد زمان برای توسعه این مسابقات فرا رسیده باشد، به خصوص اینکه کشورهایی همچون اردن، مالزی و امارات، توسعه مسابقات در بخش بانوان را در دستور کار قرار داده‌اند و اگر مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه تعجیل نکنند، شاید مرجعیت مسابقات قرآن در این بخش از دست برود.

این مسابقات فعلاً در رشته حفظ کل اجرا شده و برگزارکنندگان از رشته‌های دیگر همچون ترتیل، تفسیر و حتی قرائت، استقبال چندانی نداشته‌اند. در حالی که کشورهای دیگر به خصوص مالزی در بحث قرائت بانوان، که جدی‌ترین رقیب ایران در مرجعیت مسابقات بین‌المللی قرآن به حساب می‌آید، بسترهای لازم برای برگزاری مسابقات قرائت را پیش‌بینی کرده‌اند و رفته رفته به دنبال به دست گرفتن مرجعیت در این بخش باشند.


بیشتر بخوانید:


تاکنون سازمان اوقاف و نهادهای قرآنی مسئول، مدل اجرای رشته تلاوت در سطح بین‌المللی، ویژه بانوان را طراحی و ترویج نداده‌اند؛ مدلی که می‌تواند به سبک و سیاق خاص خود باشد و در آن به طور کامل موازین شرعی نیز رعایت شود.

مطمئناً راه توسعه مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در ایران، راهی بس طولانی خواهد بود و باز کردن فضای گفتمان در این زمینه می‌تواند، گام‌های ابتدایی این مسیر باشد، گامی که برداشتن آن را، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که جایگاه ریاست بالاترین مرجع تصمیم‌ساز و سیاستگذار قرآنی کشور را بر عهده دارد، در مراسم افتتاحیه این دوره، بر آن تأکید کرد. باقی کار بر عهده مجریان مسابقات است که این پاس گل را تبدیل به یک گل تاریخی کنند.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha