«شیشلیک»؛ جدی‌ترین گزینه دریافت سیمرغ بهترین فیلم از دید تماشاگران
کد خبر: 3951768
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
بر پرده نقره‌ای جشنواره/ 7

«شیشلیک»؛ جدی‌ترین گزینه دریافت سیمرغ بهترین فیلم از دید تماشاگران

محمدحسین مهدویان در فیلم جدیدش بر خلاف کارهای گذشته خود، سراغ موضوع دفاع مقدس رفته است. این کار یکی از کاندیداهای جدی دریافت سیمرغ بهترین بازیگر از دیدگاه تماشاگران است.

به گزارش ایکنا، «شیشلیک» ششمین فیلم محمدحسین مهدویان فیلمساز جوان کشورمان است که با کارهای پیشین خود توانسته، خود را به عنوان یک فیلمساز صاحب نظر معرفی کند. از فیلم‌های مهم او می‌توان به «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «رد خون»، «لاتاری»، «درخت گردو» و «شیشلیک» اشاره کرد. مهدویان دارای مدرک کارشناسی سینما (گرایش کارگردانی) از دانشگاه سوره و همچنین کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی از دانشگاه صدا و سیماست.

وی برای ساخت فیلم «ایستاده در غبار» مورد تحسین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را نیز دریافت کرد. وی برای فیلم «ماجرای نیمروز» برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ را دریافت کرد. مهدویان برای ساخت فیلم «درخت گردو» برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم داستان حاشیه‌نشیان تهران است. خانواده‌ها ساکن در این منطقه شرایط زندگی بسیار سختی دارند، اما به آنها گفته شده این شکل زندگی بهترین مسیر ممکن است، برای همین باید چشم خود را به روی تمام لذت‌های دنیا ببندند، اما اتفاقاتی در فیلم رخ می‌دهد که در نهایت طغیان آن خانواده را در پی دارد و مردم می‌فهمند جور دیگر نیز می‌تواند زندگی کنند.

این فیلم یک کار تند سیاسی است که در قالب کمدی، نقدهای صریحی را به دولت وارد کرده است، برای همین هم حضورش تا لحظه آخر در جشنواره مشخص نبود. نگاه تندی که این فیلم به آسیب‌های اجتماعی دارد حتماً خوشایند مدیران دولتی نیست، اما مهدویان به صریح‌ترین شکل ممکن از سرکوب شدن آرزوهای مردم می‌گویند. هرچند در این میان نقدی هم وجود دارد، آنهم اینکه برخی شوخی‌های بعضاً غیر اخلاقی به کار صدمه زده و خانواده‌ها را از فیلم دور کند، البته این موضوع در کارهایی که امیر مهدی ژوله، نگارش فیلمنامه آن را بر عهده دارد، نکته‌ای دور از ذهن نیست.



«شیشلیک» برای تماشاگرانی که کارهای مهدیان را دنبال می‌کردند یک شوک جدی است، چون کارنامه فیلمساز جدا از «لاتاری» با کارهایی گره خورده بود که انقلاب و دفاع مقدس را مد نظر داشت، اما «شیلشیک» یک طنز تلخ است که از کلیشه‌های این ژانر فاصله بسیار دارد. جالب است در ساخته جدید مهدویان هیچ نشانی از بازیگرانی که در آثار پیشین او حضور همیشگی داشتند، نبود. درباره این فیلم می‌توان یک نکته را به روشنی پیش بینی کرد. آنهم اینکه ساخته جدید این فیلمساز یکی از کاندیداهای اصلی دریافت سیمرغ بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران است.

نکته دیگر اینکه، حضور رضا عطاران و پژمان جمشیدی در کنار ژاله صامتی تیم قوی در این فیلم تشکیل داده‌اند که در بسیار از مواقع نیز توانسته‌اند از مخاطب خنده بگیرند، اما جالب است در این فیلم خنده‌ها از روی بی‌‌عاری نیست، بلکه آسیب‌هایی که جامعه پیرامون ما را عذاب می‌دهد به شکل غلو شده باعث این کار شده است.

در نشست پرسش و پاسخ این فیلم که بعد از نمایش آن در سینمای رسانه برگزار شد مهدویان به دلیل حضور در فیلمبرداری کار اخیرش با ارتباط تصویری در جلسه حضور داشت. وی در این جلسه تاکید کرد که خوشحال است توانسته به یکی از خواسته‌های خود که همان ساخت فیلم کمدی بوده برسد، هرچند تلاش کرد این کار نیز امضای خود را داشته باشد.

لازم به ذکر است، در سالن نمایش فیلم در نشست خبری نیز مسائل بهداشتی به شکل مطلوبی رعایت شده بود، البته خلوتی حاکم بر سالن‌های نمایش یا نشست تا حدی از شور و شوق جشنواره کاسته است، اما در شرایط فعلی این بهترین کاری است که می‌شد انجام داد.

در انتها باید گفت؛ «شیشلیک» تولید پردردسری داشت و بعد هم بر سر پروانه نمایش و ممیزی‌های متعدد آن دچار حاشیه شد تا نهایتاً با چندین اصلاحیه شرایط اکران آن در جشنواره فجر فراهم شود.

انتهای پیام
captcha