ولایت فقیه؛ دال مرکزی گفتمان سردار سلیمانی
کد خبر: 3943349
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
انبارلویی بیان کرد:

ولایت فقیه؛ دال مرکزی گفتمان سردار سلیمانی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، دال مرکزی گفتمان سردار سلیمانی را «ولایت فقیه و «شخص ولی فقیه» خواند و گفت: سردار سلیمانی سلسله اولیا و انبیا را تا امتداد ولایت فقیه یک سلسله نورانی، معنوی و قابل تکیه برای مبارزه با امپریالیسم و جبهه استکبار می‌داند و در وصیتنامه سیاسی ـ الهی خودش این سلسله را «جان جهان و خلقت» بیان می‌کند.

محمدکاظم انبارلویی

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شاخص‌ها و مختصات مکتب سلیمانی گفت: سردار شهید قاسم سلیمانی برجسته‌ترین چهره نظامی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی کشور است و نام او در شمار رجال سیاسی و مذهبی کشور فراتر از مرزهای ایران در پنج قاره مطرح است. رهبر معظم انقلاب از شهید سلیمانی و منش و تفکر او به منزله یک مکتب یاد کردند که شناخت مختصات این مکتب یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی اظهار کرد: سخنرانی‌های سردار سلیمانی از جمله در اواخر عمر و همچنین وصیت‌نامه ایشان دارای نکاتی است که مؤلفه‌های برجسته و اساسی این مکتب را معرفی می‌کند. سردار سلیمانی گفتمانی را در ایران، منطقه و جهان نمایندگی می‌کرد که دال مرکزی آن «ولایت فقیه و «شخص ولی فقیه» است و دال‌‌های پیرامونی آن مسائلی مانند حفظ جمهوری اسلامی، موقعیت ایران در منطقه و جهان، جایگاه مقاومت و مقابله با آمریکا به منزله رأس جبهه استکبار است.


بیشتر بخوانید:


انبارلویی ادامه داد: ما در مواجهه با این مکتب با دو مقوله فعل (عمل) و نظر سردار سلیمانی روبرو هستیم. در مورد فعل سردار سلیمانی باید گفت او از جوانی و زمانی که کمتر از سی سال داشت فرماندهی یک لشکر عملیاتی را در دفاع مقدس برعهده داشت و در کلیه نبردهای هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان یک فرمانده موفق و شخصیت نظامی استراتژیست مطرح بود.

نقش سردار سلیمانی در توسعه محور مقاومت

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: پس از دفاع مقدس او در کسوت فرماندهی سپاه قدس مشاهده می‌شود که موفق می‌شود در مدت کوتاهی خط مقاومت را در منطقه با تدارک چند لشکر از نیروهای چند ملیتی پدید بیاورد. این چند لشکر در برابر زیاده‌خواهی‌ها و تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی می‌ایستند و این رژیم را در چند نبرد چند روزه؛ 33 روزه، 22 روزه، 8 روزه حماس و حزب‌الله، در داخل سرزمین‌های اشغالی حبس می‌کنند به طوری که آنها پیرامون خود دیوار کشیدند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که رژیم صهیونیستی در سال 1967 توانسته بود چند کشور عربی را طی شش روز شکست دهد و سرزمین‌های عربی را اشغال کند اما همواره در مقابل سپاه قدس و خط مقاومت دست تسلیم بالا آورده و مجبور به دادن امتیاز به گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی شده است.

انبارلویی فعل برجسته قاسم سلیمانی در خارج از مرزها را شکست دولت داعش در سوریه و عراق بیان کرد و گفت: ایشان توانست طومار این حکومت خونخوار و خونریز را با بسیج نیروهای مردمی و توسعه خط مقاومت از فلسطین و لبنان به سوریه و عراق از صفحه جغرافیای منطقه حذف کند و همین باعث شهرت جهانی او شد به طوری که مقامات آمریکایی در حسرت دیدار با او لحظه‌‌شماری می‌کردند و هرگونه پیشنهاد دیدار از ظرف ایشان با مخالفت مواجه می‌شد.

جایگاه ولایت فقیه در اندیشه سردار دل‌ها

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه ابراز کرد: در سطح نظر و گفتمان نیز سردار سلیمانی دیدگاه‌های خود را در وصیت‌نامه‌اش بیان کرده است. سردار سلیمانی سلسله اولیا و انبیا را تا امتداد ولایت فقیه یک سلسله نورانی، معنوی و قابل تکیه برای مبارزه با امپریالیسم و جبهه استکبار می‌داند و در وصیتنامه سیاسی ـ الهی خودش این سلسله را «جان جهان و خلقت» بیان کرده و مذهب تشیع را به مثابه اصل حقیقی اسلام معرفی می‌کند.

انبارلویی تصریح کرد: او با همین اندیشه و باور اعتقادی و سیاسی به ثروت عظیم و پایان‌ناپذیری دست پیدا می‌کند و آن هم قدرتی است که موفق شد آمریکا و رژیم صهیونیستی را در همه صحنه‌های نبرد شکست دهد. از این منظر است که سردار سلیمانی یک قهرمان ملی و قهرمان امت اسلامی است و امروز هم اندیشه‌ها و طرح‌های او در پژوهشکده‌های نظامی و سیاسی در سطح جهانی مورد مطالعه قرار می‌گیرد و این باعث حیرت بسیاری از استراتژیست‌ها و نظامیان رده بالای جهانی شده که چگونه یک جوان بیست و اندی ساله طی چهل سال به مقامی می‌رسد که تمام ملت ایران و عراق و بسیاری دیگر از ملت‌های منطقه در مراسم تشییع پیکر مطهر او به صحنه می‌آ‌یند و شورانگیزترین صحنه‌های تقدیر و سپاس از این قهرمان اسطوره‌ای‌ را به عمل می‌آورند.

مؤلفه‌های الگوی مدیریتی حاج قاسم

انبارلویی درباره مؤلفه‌ها و شیوه‌ مدیریتی حاج قاسم و ضرورت الگوبرداری از این شیوه در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی در داخل کشور گفت: منطق سردار سلیمانی در اداره مجموعه زیر نظرش و پیشبرد اهداف محور مقاومت این بود که فرصت‌هایی که در دل تهدیدها وجود دارد در خود فرصت‌ها وجود ندارد و این راهبرد ایشان برای ساماندهی سپاه قدس در فراتر از مرزهای ایران بود.

این کارشناس مسائل سیاسی یاداور شد: سردار سلیمانی سپاه قدس را طوری سازماندهی کرد که بدون کمترین کمک و تدارکات از سوی ملت ایران به یک قدرت بزرگ در منطقه تبدیل شود. اما در عرصه مدیریتی با مدیرانی روبرو هستیم که به مدیران «اسب زین کرده» معروفند که باید همه زمینه‌ها برای آنها فراهم باشد و منابع لازم را در اختیار داشته باشند تا کاری را انجام دهند. مشخصه اغلب این مدیران، تنبلی، پیری، غرب‌زدگی، بی‌برنامگی، فرسودگی است و حتی نمی‌توانند از فرصت‌های پدیدآمده به درستی استفاده کنند.

وی بیان کرد: در مقابل این گروه، مدیران جهادی قرار دارند که به مانند سردار سلیمانی از درون تهدید، فرصت‌سازی می‌کنند و از این فرصت برای قوام و استحکم قدرت ملی استفاده می‌کنند؛ پدیده قاسم سلیمانی از سنخ همین مدیران است. امروز هم اگر می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم و در سطحی بالاتر آنها را خنثی کنیم و مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم باید سراغ چنین مدیرانی برویم که از هیچ، همه چیز می‌سازند و مدیران «اسب زین کرده» را کنار بگذاریم. به جرئت می‌توان گفت سردار سلیمانی نماد و چهره شاخص این مدیران جهادی است.

انتهای پیام
captcha