صنعاء: انفجار عدن نتیجه کشمکش میان مزدوران سعودی-اماراتی است
کد خبر: 3944541
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵

صنعاء: انفجار عدن نتیجه کشمکش میان مزدوران سعودی-اماراتی است

مقامات دولت نجات ملی یمن با تأکید بر اینکه انفجار عدن هیچ ارتباطی با آنها ندارد، گفتند که این ناآرامی‌ها، نتیجه کشمکش میان مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی علیه یمن است.

به گزارش ایکنا؛ منابع خبری گزارش دادند که امروز چهارشنبه همزمان با فرود آمدن هواپیمای حامل اعضای کابینه جدید دولت مستعفی یمن به فرودگاه عدن، در این فرودگاه صدای چند انفجار پیاپی و در پی آن تیراندازی شنیده شد.

منابع پزشکی یمن اعلام کردند که در این اتفاق، دست کم 22 کشته و بیش از 50 نفر دیگر زخمی شدند که «محمد مساعد الامیر»، معاون وزارت کشور دولت مستعفی یمن هم از جمله مجروحین است.

گفته می‌شود اعضای کابینه جدید دولت مستعفی یمن در حین وقوع انفجار، هنوز از هواپیما پیاده نشده بودند و پس از انفجار هم به کاخ معاشیق عدن منتقل شدند.

به دنبال وقوع این انفجار، برخی مقامات دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» بی هیچ دلیل و سندی، دولت نجات ملی یمن در صنعاء را به ارتکاب آن متهم کردند؛ اما مقامات صنعاء با صدور بیانیه‌‌ای این اتهام‌ها را به شدت رد کردند.

«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که این انفجار نتیجه جنگ بین مزدوران ائتلاف سعودی در عدن است.

منابعی از الجزیره گفتند که همه اعضای دولت مستعفی یمن در لحظه وقوع انفجار در داخل هواپیما بودند و هنوز پیاده نشده بودند و وزیر دفاع هم که اصلاً به عدن سفر نکرده بود.

البخیتی گفت: آنچه اتفاق افتاد، برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌ آنها علیه شهروندان و همچنین تسویه حساب‌هایی است که در نتیجه کشمکش میان مزدوران ائتلاف سعودی صورت گرفته است.

دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت: ما ارتباطی با حمله عدن نداریم و متهم کردن ما در این قضیه، تلاش تکراری برای کشاندن ما به درگیری میان مزدوران ائتلاف سعودی است.

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هم در واکنش به انفجار عدن گفت: این اقدام خشونت‌آمیز قابل قبول نیست و موید اهمیت بازگشت یمن به روند صلح است.

کابینه جدید دولت مستعفی رئیس‌ جمهوری یمن، روز شنبه پس از ماه‌ها کشمکش و اختلاف با گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب (جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات) در ریاض پایتخت عربستان سعودی سوگند یاد کرد و پس از آن،  منصور هادی خواستار تکمیل فرآیند خروج نیروهای شورای انتقالی جنوب از عدن و جمع‌آوری سلاح بر اساس توافق ریاض شد.

تکمیلی

منابع خبری در یمن از شنیده شدن صدای یک انفجار جدید در عدن و این بار در نزدیکی کاخ المعاشیق، محل اقامت اعضای کابینه جدید عبد ربه منصور هادی خبر دادند.

انفجار امروز در فرودگاه عدن به محض رسیدن اعضای کابینه جدید یمن به آنجا اتفاق افتاد، اما در لحظه انفجار، آنها هنوز از هواپیما پیاده نشده بودند.

رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن هم که در ریاض به سر می‌برد، دستور داده است که کمیته‌ای به ریاست وزیر کشور دولت مستعفی برای تحقیق درباره حوادث امروز عدن تشکیل شود.

وزارت کشور دولت مستعفی یمن هم اعلام کرده است که به رغم اتفاقات امروز در عدن، اعضای کابینه جدید، کار خود را در این شهر آغاز خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha