نظام آموزشی در پساکرونا نیازمند سرمایه انسانی خلاق است
کد خبر: 3942684
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

نظام آموزشی در پساکرونا نیازمند سرمایه انسانی خلاق است

معاون آموزشی جهاددانشگاهی در مراسم تجلیل از مدرسان جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: در دوران پساکرونا آموزش‌ها فقط حضوری نخواهد بود بلکه ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری باید در نظر گرفته شود که این امر، مسلتزم داشتن نظام آموزشی ساختارمند، امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و سرمایه انسانی توانمند، خلاق و پویا است.

نظام آموزشی در پساکرونا نیازمند سرمایه انسانی خلاق استبه‌ گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، به نقل از روابط‌عمومی جهاددانشگاهی استان، روز گذشته، اول دی در مراسم تجلیل از مدرسین دوره‌های آموزش آنلاین جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی با حضور معاون آموزش جهاددانشگاهی کشور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش، مدیرکل دفتر نیازسنجی و پروژه‌یابی آموزشی کشور و رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی به صورت وبیناری برگزار شد.

محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور، در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش‌های مجدانه جهادگران واحد آذربایجان‌غربی و مدرسان پرتلاش این استان در روند توسعه آموزش مجازی با بیان اینکه در مقالات علمی و منابع معتبر حوزه آموزش، تحقق آموزش مجازی با بهره‌مندی از ابزار یادگیری الکترونیکی و تحول در فضای یادگیری برای کشورهای توسعه یافته برای ۱۰ سال آینده یعنی ۲۰۳۰  پیش‌بینی شده بود، تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا، این  تحول آموزشی را ۱۰ سال جلو انداخت، البته این رویداد و تحول برای کشورهای در حال توسعه، شاید ۳۰ یا ۲۰ سال جلوتر رخ داده است.

بیجندی ادامه داد: نخبگان، اساتید و مدرسان که همیشه در تنگناها و فشارهای مختلف خوش می‌درخشند در این دوره هم به عنوان سربازان و مدافعان خط مقدم آموزش کشور تمام‌قد با همت والا پای کار آمده و در این مسیر با وجود این که بسیاری از زیرساخت‌های لازم  در حوزه آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی به طور کامل محیا نبود با تلاشی وصف‌ناپذیر در تمام زیر نظام‌های آموزشی وارد میدان شدند و با حوصله، تدبیر، خلاقیت و تلاش خستگی‌ناپذیر به اصلاح امور و اثربخشی آموزش بسیاری از کمبودها را پوشش داده و هنوز هم در تلاشند نظام آموزش کشور را با کمترین آسیب از شرایط موجود عبور دهند.

وی با بیان اینکه آموزش برای دوران پساکرونا نیازمند آماده‌سازی و پاسخ به چند سوال کلیدی است، بیان کرد: میزان و درجه آمادگی برای دوران پس از کرونا، اهم اقدامات اجرا شده تاکنون و داشتن برنامه برای آینده از جمله مباحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان از تجارب اندوخته در قبل و پس از شروع کرونا برای دوران پساکرونا بهره‌مند شویم؟ قطعاً پاسخگویی دقیق و درست به این سؤال و سؤالات مشابه، بستر مناسب را برای آموزش‌های کیفی و اثر بخش پساکرونا مهیا می‌کند. مستندسازی از تجربیات، نقاط قوت و ضعف دوران پس از شروع کرونا بسیار مهم است و به شکل جدی باید به این مسئله توجه شود.

بیجندی با بیان اینکه از سال ۲۰۲۰ با نسلی که با وب بزرگ شده، آموزش دیده و تغییر کرده‌اند روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: مراکز آموزشی باید برای انتظارات، دیدگاه‌ها و نگرش‌های این نسل به تمامی شئون زندگی، اعم از کار، تحصیل، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و خانواده خود را آماده کرده و برنامه‌ریزی کنند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با بیان اینکه یادگیری الکترونیک پیش از این به عنوان یک ابزار مهم یادگیری ترکیبی محسوب می‌شد، افزود: در دوران پس از شروع کرونا، یادگیری الکترونیک جایگزین آموزش اصلی و جایگزین تمام حوزه‌ها و ارکان آموزشی شده است. فرایند آموزش اگر به شکل صحیح محقق شود تغییرات بنیادینی در دانش، نگرش و مهارت اعضای جامعه ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در دوران پساکرونا استفاده از ابزارهای فناوری برای آموزش‌ها بسیار ضروری است، گفت: در دوران پساکرونا آموزش‌ها فقط حضوری نخواهد بود بلکه ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری باید در نظر گرفته شود که این امر، مسلتزم داشتن نظام آموزشی ساختارمند، امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و سرمایه انسانی توانمند، خلاق و پویا است.

بیجندی با بیان اینکه در حوزه ارتقا مهارت سرمایه انسانی طی یک سال گذشته رشد و جهش بسیار خوبی داشتیم، اظهار کرد: باید از تهدیدی که شیوع ویروس کرونا برای آموزش ایجاد کرده فرصت‌های زیادی برای آینده فراهم کنیم. واحدهای جهاد دانشگاهی لازم است به این منظور کارگاه‌های آموزشی مختلفی برای مدرسین برنامه‌ریزی و اجرا کنند تا بتوانیم در آینده بیش از گذشته برای آموزش کشور خدمت‌رسانی کنیم.

تعالی جامعه با سوادآموزی 

امین رستم‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تجلیل از معلم تکریم علم و دانش در جامعه است، اظهار کرد: هر جامعه و مجموعه‌ای به مقام بالای معلم ارزش بدهد به بالاترین ارزش‌های انسانی، اخلاقی و توسعه فردی و اجتماعی که لازمه تعالی است دست می‌یابد. معلمان عاشقانه تمام دانسته‌های خود را در طبق اخلاص به امید توسعه آتی جامعه و کشور به نسل جوان انتقال داده و در راه پیشرفت و توسعه جامعه و کشور در تلاش و کوشش هستند.

وی با اشاره به اینکه معلم پیشتر از ذهن، قلب دانش‌آموز را تسخیر می‌کند، بیان کرد: ذهن دانش‌آموز انباشته از رفتار، گفتار و اخلاق و منش معلم است که هر دو متقابلا و قلبا به همدیگر عشق می‌ورزند و دانش‌آموز در زندگی اجتماعی از معلم و مدرس خود برای نقش توسعه‌مند در ساختن جامعه‌اش الگو می‌پذیرد، وظیفه معلم خلق تمایز و تغییر به خلاقانه‌ترین شکل از جهل و جهود به سمت دانایی است، جوامع برای تعالی باید خرد و خردمندی و فرهنگ آن را در جامعه تکثیر بدهند و تنها راه رسیدن به این هدف علم و سوادآموزی است.

رستم‌زاده افزود: تفکر استراتژیک یا همان کل‌نگر بودن توام با جزءنگری یک درجه بالاتر از علم و سوادآموزی بوده که در واقع انتقال علم توام با ادراک دانش هست که در مرحله بعد مدرسه از سوی استاد در دانشگاه باید ایجاد شود. از سویی در تحلیل محتوایی دانشگاه‌های ما زمانی این نسل‌های بالاتر را تجربه خواهند کرد که معلمان ما نقش‌آفرینی کیفی در همان گام اول در بحث علم و سوادآموزی نسل جوان داشته باشند که قطعاً مؤلفه‌های مختلفی وجود دارد که باید در این مهم و بستر فراهم شود تا این زیست‌بوم تعالی و زنجیره‌های آن به درستی از خانواده مدرسه دانشگاه و در نتیجه جامعه شکل بگیرد.

وی با اشاره به نقش مدرسین در تربیت نسل آینده اظهار کرد: تأثیری که یک مدرس فوق برنامه غیردرسی و فرهنگی از بعد تربیتی، اخلاقی و تعلیمی بر روی دانش‌آموز می‌گذارد به مراتب بیشتر از مدرس کلاس درسی است پس این مهم نیز جایگاه مدرسین در این حوزه را هر چه بیشتر نمود می‌دهد.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی با اشاره به الزامات دوره‌های آموزشی پساکرونا تصریح کرد: دوران پساکرونا اقتضا و ادبیات خاصی در حوزه مدیریت و مولفه‌های عارضی بر آموزش می‌طلبد و باید بر اساس ذائقه مردم و متناسب‌سازی آن با ایام کرونایی و پساکرونایی با راهبردی خلاقانه، تهدیدهای موجود را به فرصت و تعالی تبدیل کنیم.

استاد رکن اصلی آموزش است

عبدی‌پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی کشور نیز در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه نیروی انسانی محور فعالیت‌ها است، تصریح کرد: اگر آموزش غیرحضوری چندین رکن داشته باشد استاد و مدرس رکن اصلی این آموزش محسوب می‌شود.

عبدی‌پور ضمن قدردانی از مدرسین جهاد دانشگاهی در برگزاری کلاس‌های برخط(مجازی) گفت: مدرسین جهاد دانشگاهی با تلاش‌های جهادگونه خود در دوران کرونا توانستند مشکلات و سختی‌های آموزش غیر‌حضوری را تا حدود زیادی از بین ببرند.

مدیرکل دفتر نیازسنجی و پروژه‌یابی آموزشی نیز در این مراسم  نقش اساتید در آموزش را بی‌بدیل دانست و گفت: ما به حضور مدرسین واحدهای جهاد دانشگاهی می بالیم که با تخصص و تلاش جهادگونه در مسیر تعالی فراگیران مجاهدت  می کنند.

سلگی اظهار کرد: بیماری کرونا خلاء جدی را در سیستم آموزش کشور نمایان ساخت تا متولیان حوزه‌های مختلف از جمله آموزش اقدامات ارزشمندی در تقویت زیرساخت‌های آموزشی مجازی و تحت وب به صورت استاندار بردارند و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پیشگام علی رغم تمام محدودیت‌ها در این حوزه عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

همراهی جهاددانشگاهی با مردم

سیدجعفر ایرانی،‌ معاون آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: جهاددانشگاهی با فرا‌هم‌سازی بستر آموزش‌های مجازی  و تنوع‌بخشی به آن نشان داد که در روزهای سخت همراه مردم است. دوران سخت کرونا زود یا دیر سپری خواهد شد اما آنچه که در ذهن مردم باقی خواهد ماند خدمات ماندگاری است که افراد و سازمان‌ها برای‌شان به یادگار گذاشتند و جهاد دانشگاهی این افتخار را دارد که با همه توان خود در کنار مردم بود.

وی بسترسازی فوری برای ارائه آموزش‌های مجازی را از جمله خدمات شایسته معاونت آموزشی برشمرد و گفت: ستاد معاونت آموزشی با همگرایی و همت والا  بستر ارائه آموزش‌های مجازی را فراهم کرد به گونه‌ای که سامانه‌ای بومیسازی شده و کارا به سرعت در اختیار واحد های جهاد دانشگاهی و مخاطبان زیادش قرار گرفت.

ایرانی ادامه داد: پشتوانه اجرایی این آموزش‌ها نیز با بسیج کلیه امکانات و توان اجرایی جهاد دانشگاهی در ستاد معاونت و در واحد شکل گرفت، ضلع سوم توانمندی ویژه جهاد دانشگاهی و موفیقت دوره‌های آنلاین این نهاد مدرسان توانمند این نهادند، مدرسینی پرتلاش و مجهز به دانش‌فنآوری‌های روز که کاستی‌های احتمالی بخش‌های دیگر را به خوبی پوشش می‌دهند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: هر وقت جهاد دانشگاهی در انتخاب مدرسین و توان‌افزایی ایشان و برقراری دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی برای این عزیزان تلاش کرده است ثمره آن را در جذب تعداد بیشتر فراگیران و کیفی شدن روز افزون دوره‌های آموزشی مشاهده کرده است. جهاددانشگاهی از هم‌اکنون باید آماده ورود به دوران پس از کرونا باشد و در راستای موفقیت روزافزون پس از این دوران کرونا نیز چشم امید ما به بسترهای ایجاد شده در زمان کرونا و نیز توانمندی مدرسان است.

ایرانی اظهار کرد: توانمندی مدرسان جهاددانشگاهی امروزه به یکی از ستون‌ها و تکیه‌گاه‌های اصلی معاونت آموزشی تبدیل شده و این نهاد به این توانمندی‌ها می‌بالد.

وی در پایان از مدرسین جهاددانشگاهی خواست با ارائه ایده‌های جدید زمینه را برای بروز خلاقیت‌های نو و ارزنده فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha