طراحان به حوزه لباس کودک توجه کنند / چرایی اهمیت خرید لباس ایرانی
کد خبر: 3945828
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
غزاله بهمنی تأکید کرد؛

طراحان به حوزه لباس کودک توجه کنند / چرایی اهمیت خرید لباس ایرانی

دبیر سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان گفت: در شرایط کنونی کشور نیازمند ورود طراحان به حوزه لباس کودک است؛ تولیدکننده داریم اما طراحان باید تیم طراحی تشکیل دهند و به صورت تخصصی وارد این حوزه شوند.

غزاله بهمنی، دبیر سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح تأثیر این جشنواره بر حوزه لباس و کودک و نوجوان پرداخت و گفت: باید در ابتدا به این مسئله توجه کنیم که اگر این جشنواره برگزار نمی‌شد چه تأثیری بر جامعه داشت.

وی تشریح کرد: اگر این جشنواره نبود شاید حتی به این فکر نمی‌افتادیم که طراحان باید وارد این حوزه شوند. برخی افراد معتقدند اشخاصی که در حوزه طراحی لباس مردانه یا زنانه تخصص دارند، نباید وارد حوزه طراحی لباس کودک شوند؛ من مخالف این مسئله هستم. یک طراح فردی خلاق و هنرمند است و می‌تواند وارد حوزه‌های مختلف شود اما برای این ورود باید اطلاعات، آگاهی و علم کافی و خاص حوزه جدید را کسب کند.

بهمنی تأثیر جشنواره‌ها بر روی طراحان را مطرح کردن حوزه‌های نو و بدیع در حوزه کار طراحی بیان کرد و گفت: جشنواره‌ها نیاز کشور به ورود طراحان به بخش‌های جدید را مطرح می‌کند. هر دوره جشنواره نیز تکمیل کننده دوره‌های قبل‌تر خواهد بود و امیدوارم بهترین دستاوردهای هر دوره را نگه داریم و معایب را برای دوره‌های بعد اصلاح کنیم.

برگزاری ورک‌شاپ‌های موفق در حوزه لباس کودک

وی از تأثیر بسیار خوب ورک‌شاپ‌های جشنواره لباس کودک و نوجوان در جامعه طراحان سخن گفت و افزود: اساتید برجسته‌ای در این دوره‌ها که به صورت مجازی برگزار شد، حضور داشتند و جالب اینکه مخاطبان این دوره‌ها به 400 تا هزار نفر در هر ورک‌شاپ می‌رسید. خروجی جشنواره این دوره حتی اگر منحصر به این ورک‌شاپ‌ها هم باشد باز هم این جشنواره به رسالت خود آن هم در شرایط خاص کنونی عمل کرده است.

دبیر سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان تصریح کرد: حوزه لباس کودک ایران در حال حاضر نیازمند ورود قوی جامعه طراحان است. در این حوزه تولیدکننده داریم اما جامعه طراحان باید به این فکر کنند که برند شدن و تولید کردن با شرایط موجود به راحتی امکان‌پذیر نیست ولی آنها می‌توانند به سمت طراحی تخصصی و گالری داری حرکت کنند. قرار نیست همه تولیدکننده شوند. اگر طراحان بر تخصص و توانمندی خود در حوزه طراحی تمرکز کنند می‌توانند بسیار موفق‌تر باشند.

رمز موفقیت طراحی لباس کار گروهی است

وی در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی به طراحانی که می‌خواهند در حوزه لباس کودک موفق شوند، دارید؟ گفت: اولین قدم بالا بردن سطح آگاهی به وسیله دانش جمعی است. هیچ کس نمی‌تواند تمام ابعاد یک کار را به تنهایی بیاموزد، به تنهایی عمل کند و موفق شود. ولی می‌توان یک گروه با تخصص‌های مختلف تشکیل داد؛ البته این کاری است که جامعه ما از آن گریزان است اما باید قبول کنیم که هر انسانی دانش محدودی دارد و نیاز است با سایر افرادی که تخصص‌ها و توانمندی‌های مختلف دارند یک گروه تشکیل دهد.

بهمنی تصریح کرد: در همه جای دنیا کار گروهی است که موفق می‌شود. یک طراح لباس کودک باید یک تصویرساز، یک گرافیست، یک هنرمند آشنا به هویت بصری، یک فرد مسلط به تاریخ و ادبیات داستانی که با استفاده از داشته‌های فرهنگی ایرانی ـ اسلامی به خلق شخصیت‌های مدرن بپردازد را در کنار خود داشته باشد. البته لازم نیست در این گروه همه با هم دوست باشند بلکه باید روابط و تعامل کاری را بیاموزیم و براساس یک قرارداد، فعالیت گروهی مشترک داشته باشیم.

چرا باید لباس ایرانی بخریم؟

وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط کنونی برای والدینی که می‎خواهند برای فرزندان خود لباس مناسب از نظر سلامت جسمی و روحی تهیه کنند چه توصیه‌ای دارید؟ گفت: به شخصه اکنون اگر توان مالی هم داشته باشم باز هم لباس ایرانی می‌خرم؛ به این دلیل که اکنون هم ارسال کالا به ایران مشکل دارد و اصلاً مشخص نیست از چه طریقی آن کالا وارد ایران شده، در چه تاریخی وارد شده و آیا اصلاً نساجی آن صدمه دیده و یا کیفیت آن به دلیل حمل و نقل آلوده یا کیفیت خود را از دست داده است و هم معلوم نیست پوشاک خارجی در چه شرایطی تولید شده و آیا مسائل بهداشتی در شرایط کنونی کرونا در تولید و بسته‌بندی آن رعایت شده است یا خیر.  

بهمنی اضافه کرد: توصیه من استفاده از برندهای ایرانی است که بروشور توضیح پارچه دارند و مشخصات الیاف پارچه در آن نوشته شده است. والدین باید طول موج رنگ‌ها را نیز بدانند و آگاه باشند که نوزاد در ابتدا رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی را می‌بیند، سال بعد آبی را و در ادامه سایر رنگ‌ها را می‌بیند.

وی با تأکید بر اینکه اگر در نوزادی که بچه‌ها توان انتخاب ندارند، انتخاب درستی برای آنها داشته باشیم در بزرگ‌سالی می‌توانند انتخاب صحیح‌تری داشته باشند، اظهار کرد: همچنین بهتر است کودکان و نوجوانان را عادت دهیم هفته‌ای یک روز لباس روشن بر تن کنند. این مسئله بر کنترل رفتارشان کمک می‌کند. وقتی کودک لباس با رنگ روشن می‌پوشد، می‌آموزد طوری رفتار کند که لباسش کثیف نشود. این رفتار آموختن خودکنترلی و رفتار صحیح در جامعه است. اینکه بچه‌ها به شکل مداوم لباس‌هایی بپوشند که چروک و کثیف نشود، درست نیست. این سبک لباس‌ها برای بازی در پارک مناسب است ولی حداقل هفته‌ای یک بار باید لباسی بپوشند که کاملاً روشن باشد و یاد بگیرند طوری رفتار کنند که کثیف نشود.

بهمنی در پایان توصیه کرد: لباس را از هر جا که می‌خرید بار اول با آب سرد بشویند. محور ما سلامت تولید و عرضه است اما از آنجایی که لباس به احتمال زیاد با دست بسته‌بندی می‌شود بهتر است لباس قبل از استفاده شسته شود.

انتهای پیام
captcha