سالروز شهادت فرماندهان مقاومت در عراق؛ شعار «شهادت و حاکمیت» و راهپیمایی میلیونی در بغداد
کد خبر: 3942756
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲

سالروز شهادت فرماندهان مقاومت در عراق؛ شعار «شهادت و حاکمیت» و راهپیمایی میلیونی در بغداد

در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهندی المهندس، نهادهای دولتی و گروه‌های مردمی عراق در تدارک برگزاری برنامه‌های گسترده در این کشور هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی، فرماندهی ستاد عملیات حشد الشعبی عراق و ستاد عملیات بغداد، نشست مشترکی را برای هماهنگی برگزاری مراسم گرامیداشت اولین سالگرد شهادت فرماندهان شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و «ابومهدی المهندس» معاون این سازمان برگزار کردند.

در این نشست «حسین السماحی» فرمانده ستاد عملیات بغداد در سازمان الحشد الشعبی و سرلشکر «قیس المحمداوی» فرمانده ستاد عملیات بغداد و سرلشکر «حسن خنجر الزونی» مدیر بخش کنترل و ایست و بازرسی و امور جاده‌های پایتخت عراق حضور داشتند.

در این نشست در مورد همکاری و هماهنگی اقدامات مربوط به مراسم برنامه‌ریزی شده برای گرامیداشت اولین سالگرد شهادت فرماندهان شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بحث و گفت وگو شد.

آیین‌های رسمی و مردمی نخستین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید سپهبد سلیمانی فرمانده نیروی قدس و المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق حول تاکید بر اخراج فوری نیروهای اشغالگر از خاک عراق قرار گرفته است.

به گفته برخی از مقامات بلندپایه در سازمان الحشد الشعبی عراق در پایان ماه جاری میلادی مجموعه‌ای از مراسم مختلف رسمی و مردمی برای سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید تدارک دیده شده است.
 
در همین راستا، مسئول دفاتر الحشد الشعبی در استان‌های عراق گفت که برنامه‌های نخستین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، در دو سطح مردمی و رسمی برگزار می‌شود. ابوضیاء الصغیر یکی از مهمترین برنامه‌ها را که مصادف با سالروز واقعه برگزار می‌شود، راهپیمایی میلیونی مردمی در بغداد برای مطالبه خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق توصیف کرد.

وی اضافه کرد که مهمترین برنامه تدارک دیده شده برای بزرگداشت سالروز شهادت فرماندهان پیروزی بر تروریسم، راهپیمایی میلیونی مردمی در بغداد است که طی آن بر اخراج فوری نیروهای آمریکایی از خاک عراق تاکید می‌شود. به گفته وی، جدا از این‌ها در سطح مردمی مجالس ترحیم متعددی در سطح شهرهای مختلف عراق به مناسبت گرامیداشت این دو فرمانده شهید برگزار می‌شود.

شعار «شهادت و حاکمیت» به عنوان شعار مرکزی اولین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید انتخاب شده تا نشان داده شود که اخراج بیگانگان و به دست آوردن مجدد حاکمیت ملی عراق تنها با جانفشانی به دست می‌آید و نه چیز دیگر.

از طرفی فرماندهی سازمان الحشد الشعبی نیز با انتشار بروشوری مجموعه آیین‌هایی را که در سالروز شهادت فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس برگزار می‌شود، اعلام کرده است. در این بروشور آمده است که برنامه‌های ویژه سالروز گرامیداشت فرماندهان شهید، با ویژگی مردمی خواهد بود و پیام اصلی آن در وقت حاضر تأکید بر اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق است.

آیین‌های بزرگداشت فرماندهان پیروزی بر «داعش»، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از دوم تا چهار ژانویه (۱۳ تا ۱۵ دیماه ۹۹) برگزار می‌شود. این مراسم همراه با راهپیمایی میلیونی مردمی است و طی آن تشکل‌ها، رهبران، احزاب سیاسی و مقامات لشکری و کشوری عراق بیانیه‌های محکومیت صادر خواهند کرد.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس باعث شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

از سوی دیگر، رئیس ائتلاف «الفتح» عراق از ادامه تحقیقات قضایی درباره ترور فرماندهان شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و «ابومهدی المهندس» معاون رئیس الحشد الشعبی عراق خبر داد.

 «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» عراق امروز (سه‌شنبه) گفت: وفاداری به خون شهیدان ما و تکمیل پاسداری از حاکمیت کشور ایجاب می‌کند که دولت عراق به وعده‌های خود برای جدول‌بندی اخراج نیروهای آمریکایی عمل کند. وی افزود: اخراج اشغالگر آمریکایی به نفع تحقق حاکمیت ملی و پایه‌ریزی کشوری عادل است که می تواند به انسان خدمت کند.

العامری درباره تحقیقات ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تصریح کرد: دستگاه قضایی عراق همچنان درخصوص پرونده ترور فرماندهان شهید تحقیق می کند.

در سایه مصوبه پارلمان عراق، فشار گروهی از نمایندگان، سیاستمداران، کارشناسان، گروه‌های مقاومت و مردم برای اخراج هرچه سریعتر نظامیان آمریکایی از عراق آغاز شد و آنها در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و مناسبت‌های مختلف از دولت عراق خواستند تا این مصوبه را اجرا کند.

همین فشارها باعث شد که آمریکا مجبور به عقب‌نشینی گام به گام درخصوص حضور اشغالگرانه خود در عراق شود که بارزترین آنها در 28 مرداد 99 بود که ترامپ اعلام کرد که نیروهای آمریکایی را تا سه سال آینده از خاک عراق خارج می‌کند و به دنبال آن، ستاد عملیات مشترک نظامی عراق در اول آذرماه 99 اعلام کرد که اولین گروه 500 نفری نظامیان آمریکایی کار خروج خود از کشورشان را آغاز کردند.

فشارها همچنین باعث شد که نظامیان آمریکایی پایگاه‌های خود در عراق را تخلیه کرده و به نیروهای مسلح این کشور تحویل دهند و فقط در دو پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار در غرب عراق و «الحریر» در منطقه اربیل در شمال این کشور محدود شوند.
 
«سناء الموسوی» نماینده «ائتلاف الفتح» به ریاست «هادی العامری» در پارلمان عراق، حضور نظامی آمریکا را خطری برای حاکمیت ملی کشورش می‌داند و گفت: خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواسته‌ای روشن و واضح است که حتی اشغالگران نمی‌توانند آن را انکار کنند. وی افزود: مصوبه پارلمان بیانگر رای اکثریت ملت عراق است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این نماینده عراقی تأکید کرد: حضور نظامی آمریکا خطری برای حاکمیت عراق به شمار می‌رود و تنها منافع واشنگتن را تامین می‌کند.

«فالخ الخزعلی» رئیس فراکسیون «السند الوطنی» در پارلمان عراق نیز تأکید کرد که خون شهیدان فرمانده عملیات پیروزی بر گروه تروریستی داعش هرگز هدر نخواهد رفت و رمز پیروزی بر تروریسم و نقشه‌های خارجی به شمار می‌روند.

وی افزود: پاسخ ما به ریخته شدن خون این شهیدان همان اخراج کردن اشغالگر آمریکایی از عراق است. الخزعلی اضافه کرد: پارلمان از نزدیک موضوع جدول‌بندی خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها آمریکای‌یها را پیگیری می‌کند و برای بازخواست هر طرفی که تلاش کند مصوبه پارلمان را نادیده بگیرد، اقدام خواهیم کرد.

«عالیه نصیف» نماینده پارلمان عراق نیز به نوبه خود تأکید کرد که وظیفه شرعی و اخلاقی ایجاب می‌کند که ما اشغالگران را از خاک کشورمان اخراج کنیم. وی افزود که حادثه شهادت المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق و هم‌قطارانش با اخراج اشغالگران آمریکایی از کشور پاسخ داده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha