امید و باور به درون؛ درس مدیریتی سردار دل‌ها برای مسئولان
کد خبر: 3944337
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
سردار کوثری بیان کرد:

امید و باور به درون؛ درس مدیریتی سردار دل‌ها برای مسئولان

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه شیوه مدیریتی حاج قاسم برخاسته از الگوی مدیریتی امام خمینی(ره) در فرماندهی دفاع مقدس بود، گفت: این الگو از کمترین امکانات و منابع بیشترین بازدهی را نتیجه می‌داد و پایه و اساس آن نیز مبتنی بر امید به درون و باور به توان، ظرفیت، خلاقیت و نبوغ نیروهای داخلی است.

سردار اسماعیل کوثری، مشاور فرمانده کل سپاه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شاخصه‌های مکتب سلیمانی و ویژگی‌های که سردار سلیمانی را به یک گفتمان تبدیل کرد، گفت: عملکرد هر انسانی حد و اندازه‌ای دارد و از این منظر عملکرد حاج قاسم ابعاد مختلف دارد؛ ایشان به معنای واقعی 41 سال در حال جهاد بودند و تمام عمر و هستی خود را برای احیای احکام الهی و دفاع از مظلومان و مستضعفان مسلمانان و غیر مسلمان گذاشت.

وی افزود: اخلاق از دیگر مشخصه‌های بارز سردار سلیمانی بود؛ رفتار با کودکان و از جمله فرزندان شهدا بزرگ‌ترین نشانه روحیه لطیف و رئوف سردار دل‌هاست. همچنین ایشان در عرصه مدیریتی و فرماندهی نیز کاملاً اخلاقی و انسانی و بر مبنای آموزه‌های دینی رفتار می‌کرد و با پایین‌ترین رده نیروهای تحت امر خودش بدون تکلف نشست و برخاست داشت و برای خودش هیچ جایگاهی جز انجام تکلیف الهی و اجرای خواسته‌های ولی امر مسلمین قائل نبود.


بیشتر بخوانید:


سردار کوثری اظهار کرد: اخلاص، صداقت و تواضع نیز از جمله ویژگی‌های بارز اخلاقی ایشان بود که مجموعه این شاخص‌ها باعث شد که مردم نه تنها در محدوده جغرافیایی ایران بلکه در کشورهای منطقه و حتی برخی کشورهای جهان در مراسم تشییع و گرامیداشت ایشان حضور پیدا کنند.

مشاور فرمانده کل سپاه بیان کرد: این مسائل دلالت بر ارتباط خالصانه و صادقانه سردار سلیمانی با پروردگار دارد و خداوند هم به او عزت داد و این عزت آن چنان در ذهن مردم جای گرفت که حضور وصف‌ناشدنی در مراسم تشییع پیکر ایشان پیدا کردند که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان بزرگ‌ترین بدرقه جهانی یاد کردند. 

سردار سلیمانی شجاعت و عقلانیت را همراه با هم داشت

وی افزود:‌ در کنار اینها سردار سلیمانی مجموعه‌ای از روحیه استکبارستیزی، شجاعت، عقلانیت و درایت بود. این شجاعت به اندازه‌ای بود که در نزدیکترین نقطه به دشمن عبادتش را انجام می‌داد و نماز جماعت به پا می‌داشت.

سردار کوثری ابراز کرد: از طرفی ایشان فقط یک فرمانده نظامی نبود بلکه به مسائل روز سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آگاه بود و درست تحلیل می‌کرد. همین چند بعدی بودن شخصیت سردار سلیمانی بود که رهبر معظم انقلاب تعبیر مکتب سلیمانی را در مورد حاج قاسم به کار بردند که کاملا درست بود.

جانشین پیشین قرارگاه ثارالله تأکید کرد: وظیفه همه ما این است که رفتار و اندیشه ایشان را که برخاسته از اسلام ناب محمدی و ولایتمداری است دنبال کنیم و مسیر ایشان را در جهت پیشرفت کشور و تقویت اتحاد مسلمانان و مستضعفان جهان ادامه دهیم.

پیروی از ولایت؛ نقطه کانونی وصیت‌نامه حاج قاسم

سردار کوثری درباره اهمیت وصیت‌نامه سردار سلیمانی برای شناخت مکتب سلیمانی گفت: آنچه که حاج قاسم به منزله وصیت نامه نوشته از دل برآمده و چکیده اندیشه، اعتقادات، باورها و اعمال وی است و می‌تواند به منزله پایه و اساس شاخص‌های مکتب سلیمانی مورد مطالعه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین محور این وصیت‌نامه تأکید بر پیروی از ولایت فقیه و تنها نگذاشتن رهبری است که این خود نشان‌دهنده جهت‌گیری و مسیر صحیح حرکت از نگاه ایشان تا ظهور امام زمان (عج) است. لذا سایر مسائل و اهداف حول مسئله ولایت اهمیت پیدا می‌کند. 

شیوه مدیریتی سردار سلیمانی، برخاسته از الگوی دفاع مقدس

سردار کوثری درباره الگوی مدیریتی سردار سلیمانی گفت: مدیریت سردار سلیمانی برخاسته از الگوی فرماندهی و مدیریتی امام(ره) در دوران دفاع مقدس است. مدیریت امام(ره) در دوران دفاع مقدس به گونه‌ای بود که با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را در پی داشت. حال تصور کنید اگر تحت چنین مدیریتی امکانات و منابع لازم باشد نتایج بسیار بهتری نیز حاصل می‌شود.

مشاور فرمانده کل سپاه بیان کرد: امروز برخی مدیران و مسئولان با وجود داشتن امکانات و منابع لازم در داخل، به بیگانگان و تصمیمات آنها چشم دوخته‌ا‌ند. در حالی که تجربه ثابت کرده، بیگانگان نه تنها کاری برای ما نمی‌کنند بلکه سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌های فراوانی پیش پای ما ایجاد کرده و مانع پیشرفت کشور می‌شوند.

سردارکوثری در پایان اظهار کرد: همه مسئولان کشور باید الگوی مدیریتی حاج قاسم و مجموعه فرماندهان دفاع مقدس را سرلوحه کار خود قرار داده و چشم امید به درون و باور به توان، ظرفیت، خلاقیت و نبوغ نیروهای داخلی داشته باشند، آنگاه خواهیم دید نتیجه‌ای به مراتب بهتر از نگاه به بیرون و دل بستن به غربی‌ها خواهیم گرفت.

مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha