گزارشی از رقابت‌های جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان + عکس
کد خبر: 3951355
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

گزارشی از رقابت‌های جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان + عکس

رقابت‌ رشته‌های حفظ سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در بخش آقایان، از روز یکشنبه 12 بهمن‌ماه به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به شیوه مجازی آغاز شده است و تا فردا ادامه دارد.

جشنواره به گزارش ایکنا، رقابت‌ رشته‌های حفظ مرحله نهایی سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در بخش آقایان، از یکشنبه، 12 بهمن‌ماه به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به شیوه مجازی آغاز شده است.

مسعود وادی‌پور، مسئول بخش آوایی سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور درباره این بخش گفت: بخش آوایی شامل هشت رشته از جمله رشته‌های حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جز ء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعا و مناجات‌خوانی و همخوانی‌ و تواشیح است.

وی ادامه داد: مسابقات رشته‌های حفظ در بخش آقایان از ۱۲ تا ۱۵ بهمن‌ماه به طول خواهد انجامید به نحوی که در هر روز یکی از این چهار رشته حفظ مورد آزمون قرار می‌گیرد. مسابقات حفظ در بخش بانوان نیز از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه جاری در چهار رشته عنوان‌شده برگزار خواهد شد.

مسئول بخش آوایی سی‌وپنجمین جشنواره با بیان این‌که شیوه برگزاری رشته‌های قرائت ترتیل و قرائت تحقیق، دعاخوانی، همخوانی و تواشیح با رشته‌های حفظ متفاوت است، بیان داشت: شرکت‌کنندگان رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق می‌توانند آثار خود را به شکل ضبط شده تا ۲۰ بهمن‌ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

اعلام اسامی برگزیدگان در اختتامیه

وادی‌پور یادآوری کرد: داوری در مرحله اول رشته‌های قرائت ترتیل و قرائت تحقیق، دعاخوانی، همخوانی و تواشیح به صورت غیر حضوری انجام می‌شود و اگر اختلاف نمرات به شکل معقولی بود کار در همین مرحله به پایان می‌رسد، اما در صورت اختلاف نزدیک نمرات و با تشخیص داوران کار در این چهار بخش به فینال کشیده خواهد شد.

وی اظهار کرد: فینال آقایان و بانوان در سه رشته ترتیل، تحقیق و دعاخوانی در روزهای سوم و چهارم اسفندماه برگزار خواهد شد. نتایج رشته‌های حفظ بلافاصله پس از رقابت مشخص خواهد شد، اما اعلام رتبه‌های برتر در اختتامیه جشنواره صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایکنا، داوران برجسته کشوری و بین‌المللی همچون امیر آقایی، محمد خواجوی، علی‌اکبر حشمتی، حسن ربیعیان و علی‌اکبر ملکشاهی در بخش آقایان و خانم‌ها دیانی، کوچکی، حیدری، صریحی‌نژاد و ستاری در قسمت بانوان رقابت‌ رشته‌های حفظ این جشنواره را داوری می‌کنند.

نگاهی به تاریخچه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور یکی از مهم‌ترین رویدادهای و جشنواره‌های قرآنی کشور است که برگزیدگان قرآنی دستگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور نظیر وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های جامع علمی‌ ـ کاربردی، پیام‌نور، فنی‌وحرفه‌ای، فرهنگیان و علوم‌ و معارف در آن به رقابت می‌پردازند و دانسته‌ها و دانش قرآنی و معرفتی خود را محک می‌زنند.

جهاددانشگاهی، اولین مجری جشنواره ملی قرآن دانشگاه‌ها بود که از اواخر دهه ۶۰ این جشنواره را آغاز و سپس با شکل‌گیری سازمان قرآنی دانشگاهیان، تا دوره بیست‌وچهارم این جشنواره ملی را برگزار کرد.

با تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها که با هدف سیاست‌گذاری و ساماندهی فعالیت‌های قرآن و عترت به‌ویژه مسابقات قرآنی دانشگاهی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، گذر از تمرکز بر رشته‌های آوایی و افزودن بخش‌های معارفی، پژوهشی، ادبی و هنری به جشنواره، حضور حداکثری دانشجویان، مشارکت جدی‌تر دستگاه‌های دانشگاهی و عدم انحصار جشنواره در یک دستگاه دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت. 

از سال ۱۳۸۷ با ورود جدی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به موضوع ساماندهی برگزاری مسابقات قرآن دانشگاه‌ها، ابتدا موضوع میزبانی گردشی جشنواره و عدم انحصار برگزاری آن مطرح شد و پس از بررسی طولانی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت این کار، سرانجام گردشی‌بودن میزبانی جشنواره فیمابین دستگاه‌های دانشگاهی با اکثریت آرای اعضای شورای هماهنگی به تصویب رسید.

به موازات این مصوبه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با رأی اعضای شورا به عنوان اولین میزبان جشنواره ملی قرآن در شکل جدید انتخاب شد. برگزاری شایسته این جشنواره از سوی وزارت بهداشت، سایر اعضاء را به مشارکت و هم‌گرایی بیشتر ترغیب کرد تا آن جا که در سال ۱۳۸۹ «جشنواره سراسری دانشجویی عترت» که پیش‌تر از سوی سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شد، در جشنواره ملی قرآن دانشجویان ادغام و از سال ۱۳۹۰ جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان شکل گرفت.

به موازات این دو اقدام، مجمع مشورتی شورای هماهنگی که متشکل از کارشناسان و مدیران قرآنی دستگاه‌های عضو هستند، گام مهمی در جهت تحول جشنواره‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برداشته و با تشکل جلسات متعدد و متوالی پیش‌نویس آیین‌نامه جامع و جدید مسابقات قرآن و عترت را تدوین و پس از طرح موضوع در جلسات شورای هماهنگی تصویب و به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

بر این اساس از سال ۱۳۹۰ تاکنون تمامی دستگاه‌های دانشگاهی کشور در قالب یک جشنواره منسجم، مسابقات قرآن و عترت خود را برگزار کردند و این رویداد قرآنی را به نمایشگاهی از از دستاوردهای قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی در حیطه آموزش عالی کشور بدل کردند. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به عنوان دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با همراهی دستگاه‌های دانشگاهی کشور، با تشکیل جلسات منظمی که با حضور نمایندگان 11 دستگاه دانشگاهی کشور و همراهی کارشناسان و دریافت نقطه‌نظرات اندیشمندان و نخبگان قرآنی همواره در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی و بالندگی این جشنواره تلاش کرده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که تاکنون میزبان پنج دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور بوده است، در سال جاری نیز میزبانی این جشنواره را عهده‌دار است؛ جشنواره‌ای که از ۱۲ بهمن‌ماه در رشته‌های حفظ به صورت آنلاین آغاز شده است.

انتهای پیام
captcha