چرا کادر درمان باید تاوان ندانم کاری سایرین را بدهند
کد خبر: 3955529
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
انتقاد شدید وزیر بهداشت؛

چرا کادر درمان باید تاوان ندانم کاری سایرین را بدهند

وزیر بهداشت با اشاره به توقف یک اتوبوس در مرز با عراق و کشف موارد کرونا مثبت در آن، از عدم برخورد با پروتکل‌شکنان و انجام برخی سفرها انتقاد کرد و گفت:‌ چرا کادر درمان باید تاوان ندانم کاری سایرین را بدهند.

انقتاد شدید وزیر بهداشت از سفرهای زیارتی  در شرایط کرونایی
به گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز چهارم اسفندماه، در نوزدهمین آیین پویش ره سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه به شدت از کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند،‌ گلایه‌مند است، گفت: از آن بیشتر از کسانی که با این پروتکل‌شکنان برخورد نمی‌کنند گله‌مند هستم. ما ابزار و قدرت برخورد نداریم و همچنین از برخی اتفاقات کشور بی‌خبر هستیم.
 
وی افزود: شب گذشته در ایلام خانم جوانی اینتوبه شد؛ با سزارین فرزند او را به دنیا آوردیم، من نمی‌دانم آیا این بچه مادر خود را می‌بیند یا خیر؟ چه کسی مسئول بیمار شدن این مادر ایلامی است؟ چه کسی مجوز داده است افراد سفر زیارتی بروند؟ اتوبوس زیارتی را در مرز نگه‌ داشته‌ایم و در آن موارد کرونا مثبت پیدا کردیم. چه کسی به این افراد اجازه داده است، چه کسی از وزارت بهداشت مجوز گرفته است؟

وی افزود: در این شرایط بیماری که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور برای هر برنامه‌ای از ما نظر می‌خواهند که بررسی کنند منطبق با پروتکل‌های اجتماعی است یا خیر، کسی در مورد رفت و آمد هیئت‌های مختلف به کشور به ما چیزی نمی‌گوید.
 
وی ادامه داد: ما کی برای تردد از مرز‌ها به سمت عتبات و برگشت مجوز و اجازه دادیم؟ چه کسی از من نامه دارد در این زمینه؟ کدام یک از همکارانم با برخی از این تردد‌ها موافقت کردند؟ تا کجا باید همکاران من تاوان ندانم کاری برخی از افراد را بدهند؛ ما چه گناهی کردیم که در ۱۳ ماه مدام باید موج ایجاد شود، موج را بشکنیم و شهید بدهیم. فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟
 

به جای وزیر بهداشت بگویید مدیرکل مرده‌شورخانه

 
نمکی گفت: خدا شاهد است که داغ این شهدای سلامت دارد مرا نابود می‌کند. ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را از دست داده‌ایم. داغی برای هیچ فرماندهی بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش را از دست دهد، آن هم به دلیل ندانم کاری و سهل‌انگاری دیگران. من به عنوان وزیر خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود. شده‌ام ته رودخانه، زخمی و جنازه جمع کن؟ به جای وزیر بهداشت بگذارید، مدیرکل مرده‌شورخانه! این درد بزرگی است.
 

اینطور که نمی‌شود مملکت اداره کرد


وزیر بهداشت افزود: کرونا ویروس مهاجمی است. فکر نکنید، انگلیس یکی از ساختار‌های ضعیف سلامت جهان را دارد بلکه برعکس این کشور یکی از قوی‌ترین ساختار‌های سلامت جهان را داراست. آلمان که کشور کمی نیست اما در مقابل مسائل بهداشتی و درمانی، به زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم ما را دارند و نه کم بضاعتی اقتصادی ما را فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟ اینطور که نمی‌شود مملکت را اداره کرد. چقدر باید فریاد بزنم و بگویم. چقدر باید خجالت بکشم از پزشک و پرستار و علوم آزمایشگاهی و سایر و تاوان ندانم کاری‌ها را بدهیم.

وی ادامه داد:‌ رهبر انقلاب وقتی می‌خواهند نشست مجازی بگذارند، می‌گویند باید از وزارت بهداشت اجازه بگیریم. رییس جمهور می‌خواهد برود مرقد امام(ره) می‌‎گوید از وزارت بهداشت بپرسید به چه صورت باشد. وقتی هم اپیدمی آمد و کشتار کرد، می‌گویند در فلان جا غلظت اکسیژن کم بود. طبق گزارشات واصله در فلان جا بیمار را دیر رسیدگی کردند و همه این سؤالات شروع می‌‎شود، اما یک نفر نمی‌گوید که در پیک قبلی خوزستان که پروتکل‌شکنی ما را گرفتار کرد، چه کسی این وضعیت را جمع کرد، چه کسی شب تا صبح نخوابید، چگونه اکسیژن رسید، چرا یک نفر نیامد در خیابان فریاد بزند که ما امکانات نداریم. چه کسانی این آتش را خاموش کردند. اما اگر خدایی نکرده ۵ دقیقه دارویی دیر شود شبکه‌های اجتماعی را پر می‌کنند.

وزیر بهداشت داد: اینطور نمی‌توان مملکت را اداره کرد. من مکتوب هم نوشتم که دیگر برای ما و همکارانمان بیش از این صبوری میسر نیست. ما برای موج شکنی خلق نشدیم و دیگران برای موج آفرینی، این را همه باید بدانند محکم هم باید بدانند.

نمکی در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۳ ماه از گرفتاری همکاران من با کووید ۱۹ می‌گذرد، گفت: البته اینکه می‌گوییم ۱۳ ماه، نباید برای بدخواهان رفرنس شود که زودتر از 30 بهمن ویروس وارد ایران شده است. می‌دانستم که برخی آمریکایی‌ها و به خصوص اسراییلی‌ها به دنبال این بودند که بگویند کانون کرونا ایران بود و عده‌ای هم اینجا پای بیرقش سینه زدند. من این را می‌دانستم. بر همین اساس این نمونه‌ها را مجدداً تست کردیم ما حتی دو هزار و ۳۰۰ نمونه آنفولانزا را در سراسر کشور تست کردیم و به جز سه نفر در سراسر کشور که برای بعد از ۲۳ بهمن بود، هیچ نمونه‌ای را پیدا نکردیم. به کسانی که ادعا می‌کنند وزارت بهداشت قبل از پایان بهمن مواردی از کووید-۱۹ داشت، اما اعلام نکرد، اعلام می‌کنم که اگر یک مورد توانستند ادعایشان را ثابت کنند، به آن‌ها جایزه می‌دهم.
 

اجازه نمی‌دهم هیچ یاوه‌گویی دستاورد‌های ما را زیر سوال ببرد


وی افزود: چه طور برخی در داخل برای سوار شدن بر موج‌های سیاسی حاضر هستند دستاورد‌های تحقیقاتی را زیر سوال ببرند. اجازه نمی‌دهم هیچ یاوه‌گویی دستاورد‌های ما را زیر سوال ببرد. من به سیاسی کاری بها نمی‌دهم؛ دوران عوام‌فریبی پایان یافته است. با این شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان با شعار‌های تند بی‌معنا فریب داد، مردم خود همه چیز را می‌دانند.

وزیر بهداشت افزود: وقتی آقای المنظری به ایران می‌آید و اعلام می‌کند که مدیریت ایران یکی از ناب‌ترین، شایسته‌ترین و مدرن‌ترین شیوه‌های مدیریتی است که می‎‌تواند برای جهان الگو باشد، یک آدم در داخل با کمال کج‌سلیقگی چگونه صحت این ساختار را در ذهن مردم آن هم برای درماندگی در شرایط سیاسی و کسب برخی سلایق در حوزه سیاسی زیر سوال می‌برد؟

وی در ادامه بیان کرد: از این نظر گفتم ۱۳ ماه درگیر این ویروس بودیم چرا که به محض شنیدن اینکه در ووهان بیماری شیوع پیدا کرده، آماده شدیم و بلافاصله مرز‌ها را بستیم؛ در تمام مبادی نفر برای کنترل گذاشتیم. شروع به طراحی کیت کردیم. وقتی ۵۷ نفر از دانشجویان ووهان را آوردیم، با چه کیتی تست کردیم؟ با کیتی که در پاستور طراحی شده بود. کسی به ما کیت نداد. وقتی قم و گیلان شدیداً گرفتار شدند یکی از همکارانمان به صورت دستی مقداری کیت برایمان آورد.

نمکی افزود: ما ونتیلاتور و ماسک و گان را خودمان طراحی کردیم و تنها در این اقیانوس با دست‌های بسته شنا کردیم، در اوج نامردی تحریم. ما از اولین روز‌های دی حواسمان جمع این ماجرا بود و به همین دلیل هم بود که وقتی ویروس آمد، هیچ دانشگاهی دست و پایش را گم نکرد و هیچ بیماری پشت در بیماستان سرگردان نشد. این افتخار ایران بود.

نمکی بیان کرد: مرحله جدیدی شروع شده، من از مدت‌ها قبل در ویدئو کنفرانس و نامه اعلام کردم که خودتان را برای یکی از سخت‌ترین یورش‌های ویروس جهش یافته آماده کنید.

وی با بیان اینکه ویروس جهش یافته منحصر به یک نقطه نیست، گفت: می‌شود این ویروس را در همه جا پیدا کرد؛ شب گذشته دو مورد جدید از بیرجند گزارش شد. مردم شریف باید بدانند که این ویروس علی رغم حرف انگلیسی‌ها، هم قدرت سرایت و هم قدرت مرگ‌زایی چند برابری دارد و هم جوانتر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند. سه روز قبل در خوزستان کودک ۱ و ۹ ساله بر اثر کووید۱۹ فوت کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در کشور، گفت: از فردا واکسیناسیون برای ۱۰۰ هزار نفر دیگر از کادر درمان آغاز می‌شود. ۲۵۰ هزار دوز دیگر تا آخر این هفته می‌رسد. امیدوارم تا پایان اسفندماه بتوانیم گروه هدف آسیب پذیرمان را واکسن بزنیم.

وی افزود: در کنار این تلخ‌کامی‌ها این مژده را هم بدهم که تولید واکسن ملی هم به خوبی پیش می‌رود و اگر به همین روال پیش رود، در اردیبهشت ماه آینده این خبر خوش را برای مردم خواهیم داشت که به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن منطقه مطرح هستیم. هم می‌توانیم مردم خودمان را واکسینه کنیم و هم برای صادرات اقدام کنیم. راهی که می‌رویم این است که مرتب تولید واکسن‌مان را با جهش‌ها بسنجیم و اگر با هر جهشی واکسن‌های ما قدرت حمایتی را تضعیف شده داشتند، در جهت تقویت آن‌ها اقدام کنیم.
انتهای پیام
captcha