شعر آیینی در دانشگاه‌ها مظلوم است
کد خبر: 3945634
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
گزارش ایکنا از اختتامیه سوگواره شعر آیینی/

شعر آیینی در دانشگاه‌ها مظلوم است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: شعر آیینی در دانشگاه‌ها مظلوم است، زیرا نسل امروز انس و ارتباط کمتری نسبت به پیشینیان خود با شعر دارند و آنچه پیشتر نسل‌های گذشته با گلستان و بوستان آشنا می‌شدند، اما امروز این گونه نیست.

شعر آیینی در دانشگاه‌ها مظلوم استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ اختتامیه سوگواره شعر آیینی با عنوان «عمود عاشقی» ظهر امروز ۱۵ دی با حضور حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، سعید بیابانکی، اسماعیل امینی و تعدادی از شاعران دانشجو در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی و فضای مجازی برگزار شد.

سعید بیابانکی، شاعر که اجرای این نشست را برعهده داشت، گفت: شعر به عنوان یک رسانه کامل، بار بسیاری از مسئولیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حکمی، تبلیغی و ترویجی را عهده‌دار بوده است و در دهه‌های گذشته، اولین هنری که به حوادث و رخداد‌ها واکنش نشان داده شعر بوده است و هنر‌های دیگر در پس آن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه شعر یک رسانه کامل برای پاسداشت ارزش‌ها و زبان فارسی است، افزود: این مسئله مهم و تأثیرگذار است و در یک سال گذشته نیز وقتی شهید سلیمانی به شهادت رسید، همزمان با شهادتش، بسیاری از شاعران در رثای او شعر سرودند.

حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه گفت: برجسته‌ترین ویژگی که خداوند در اشرف مخلوقات قرار داده، ظرفیت و معجزه‌ای برای انتقال مفهومی به عنوان بیان است. شعر یکی از ظرفیت‌های بیانی است که به عنوان معجزه در وجود برخی از انسان‌ها قرار دارد و شاعر از نظر بیان ذهنی، مفهومی و متنی را براساس لطافت‌ها و صناعت شعری به لفظ درمی‌آورد.

وی افزود: شعر از گذشته به عنوان یک رسانه مهم مطرح بوده و امروز نیز با کارکرد‌های متفاوت باز هم به عنوان رسانه‌ای مؤثر مطرح است؛ از این رو مسئولیت بزرگی بر عهده شاعران است.

رستمی در ادامه با بیان اینکه هنوز با جایگاه واقعی و مطلوب شعر فاصله داریم، بیان کرد: شعر آیینی در دانشگاه‌ها مظلوم است و نسل امروز انس و ارتباط کمتری نسبت به پیشینیان خود با شعر دارند و آنچه پیشتر نسل‌های گذشته با گلستان و بوستان آشنا می‌شدند، اما امروز این گونه نیست.

سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این نشست درباره شهید سلیمانی گفت: هر کدام از ما سعی می‌کنیم فضایلی را که به آن‌ها اعتقاد داریم، در وجود شهید سلیمانی ببینیم. ما در رابطه با شعر، یا باید در دانشگاه علوم انسانی شعر را تحسین کنیم یا به روش سبک و سیاق آن نقد و یا به ماهیت آن توجه کنیم.

وی با تأکید بر توجه به ماهیت شعر آیینی گفت: اینکه آیا شعر صرفاً ماهیت ابزاری دارد یا مفهوم و دیدگاهی را به شاعر می‌دهد و شاعر تنها ویژگی‌اش این است که با استفاده از ابزار شعر آن مفهوم را به زیبایی انتقال دهد، حائز اهمیت است. در تئوری هنر برای کسانی که ریشه آن را به فن ارسطویی برمی‌گردانند در واقع شعر یک فن ارسطویی و بوطیقاست. در واقع شاعر باید شعر را به عرصه تخیل پیوند زند و سپس آن را از عرصه تخیل وارد اجتماع کند.

سلیمی ادامه داد: شعر محصول ارتقای وجودی انسان‌هایی است که به عرصه والاتری از حقیقت می‌رسند و ظرف وجودی آن‌ها این امکان را دارد که در مواجهه با حقیقت و عالم معنا به لباس سخن درآورند. شخصیت والای شاعری که مواجهه خود با حقیقت را به جامعه‌اش عرضه می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سطح مواجهه دانشگاه‌ها با شعر تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری با شاعران می‌نشینند و دیدار می‌کنند، به دلیل دانستن صنعت شعری نیست، بلکه آن‌ها انسان‌های والایی هستند که به حقیقت رسیده‌اند. امیدواریم با نشست‌های مکرر ادبی با شاعران به ویژه در حوزه شعر آیینی راه تازه‌ای در رسیدن و یافتن حقیقت بیابیم. 

انتهای پیام
captcha