استقلال وکلا از شاخصه‌های توسعه پایدار است
کد خبر: 3955444
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷

استقلال وکلا از شاخصه‌های توسعه پایدار است

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران؛ استقلال وکلا را از شاخصه‌های توسعه پایدار دانست و گفت: اگر وکیل وابسته باشد نمی‌تواند به عنوان نهاد مدنی از موکل خود دفاع کند.

استقلال وکلا از شاخصه‌های توسعه پایدار استبه گزارش ایکنا از یزد، جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران، امروز، 3 اسفندماه در جمع خبرنگاران استان یزد با اشاره به فعالیت این اتحادیه از سال 1382، از ایجاد 25 کانون در سطح کشور خبر داد و اظهار کرد: بزودی استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز دارای کانون خواهند شد.

وی؛ مهمترین وظیفه و مأموریت این اتحادیه را ایجاد اتحاد، وحدت رویه و برقراری و استمرار اتحاد بین کانون‌ها دانست و برگزاری آزمون سالانه وکالت را از دیگر وظایف این اتحادیه اعلام کرد و گفت: این آزمون 22 اسفندماه جاری برگزار خواهد شد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران بیان کرد: استقلال و آزادی در دفاع از حقوق موکل دو ویژگی مهم و اصلی برای این اتحادیه است که به همین مناسبت نیز هفتم اسفندماه به عنوان روز استقلال کانون وکلا و این هفته با عنوان هفته وکیل نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: ما امروز با نهادی مدنی، قانونی، قدیمی و صنفی مواجه هستیم چرا که وکیل کار مدنی می‌کند و ارائه خدمات عمومی را برعهده دارد لذا هیچ نهاد حاکمیتی حق صدور پروانه برای وکلا را ندارد زیرا وکلا دارای استقلال هستند و به هیچ نهاد حاکمیتی وابستگی نداریم ولی در عین حال خارج کشور و بیرون از آن نیستیم یعنی با حفظ قوانین اساسی و در چاچوب قوانین جمهوری اسلامی این استقلال وجود دارد، اگر وکیل وابسته باشد نمی‌تواند به عنوان نهاد مدنی از موکل خود دفاع کند.

کوشا با اشاره به فعالیت و عضویت 60 هزار وکیل در این اتحادیه، یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار را استقلال کانون‌های وکلا دانست و با اشاره به دغدغه‌های این اتحادیه و کانون‌های وکلا گفت: رسانه‌ها پاسداران افکار عمومی و مدافعان حق آزادی اطلاعات هستند لذا می‌طلبد تا واقعیت‌های جامعه وکالت را به مردم معرفی کنند.

وی دیگر دغدغه این اتحادیه را مرتبط با قوه مقننه و قوه قضائیه دانست و گفت: خوشبختانه در دوره جدید قوه قضائیه تعامل خوبی شکل گرفته و در حال افزایش و نظام‌مند شدن است و امیدواریم تعامل به گونه‎ای باشد که خروجی آن ایجاد احساس امنیت برای وکلا باشد.

کوشا در پاسخ به سوال ایکنا در زمینه رتبه‌بندی و تخصصی کردن وکلا گفت: در آیین نامه جدید درجه‌بندی وکلا مد نظر قرار گرفته اما هنوز به مرحله تصویب نرسیده است و در زمینه تخصصی کردن وکلا نیز با برگزاری دوره‌هایی و ارائه گواهی‌نامه این اقدام در حال انجام است.

علی زارع مهرجردی، رئیس هیئت مدیره کانون وکلای استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه کانون وکلای استان یزد از سال 95 شکل گرفت اظهار کرد: در حال حاضر 974 وکیل پایه یک فعال، 451 نفر کارآموز وکالت دادگستری که از این تعداد 433 نفر فعال هستند، زیر نظر کانون استان فعالیت دارند.

زارع مهرجردی بیان کرد: 60 درصد از وکلا را آقایان و 40 درصد را بانوان تشکیل می‎دهند و از مجموع وکلای بند «ب»، 14 نفر و 20 نفر مشمول ماده «د» قانون یعنی کارمندان حقوقی ادارات هستند که به امر وکالت مشغول شده‌اند.

انتهای پیام
captcha