علیرضا کوهکن: حاج قاسم نقش پیشقراول را در تحولات منطقه داشت / حمید صالحی: جانفشانی، بزرگترین هنر سردار د‌ل‌ها
کد خبر: 3945157
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی بیان شد؛

علیرضا کوهکن: حاج قاسم نقش پیشقراول را در تحولات منطقه داشت / حمید صالحی: جانفشانی، بزرگترین هنر سردار د‌ل‌ها

در مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی؛ علیرضا کوهکن و حمید صالحی، اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به بیان نظرات خود درباره سردار دل‌ها پرداختند.

بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی

به گزارش ایکنا، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی عصر امروز، شنبه 13 دی، به صورت مجازی برگزار شد.

مراسم در ابتدا با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان، آغاز شد و در ادامه کربلایی علی مرادی، از مداحان اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت پرداخت.

در ادامه نیز تعداد دیگری از قاریان و مداحان به قرائت قرآن و مداحی پرداختند.

سپس علیرضا کوهکن، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، با گرامیداشت سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: براساس دو تئوری مهم در روابط بین‌الملل می‌خواهم اقدامات سردار سلیمانی را توضیح دهم. این دو تئوری که در حوزه ثبات و امنیت سیاسی است عبارت است از بازدارندگی و موازنه قوا (قدرت).

وی ادامه داد: 22 سال قبل از شهادت سردار سلیمانی، ایشان از قرارگاه سپاه قدس در شرق کشور به مسئولیت فرماندهی سپاه قدس رسید. در این 22 سال چند نقطه کلیدی وجود دارد؛ خروج ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در 2000، اشغال افغانستان توسط آمریکا در 2001، اشغال عراق توسط آمریکا در 2002 و تغییر شکل حکومت در عراق، جنگ 33 روزه در 2006.

کوهکن بیان کرد: جنگ 33 روزه یکی از شاهکارهای مدیریتی حاج قاسم بود که موازنه قوا را در منطقه پس از جنگ اعراب و اسرائیل در 1967، به طور کامل تغییر داد. سردار سلیمانی در تحولات منطقه به عنوان نفر اصلی و پیشقراول اتفاقات حضور داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز کرد: در این شرایط از سطح قدرتی که به دنبال بازدارندگی نوع 2 به معنی به نتیجه نرسیدن طرف مقابل بود به بازدارندگی نوع 1 یعنی منصرف کردن طرف مقابل از اعمال تهدید با پاسخ به تهدید او رسیدیم که این نیامند میزان بیشتری از قدرت است.

وی اظهار کرد: در واقع در این دوران 22 ساله مسئولیت سپاه قدس در نوع بازدارندگی کشور تغییراتی ایجاد شد و این نوع بازدارندگی سطح یک در مقابل قدرت‌های بزرگ بدان معناست که حداقل یک قدرت منطقه‌ای هستیم و پس از هزاران سال پای سربازان ما به مدیترانه رسید و در جنگ‌های منطقه‌ای که که در واقع بین‌المللی بودند پیروز شدیم.

کوهکن بیان کرد: همچنین در غزه برای خود توانایی ایجاد کردیم و در جنگ 2014 تل‌آیو با موشک‌هایی که نام ایرانی داشت بمباران می‌شد. از طرفی در یمن و تنگه باب المندب نیز حضور پیدا کردیم و همه اینها در روابط بین‌الملل معنادار است.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: البته اینها برنامه‌‌های هویتی است نه صرفا نظامی. برای همین است که بیش از هزار مراسم در هند برای سردار سلیمانی برپا می‌شود. این نشان می‌دهد که ما در کل جغرافیای تمدنی خودمان حضور دایم و قطعا یکی از عوامل اصلی آن سردار سلیمانی است.

وی بیان کرد: در حوزه موازنه قوا نیز ما با قدرت‌های بین‌المللی رقابت می‌کنیم و عملمکرد خود را ارائه می‌کنیم؛ البته هنوز این موازنه برقرار نشده اما نفس اعلام حضور خودمان مهم است.

کوهکن اظهار کرد: زمانی سردار سلیمانی به شهادت رسید ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده بود و این حاصل مدیریت جهادی و شبانه‌روزی سردار سلیمانی بود. در واقع ایشان برای خدا کار کرد اما منافع آن نصیب تک تک مردم این سرزمین شد.

در ادامه حمید صالحی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و از رزمندگان دفاع مقدس، به بیان سخنانی درباره این شهید بزرگوار پرداخت و گفت: 1400 سال پیش امام حسین(ع) کاری کرد که الان هم دل‌ها همچنان روانه کربلاست و قاسم سلیمانی هم یک سرباز و پیرو این راه بود.

وی افزود: رستاخیزی که در میان ملت در تشییع پیکر حاج قاسم ایجاد شد به خاطر او نبود بلکه برای عمل، رفتار، نگاه زیبا و سرباز وطن بودن او بود. همین موجی که در ملت ایران ایجاد شد باعث شد که پنتاگون به ترامپ بگوید خفه شو و حرف نزن که اگر این موج در ایرانی‌ها بیدار شود کولاک می‌کند.

صالحی اظهار کرد: قاسم سلیمانی شلمچه‌ای بود و با شلمچه‌ای‌ها رفت. خودش همیشه می‌گفت من اگر چیزی دارم از روزهایی دارم که در شلمچه گیر کرده بودم و محاصره شده بودم و آخر سر هم با همان راه و مرام انتخابی رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: بزرگترین هنر قاسم سلیمانی جانفشانی و قدردانی ملت بود. او بارها تا مرز شهادت پیش رفت، اما خداوند او را نگه داشت تا روزی که برکت خونش بیشتر از وجودش برای این کشور امنیت، اقتدار و عزت بیافریند. سلیمانی مردانه ایستاد و ناجوانمردانه، نه توسط یک فرد تروریست یا گروهک ترویستی بلکه توسط رئیس همه تروریست‌ها، به شهادت رسید.

وی در پایان ابراز کرد: نتیجه اینکه کسانی که برای خدا خالصانه قدم بردارند هیچ جایی این قدم گم نمی‌شود. کسانی که عمل‌شان ارزشمند باشد خداوند هم به آنها عزت می‌دهد و دل‌های مردم را با آنها همراه می‌کند. بیاییم فرهنگ قدردانی مردم را نهادینه کنیم و قاسم سلیمانی این را برای ما به نمایش گذاشت.

انتهای پیام
captcha