خلاء وجود متولی سواد رسانه‌ای در قوانین کشور
کد خبر: 3951940
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳

خلاء وجود متولی سواد رسانه‌ای در قوانین کشور

مسئول قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج با اشاره به اینکه در کشور زیرساخت، دانش فنی و سخت‌افزاری برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات وجود دارد، گفت: متاسفانه عزم جدی برای تکمیل این شبکه شکل نگرفته است و جالی خالی متولی سواد رسانه‌ای در قوانین کشور حس می‌شود.

خلاء وجود متولی سواد رسانه‌ای در قوانین کشوربه گزارش ایکنا از زنجان، مسلم معین، مسئول قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج، 15 بهمن‌ماه در نشست خبری اظهار کرد: کشور ما برای ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات، هیچ کمبود و نقصی از لحاظ زیرساخت، سخت‌افزار، دانش داخلی، نرم‌افزار و محتوا ندارد و متاسفانه به جای استفاده از ظرفیت‌های داخلی به ظرفیت‌های خارجی  روآورده‌ایم.

وی ابراز کرد: در کشور دغدغه و عزم جدی برای تکمیل و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد و این در حالی است که شبکه ملی اطلاعات به معنای فیلترینگ، قطع ارتباط اینترنت داخل با خارج از کشور، محدود کردن دسترسی مردم به فضای مجازی و عدم استفاده از زیرساخت‌های خارجی در هیچ لایه‌ای نبوده و تمام این‌ها مغلطه‌های خطرناک و فریب مردم است.

این مسئول با بیان اینکه قطعاً راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، امنیت شغلی تمام کسانی که در فضای مجازی، فعالیت می‌کنند را تامین می‌کند، گفت: اکنون که این شبکه راه‌اندازی نشده، امنیت شغلی صدها هزار نفر در کشور چه آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم پیام‌رسان‌ها و چه آن‌هایی که در سایر بسترهای فضای مجازی، کار می‌کنند در معرض مخاطره است و تصمیم‌گیری در مورد امنیت این افراد به خارج از کشور منتقل می‌شود.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج با اشاره به اینکه بنا به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌اکنون 500 هزار نفر در کشور در اینستاگرام در حال اشتغال و کسب درآمد هستند، تصریح کرد: زندگی مجازی نیز باید مثل زندگی حقیقی دارای هویت و شناسنامه باشد. برای مثال؛ شبکه اجتماعی یوتیوب که در کشور ترکیه فعالیت می‌کند باید با پسوند مربوط به آن کشور، جست‌وجو انجام شود و بر این اساس اگر اینستاگرام بخواهد در ایران فعالیت کند باید با پسوند مربوط به کشورمان (ir) باشد تا اگر تخلفی صورت گرفت، نماینده مستقر آن شبکه اجتماعی، مشکل را حل کند.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی خارجی در تمام کشورهایی که از قوانین مشخصی تبعیت می‌کنند، نماینده مستقر دارند، افزود: اینکه افراد بدون هویت در این شبکه‌ها و پلتفرم‌ها فعالیت کنند و نتوان به تخلفات و سایر مشکلات آن رسیدگی کرد، ناپسند است زیرا برخی تخلفات در این شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد که گاهی هزینه پیدا کردن متخلف، بیشتر از هزینه‌ای است که به سرقت رفته است.

معین اقدامات شبکه‌های اجتماعی خارجی را بردگی سایبری خواند و گفت: متاسفانه این شبکه‌ها زیر بار قوانین ما نمی‌روند اما همین شبکه‌ها با حداقل قوانین کشورهای اروپایی اجازه فعالیت در کشور ما را دارند. اگر در حوزه فضای مجازی آگاهانه، به‌موقع و به‌هنگام عمل کنیم، عقب‌ماندگی ناشی از سوءمدیریت حل می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر جهانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: آن شهید بزرگوار برای ملت ایران، یک قهرمان است پس چرا اینستاگرام باید تصاویر ایشان را حذف کند و چرا مردم نمی‌توانند تصویر یک قهرمان ملی را منتشر کنند؟ این توهین به مردم است. ساماندهی شبکه ملی اطلاعات سال‌ها پیش از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده و در مدت 3 سال باید پیاده می‌شد ولی متاسفانه این مهم بعد از گذشت چند سال عملیاتی نشده است.

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج با بیان اینکه در قانون، هیچ متولی برای سواد رسانه‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: بسیج به واسطه اینکه یک تشکل انقلابی است و در خلاءها باید قرار گیرد، حدود یک سال است که نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی را آغاز کرده که با توسعه و پیشرفت از طریق آموزش‌های حضوری، مجازی، تولید محتوا از طریق به‌کارگیری مدرسان شبکه و رسانه، نهضت سواد رسانه‌ای را به سرانجام برساند.

انتهای پیام
captcha