شایستگی انسان‌های معاصر در مقایسه با صدر اسلام
کد خبر: 3951175
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
حجت‌الاسلام تراشیون بیان کرد:

شایستگی انسان‌های معاصر در مقایسه با صدر اسلام

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا تراشیون در محفل انس کاروان قرآنی انقلاب که بر روی عرشه ناوبندر مکران برگزار شد، انسان‌های معاصر را شایسته‌تر و صالح‌تر از انسان‌های صدر اسلام برشمرد و آن را از ویژگی‌های دوران ظهور دانست.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به بندرعباس، چهارمین محفل انس با قرآن از سومین سال حرکت کاروان قرآنی انقلاب روزگذشته، دوازدهم بهمن‌ماه بر روی عرشه ناوبندر جمهوری اسلامی ایران مکران و با حضور خانواده کارکنان نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

شایستگی انسان‌های معاصر در مقایسه با انسان‌های صدر اسلام

در ابتدای این محفل نورانی که با اجرای هادی صلحجو، مجری معارفی صداوسیما همراه بود، سیدمصطفی حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه اسراء پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مظفری‌نژاد، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی ارتش، سخنانی ایراد کرد.

وی با اشاره به سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: انقلاب به‌ معنی دگرگون شدن است و دارای دو شاخه درونی و بیرونی است، شاخه بیرونی انقلاب، عبارت از تغییر حکومت در یک کشور است، اگر در یک کشوری طی اتفاقاتی، حکومت آن کشور تغییر کند و حکومت جدیدی ایجاد شود، انقلاب بیرونی شکل گرفته است. شاخه دیگر انقلاب، درونی است که به معنی تحول اساسی در فکر، اندیشه و تلاش و آنچه باعث شود انسان در زندگی خود تحول ایجاد کند، است.

شایستگی انسان‌های معاصر در مقایسه با انسان‌های صدر اسلام

رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی ارتش با اشاره به شکل گرفتن انقلاب بیرونی در ایران گفت: انقلاب اسلامی باعث شد حکومت شاهنشاهی 2500 ساله که پر از جنایت و ظلم بود از بین برود که در ادامه به یک‌ مورد از این ظلم‌ها اشاره می‌کنم.

مظفری‌نژاد تصریح کرد: در تاریخ آمده است آقامحمدخان قاجار، وقتی علیه حکومت وقت دست به کودتا زد، لطفعلی خان زند که حاکم بود به کرمان گریخت و پناهنده شد، در نتیجه آقا محمد خان به کرمان حمله کرد، مردم شهر کرمان اجازه ورود به شهر را ندادند اما پس از چند روز مقاومت تسلیم شدند، وقتی آقامحمد خان وارد کرمان شد از دروازه ورودی تا میدان ارک به هر آدمی برخورد کرد چشم‌های او را از حدقه خارج کرد. چند سال بعد یک‌ مورخ انگلیسی وارد کرمان شد، دید اکثر این شهر نابینا هستند، گفت باید اسم این شهر را کوران می‌گذاشتند. این تنها یک‌ نمونه از ظلم شاهان ایران است. حکومت اسلامی آمد و به سلطه حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی خاتمه داد تا یک انقلاب بیرونی شکل گیرد.

وی اظهار کرد: اگر‌ از جهت درونی هم به این انقلاب نگاه کنیم‌، متوجه می‌شویم مرام مردم‌ نیز تغییر کرد، طبیعی است که اینگونه تغییری به مذاق ابرقدرت‌ها خوش نیاید، لذا آنها ابتدا از راه مقابله مستقیم وارد شدند و شکست خوردند، جنگ‌ تحمیلی را راه انداختند، باز هم شکست خوردند، در نتیجه تصمیم گرفتند از راه درونی و تغییر فکر و اندیشه مردم وارد شوند. در حال حاضر می‌بینیم بعد از گذشت ۴۲ سال مقابله از راه انقلاب درونی، تشدید شده و از این طریق هر روز به دنبال از بین بردن انقلاب اسلامی هستند.

رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی ارتش زیست کشور زیر سایه قرآن و تبعیت از رهبری که هر چه می‌گوید برگرفته از آیات و روایات است به عنوان دو دلیل در امان ماندن از فتنه‌ها برشمرد و گفت: حضرت امیر(ع) فرموده‌اند که در زمان فتنه به قرآن پناه ببرید، اگر تاکنون از فتنه‌ها سرافرازانه بیرون آمده‌ایم به خاطر همین دو موضوع بوده است. برگزاری این‌ محافل و آشنایی با قرآن یعنی یادآوری این مطلب که اگر‌ بخواهیم انقلاب امتداد پیدا کند، تنها در سایه تمسک به قرآن و پناه بردن به اهل بیت(ع) است، که این نتیجه حاصل می‌شود. ان‌شاالله در ادامه نیز چنین باشد.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این محفل، گروه تواشیح نور تهران دو اثر اجرا کرد، اثر اول در مدح و ثنای امام رضا(ع) و اثر دوم در مورد انقلاب اسلامی بود.

 شایستگی انسان‌های معاصر در مقایسه با انسان‌های صدر اسلام

در ادامه این محفل امیر سرتیپ ابراهیم گلفام، جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح به بیان سخنانی پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) ۱۵ سال صبر کردند تا انقلاب به نتیجه برسد، با لطف و عنایت الهی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن‌ماه به پیروزی رسید تا نظام اسلامی بر کشور حاکم شود.

وی با اشاره به اینکه کاروان قرآنی انقلاب، یک مدل از رفتار انقلابی در تمسک به قرآن است، گفت: چند سالی هست که توفیق خدمت به عزیزان کاروان را دارم و مشاهده کردم که این کاروان رفتارهای کلیشه‌ای ندارد. اعضای این کاروان ثابت کردند می‌توان کارهای مجاهدانه قرآنی را بدون اینکه توقعی داشته باشند، انجام دهند. به عنوان یک سرباز کوچک از این زحمت‌کشان عرصه قرآنی سپاسگزارم.

امیر گلفام با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) با تمسک به قرآن، حرکت ۱۵ ساله رسیدن به پیروزی انقلاب را مدیریت کردند، گفت: امام در این مسیر، کاملا ثابت قدم بود و تلاش کرد تا جامعه نیز به این ثبات قدم برسد. اگر‌ تصمیمات حضرت امام(ره) در دهه فجر و به خصوص در ۲۲ بهمن نبود، شاید انقلاب شکل نمی‌گرفت. شکستن حکومت نظامی در ۲۲ بهمن با فرمان امام خمینی(ره) باعث شد تا تصمیم رژیم برای دستگیری و سرکوب بسیاری از سران انقلاب خنثی شود و این جز با تمسک به قرآن محقق نمی‌شد.

جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با تأکید بر اینکه حرکت امام (ره) در این‌ مسیر حرکت جذبی کامل بود، بیان کرد: امام(ره) با رهبری داهیانه خود اجازه ندادند مسیر انقلاب مانند بسیاری از انقلاب‌های دیگر مسیر مارکسیستی شدن را پی بگیرد. از سال ۱۳۴۲ امام توصیه و سفارش خود به ارتش را شروع کرد، یعنی امام از همان زمان بر روی ارتش سرمایه‌گذاری کرده بود.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این محفل از خانواده شهدای دفاع مقدس، قاسم‌علی موثق، غلام‌عباس عفیفه، حسین باقرپور و مهدی ذبیحی تجلیل به عمل آمد و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم به بیان نکاتی در مورد سبک زندگی قرآنی پرداخت.

شایستگی انسان‌های معاصر در مقایسه با انسان‌های صدر اسلام

وی با اشاره به اینکه یکی از معجزات انقلاب این بود که زمینه را برای تربیت فطری انسان‌ها فراهم آورد، گفت: در طول تاریخ اسلام شاید زمانی را نداشته‌ایم که در آن این میزان انسان صالح و شایسته تربیت شده باشد. اگر‌ تاریخ را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد حتی در عصر وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) نیز شاهد حضور این میزان جوان و نوجوان خوب و شایسته نبوده‌ایم.‌ وقتی به ماجرای کربلا نگاه می‌کنید و صدای یاری طلبیدن اباعبدالله(ع) بلند می‌شود تا لحظات آخر، لبیکی شنیده نمی‌شود، اما ۱۴۰۰ سال بعد یک عده خبیث قصد تعرض به آستان حضرت زینب(س) را داشتند، همه جوانان گفتند که ما سرباز زینب(س) هستیم و تجربه آن را تاریخ انسانیت به خود نداشته است. در کجای تاریخ ثبت شده است که بزرگترین آزمون قرآنی کشور هجرت از یک کشور به کشور دیگر برای ارادت به حضرت اباعبدالله (ع) اتفاق بیفتد.

تراشیون افزود: آمارها نشان می‌دهد در کشور بیش از ۱۳۰ هزار گروه جهادی فعالیت می‌کند. نوجوانان و جوانانی که بدون مزد به حمایت از محرومان می‌روند و گاهی هم از حاکمیت پیشتازتر هستند. این برکت انقلاب اسلامی است که توانسته‌ایم تجربه تربیت چنین انسان‌هایی را داشته باشیم. شاید برای همین است که می‌گوییم بستر ظهور در حال اتفاق افتادن است. یکی از نشانه‌های ظهور حضرت این است که در عین حال که زمین از فساد پر می‌شود، انسان‌های شایسته هم زیاد می‌شوند و تقریباً این تلاقی در عصر ما اتفاق افتاده است.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تربیت انسان‌های صالح از طریق مادرانی شایسته صورت می‌گیرد، بیان کرد: هیچکس جای این شخصیت اثرگذار را نمی‌تواند بگیرد.

تلاوت مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان، بخش پایانی دومین محفل کاروان قرآنی انقلاب بر روی عرشه ناوبندر جمهوری اسلامی ایران مکران بود.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha