فرایند مشکل و زمان‌بر ثبت نام طرح ارزیابی داوران مسابقات قرآن + پاسخ مسئولان
کد خبر: 3952734
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
ایکنا بررسی کرد؛

فرایند مشکل و زمان‌بر ثبت نام طرح ارزیابی داوران مسابقات قرآن + پاسخ مسئولان

متقاضیان حضور در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، ابتدا باید در سامانه my.oghaf.ir ثبت نام کنند و پس از آن وارد فضای طراحی شده برای ثبت نام در طرح مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خواهند شد؛ موارد دیگری در این روند، منجر شده تا برخی از متقاضیان حضور در این طرح ملی، اظهار گلایه داشته باشند. تاکنون 800 نفر اقدام به ثبت نام کردند.

نگاهی به فرایند ثبت نام در طرح ارزیابی داوران / سخت و زمان‌بر

به گزارش ایکنا، ثبت نام برای حضور در طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن، که از آن با عنوان طرح سنجش و ارزیابی نیز یاد می‌شود، از 24 دی‌ماه 99 آغاز شده و تا آخرین روز هفته جاری ادامه خواهد داشت و با توجه به سابقه‌ای که طی دوره جدید فعالیت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، از تمدید نشدن مهلت ثبت نام مسابقات وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود، این زمان نیز تمدید نشود.


بیشتر بخوانید:


بر اساس این طرح، از افرادی که توانایی داوری در مسابقات قرآن را دارند، خواسته شده تا با بارگذاری برخی مدارک در سامانه my.oghaf.ir و در ادامه شرکت در برخی آزمون‌های برنامه‌ریزی شده، مورد ارزیابی قرار گیرند.

با توجه به تماس برخی از مخاطبان ایکنا و گلایه از فرایند سخت ثبت نام، خبرنگار ایکنا ضمن انجام این فرایند و ارائه گزارشی از آن، به منظور تسهیل در این روند با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفت‌وگو داشته است که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

نگاهی به فرایند ثبت نام در طرح ارزیابی داوران / سخت و زمان‌بر

متقاضیان حضور در طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن، ابتدا باید به سامانه http://my.oghaf.ir/ مراجعه کنند. پس از باز شدن صفحه اصلی، گزینه‌هایی متعددی تعریف شده است، کاربر باید بر روی گزینه امور قرآنی یا بنر طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن، کلیک کند.

در صفحه جدیدی که باز می‌شود، دو گزینه پیش روی کاربر قرار می‌گیرد، گزینه اول برای افرادی است که برای اولین بار به این سامانه مراجعه می‌کنند و طی آن از کاربر خواسته شده تا در سایت ثبت نام کند. گزینه دیگر مخصوص افرادی است که قبلاً از طریق تعریف نام کاربری و تعیین رمز عبور در سامانه سازمان اوقاف ثبت‌نام کرده‌اند. این افراد پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود به صفحه ثبت نام در طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن هدایت می‌شوند. اما افرادی که اولین بار است، مراجعه می‌کنند، باید ابتدا در سایت سازمان اوقاف ثبت نام کنند.

با توجه به اینکه اغلب مخاطبان طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن، اولین بار است که به این سامانه مراجعه می‌کنند، این موضوع به عنوان پیش‌فرض ما در مراجعه به این سامانه در نظر گرفته شده و لذا باید بر روی گزینه «کاربر جدید هستم» و «ثبت نام در سامانه» کلیک کرد. در ادامه از کاربر خواسته می‌شود حقیقی یا حقوقی بودن خود را تعیین کند، در ارزیابی و سنجش داوران، مخاطبان حقیقی مخاطب اصلی طرح هستند و لذا باید این گزینه انتخاب شود.

پس از کلیک بر روی گزینه افراد حقیقی، صفحه جدیدی باز می‌شود، این صفحه از کاربر می‌خواهد تا اطلاعاتی نظیر کد ملی و تاریخ تولد را وارد کند و سپس اطلاعاتی مانند نشانی ایمیل و شماره تلفن همراه را درخواست می‌کند که یکی از ایرادهای اصلی سامانه مذکور همین اجباری بودن نوشتن نشانی ایمیل است که در حال حاضر در اغلب سامانه‌ها اجباری بودن آن منسوخ شده است.

فرایند مشکل و زمان‌بر ثبت نام طرح ارزیابی داوران مسابقات قرآن + پاسخ مسئولان

پس از انجام این مراحل و در حالی که کاربر گمان می‌برد نام کاربری و رمز عبور را به درستی وارد کرده و می‌رود که با زدن گزینه تأیید، فرایند ثبت نام وارد فاز دیگری ‌شود، یک خطا بر روی صفحه ظاهر می‌شود. خطایی که مطمئناً بسیاری از متقاضیان با آن مواجه شده‌ یا خواهند شد. در این مرحله اگر متقاضی شماره تلفن یا شماره ملی خود را برای ثبت نام‌های گذشته استفاده کرده باشد، خطای عدم تأیید نشان داده می‌شود. اما مشکل اصلی خطایی است که در آن از کاربر خواسته می‌شود تا برای انتخاب رمز عبور، موارد پیچیده‌ای را رعایت کند. خطایی که برای این مورد نمایش داده می‌شود، حاوی این پیام است: «کلمه عبور باید حداقل هشت کاراکتر و شامل اعداد و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی و علامت‌های خاص (Z #@$*%!) باشد». همین موضوع باعث پیچیده‌تر شدن فرایند ثبت نام به خصوص برای آنهایی که آشنایی کمتری با فضای اینترنت دارند، می‌شود در حالی که پیچیدگی آن ضروری به نظر نمی‌رسد.

فرایند مشکل و زمان‌بر ثبت نام طرح ارزیابی داوران مسابقات قرآن + پاسخ مسئولان

پس از تغییر چند باره نام کاربری و رمز عبور و تکرار انواع و اقسام حروف و علامت‌های خاص، که بعید است در ذهن کاربر باقی بماند، مرحله تأیید نام کاربری و رمز عبور پشت سر گذاشته می‌شود.

در ادامه، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد، مجدد نشانی ایمیل و شماره همراه خود را وارد کنید، پس از انجام این فرایند پیامکی که حاوی یک عدد چهار رقمی است به شماره تلفن همراه ثبت شده ارسال می‌شود. با وارد کردن این پیامک، در ظاهر فرایند ثبت نام پایان یافته و این موضوع از طریق پیام «تأیید ثبت نام، ثبت نام شما تأیید شد. شما می‌توانید از امکانات سامانه استفاده نمایید» اعلام می‌شود.

نگاهی به فرایند ثبت نام در طرح ارزیابی داوران / سخت و زمان‌بر

شاید بسیاری از متقاضیان حضور در طرح ارزیابی و سنجش داوران مسابقات قرآن، گمان کنند با ثبت نام در سایت my.oghaf.ir فرایند ثبت نام پایان یافته است، در حالی که اینگونه نیست و مراحل توضیح داده شده تنها برای عضویت متقاضی در سامانه مذکور است و برای ثبت نام در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن باید مراحل دیگری را پشت سر گذاشت که در ادامه به اختصار توضیح داده شده است.

هر کدام از متقاضیان، بعد از عضویت در سایت سازمان اوقاف باید مجدد به این سایت مراجعه کنند و بر روی بنر طرح سنجش و ارزیابی داوران کلیک کنند، پس از کلیک صفحه‌ای که از کاربر نام کاربری و رمز عبور را می‌خواهد، نمایش داده می‌شود، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، کاربر وارد صفحه‌ای می‌شود که از متقاضی درخواست می‌شود تا استان، اداره خدمات‌دهنده و عنوان خدمت را انتخاب کند. در این بخش عنوان خدمت باید بر روی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن قرار بگیرد. پس از آن بر روی گزینه تأیید کلیک شود تا کاربر وارد مرحله بعد شود.

نگاهی به فرایند ثبت نام در طرح ارزیابی داوران / سخت و زمان‌بر

در ادامه از کاربر خواسته می‌شود تا مدارکی که متقاضی داوری در مسابقات قرآن پیش از این دریافت کرده است، بارگذاری کند.

پاسخ مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد دشوار بودن ثبت نام در سامانه بیان کرد: ثبت نام نیاز به آشنایی با این فضا و حوصله کافی دارد. قبول دارم، ثبت نام در این سامانه مقداری پیچیده است، ضمن اینکه با وجود این پیچیدگی تاکنون حدود 800 نفر ثبت نام کردند.

مهدی قره‌شیخلو، در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی برای رفع این پیچیدگی در نظر گرفته شده است؟ افزود: به ادارات اوقاف و امور خیریه در تمامی استان‌ها ابلاغ شده است تا به افرادی که توانایی حضور در این طرح را دارند، در انجام مراحل ثبت نام کمک کنند. در حال حاضر هم سه نفر در ستاد برای کمک به متقاضیان مستقر شده‌اند. نهایت امر در بحث ثبت نام این است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به کافی‌نت یا مراکزی از این دست، مراحل ثبت نام را راحت‌تر طی کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه برای راحتی کاربران، فیلم آموزشی ثبت نام را در سایت بارگذاری کرده‌ایم، ‌بیان کرد: متقاضیان قبل از ثبت نام، این فیلم را مشاهده کرده و بعد اقدام به ثبت نام کنند. ثبت نام طرح تا 24 بهمن‌ماه ادامه دارد و با توجه به کمبود وقت، فرصتی برای تمدید زمان وجود ندارد.

قره‌شیخلو تصریح کرد: با توجه به اینکه کار داوری یک امر تخصصی است و افراد محدودی شرایط چنین کاری را دارند، پیش‌بینی کرده بودیم حدود هزار نفر ثبت نام کنند که به این رقم نزدیک شده‌ایم. بعد از پایان مهلت ثبت نام، آمار کلی اعلام می‌شود.

وی گفت: افرادی متقاضی در این طرح، دو بخش هستند، بخش اول افرادی هستند که ثبت نام خود را نیمه‌کاره انجام داده‌اند که باید مدارک مورد نیاز را بارگذاری و فرایند را تکمیل کنند. بخش دوم هم افرادی هستند که معمولاً در روزهای پایانی به سامانه مراجعه می‌کنند، لذا از همه متقاضیان درخواست دارم، اگر برای ثبت نام با مشکلی مواجه شدند با شماره تلفن 64872624 021 تماس بگیرند، همکاران ما پاسخگوی سؤالاتشان هستند.

انتهای پیام
captcha