حمایت از چاپ قرآنی با رسم‌الخطی ویژه جمهوری اسلامی ایران
کد خبر: 3946346
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
حجت‌الاسلام شهرستانی تأکید کرد:

حمایت از چاپ قرآنی با رسم‌الخطی ویژه جمهوری اسلامی ایران

نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران تأکید کرد: در صورتی که نهادهای متولی فعالیت‌های قرآنی در کشور، برای چاپ مصحفی با رسم‌الخطی ویژه جمهوری اسلامی ایران، که قرائت آن برای همگان آسان باشد، پیشگام شوند ما حاضر به حمایت هستیم.

از چاپ قرآن مختص جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، جمعی از استادان، پیشکسوتان و مسئولان نهادهای قرآنی کشور در قالب چهارمین نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی امروز، 18 دی‌ماه با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران دیدار داشتند.

در این دیدار عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛ سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا صلح‌جو و حجت‌الاسلام علی حبیبی، پیشکسوتان قرآنی؛ حجج اسلام اخوان‌صباغ، رئیس و شفیعی، مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس و محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا و میثم طاهرآبادی، از اعضای اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، در این دیدار با بیان اینکه ملت ایران توانایی، استعداد و امکانات لازم برای پیشرفت را به خوبی در اختیار دارد، گفت: متاسفانه از این امکانات و استعدادها آن طور که باید و شاید استفاده نمی‌شود.


بیشتر ببینید و بخوانید:


وی با اشاره به مهاجرت برخی جوانان به کشورهای غربی اضافه کرد: گرچه برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از جوانان آن طور که شایسته است، وجود ندارد، ولی این جوانان باید بدانند هر چه دارند از این مرز و بوم است.  

شهرستانی با بیان اینکه نخبگان زیادی از کشورهای جهان سوم و اسلام در کشورهای غربی و در مراکز علمی و پزشکی و ... حضور دارند، اظهار کرد: بیمارستانی در لندن وجود دارد که تنها یک سوم کادر علمی و درمانی آن از ایران، کشورهای اسلامی و جهان سومی است؛ چرا ما نباید چنین جاذبه‌ای را ایجاد و از این ظرفیت‌ها بهره ببریم؟

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران با بیان اینکه متاسفانه کارهای ما سیستمی و سازمان‌دهی شده نیست، تصریح کرد: روزی مجموعه‌ای از علمای اهل سنت از انگلستان به دفتر ما آمدند، یکی از آنها مدعی شد که ما معتقد بودیم که شیعیان نمی‌توانند حافظ قرآن باشند ولی الان می‌بینیم که از ما سبقت گرفته‌اید، یکی از حافظان بین‌المللی ما به الجزائر اعزام شد، ولی برخی داوران مغرض با شیعیان، که این مسابقات را قضاوت می‌کردند، اجازه ندادند که این حافظ، رتبه برتر به دست آورد و در نهایت پنجم شد.

امروز ما در جنگ فرهنگی، فکری و اعتقادی با دشمن قرار داریم، افزود: در کنار نوابغ قرآنی، نوابغی هم در سایر رشته‌ها مانند فیزیک، شیمی و فناوری و مهندسی داریم ولی چون مدیریت درستی نداریم، متأسفانه این افراد سر از کشورهای غربی در آورده‌اند.

از چاپ قرآن مختص جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنیم

نماینده آیت‌الله سیستانی تصریح کرد: امام علی(ع) فرمودند که «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم» ولی آیا ما به این دستور و سفارش کوچک ایشان توجه لازم را داشته‌ایم؟ معتقدم ما باید اتاق فکر داشته باشیم و تولید ایده کنیم و آن را به مرحله اجرا درآوریم؛ امروز بسیاری از کشورهای دنیا دشمن ما هستند و تلاش می‌کنند، ما را نابود کنند.

وی افزود: الان در برخی کشورها مانند مالزی و سنگاپور طی چند سال، توانستند وضعیت اقتصادی خود را درست کنند و امروز دو تریلیون دلار درآمد دارند، ولی ما با جمعیت 80 میلیونی، فقط 150 میلیارد دلار درآمد داریم؛ مطمئنا آنها از ما بهتر نیستند، ولی سیستمی کار می‌کنند.

حجت‌الاسلام شهرستانی با بیان اینکه برای موفقیت باید در کنار تعهد و تخصص، مدیریت هم داشته باشیم، اظهار کرد: باید دست به دست همه بدهیم و با کار گروهی و پرهیز از کارهای تخریبی، حاشیه‌سازی‌ها و تنگ نظری، به پیشرفت کشور کمک کنیم و همه در این راه احساس مسئولیت کنند، زیرا فرصت‌ها همیشه نیست و روزی از دست می‌روند.

وی تصریح کرد: متأسفانه درگیری بر سر مسائل حاشیه‌ای و جنبی در کشور زیاد است و برخی افراد تنگ‌نظری دارند و احساس می‌کنند، اگر بخواهند خودشان موفق باشند، باید دیگران را زمین بزنند، وگرنه ما توانایی، استعداد و امکانات کم نداریم.

شهرستانی با بیان اینکه باید امکانات و توانایی‌های خود را به خوبی درک کنیم، بیان کرد: ما پیروان اهل بیت(ع) هستیم و در بسیاری از کشورها به خاطر همین محبت به اهل بیت(ع) از ما استقبال می‌شود، ولی در داخل بیش از اندازه درگیر حواشی هستیم.

از چاپ قرآن مختص جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنیم

وی با تاکید بر اینکه ما در خدمت جامعه قرآنی هستیم در پاسخ به پیشنهاد احمد حاجی‌شریف، مبنی بر نوشتن قرآنی با رسم الخطی ویژه جمهوری اسلامی که قرائت آن آسان باشد، افزود: در صورتی که نهادهای متولی فعالیت‌های قرآنی در ایران، پیشگام شوند ما حاضر به همکاری و حمایت هستیم.

قرآنی با رسم‌الخطی ویژه جمهوری اسلامی

در این دیدار همچنین احمد حاجی‌شریف، رئیس دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور طی سخنانی گفت: ما هنوز قرآنی به نام جمهوری اسلامی نداریم در حالی که خوشنویسان درجه یک زیادی داریم، لذا درخواست دارم در نوشتن قرآنی به نام جمهوری اسلامی پیش قدم شوید.

وی همچنین خواستار چاپ قرآن به خط احمد قره‌حصاری از خوشنویسان قرن هشتم شد و گفت: تا جایی که اطلاع دارم چاپ این قرآن در دستور کار دفتر شما قرار داشت، ولی ظاهرا متوقف شده است.

حاجی‌شریف با بیان اینکه ما به نوشتن قرآن با رسم‌الخطی که قرائت را تسهیل کند، نیاز داریم، اضافه کرد: سال‌ها قبل، عربستان، مروج رسم‌الخطی شد که حتی خود بزرگان عرب مانند صبحی صالح، هم موافق آن نبودند، ولی ما هنوز قرآنی با رسم‌الخط آسان برای مردم کشورمان نداریم در حالی که مراجع تقلید هم با این کار موافق هستند.

از چاپ قرآن مختص جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنیم

وی با بیان اینکه در کشورمان از سال 1364 تا سال 1398، قرآن کریم با 114 خط نوشته شده است، افزود: همچنین 110 ترجمه فارسی و 36 ترجمه به زبان‌های غیر فارسی از کل قرآن، انجام شده است و در این عرصه رشد خوبی داشتیم.    

در پایان این دیدار، سیدحسین موسوی‌بلده، آیاتی از سوره‌‌های مبارکه انسان و کوثر را تلاوت کرد. میرحسینی از شاعران اهل بیت(ع) نیز به اجرای برنامه مدح و ثنای اهل بیت(ع) پرداخت و سپس حجت‌الاسلام شهرستانی، انگشتری که نگین آن سنگ‌ حرمین شریفین عسکریین(ع) بود به این جمع قرآنی هدیه داد.

انتهای پیام
captcha