حمایت مسئولان استانی به پیشبرد اهداف جهاددانشگاهی کمک می‌کند
کد خبر: 3941904
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹

حمایت مسئولان استانی به پیشبرد اهداف جهاددانشگاهی کمک می‌کند

رئیس جهاددانشگاهی کشور گفت: در حال حاضر برنامه‌های جهاددانشگاهی برای ارتقاء ظرفیت‌های استان اردبیل و رفع نیاز منطقه بسیار مناسب و مطلوب است و حمایت مسئولان استانی به پیشبرد اهداف این نهاد کمک می‌کند.

حمایت مسئولان استانی به پیشبرد اهداف جهاددانشگاهی کمک می‌کندبه گزارش ایکنا از اردبیل، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، ۲۹ آذرماه در نشست مشترک با مهندس جهانگیرزاده، نماینده پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی که در سالن همایش‌های دفتر مرکزی برگزار شد، گفت: در حال حاضر برنامه‌های جهاددانشگاهی برای ارتقاء ظرفیت‌های استان اردبیل و رفع نیاز منطقه بسیار مناسب و مطلوب است و حمایت مسئولان استانی به پیشبرد اهداف این نهاد کمک می‌کند.

وی ضمن تشکر از استاندار اردبیل و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به خاطر حمایت از اهداف توسعه‌ای جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های توسعه‌ای این نهاد در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است که این امر، جلب اعتماد مسئولان استانی در واگذاری طرح‌های مهم ملی و استانی را نشان می‌دهد.

رئیس جهاددانشگاهی استمرار و پررنگ‌تر شدن مساعدت مسئولان استان را خواستار شد و تصریح کرد: به همت جهاددانشگاهی امکانات و تجهیزات لازم و روش‌های درمانی مدرن برای ارائه خدمات در حوزه سلامت باروری را در استان فراهم شده است.

طیبی به مساعدت دفتر مرکزی جهاددانشگاهی به احداث و تکمیل ساختمان ستادی واحد اردبیل و فراهم کردن مقدمات ایجاد خط تولید نشاسته صنعتی اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه سیب زمینی یکی از محصولات استراتژیک استان اردبیل است به همین خاطر با ایجاد این واحد صنعتی استان اردبیل تامین کننده بخش اعظمی از نشاسته مورد نیاز در صنعت حفاری نفت خواهد شد که ارتقای صنعتی و اقتصادی استان را رقم خواهد زد.

وی با بیان اینکه با همکاری مسئولان و نمایندگان شهرستان‌های استان اردبیل، جهاددانشگاهی می‌تواند به توسعه منطقه کمک کند، یادآور شد: در صورت مساعدت مسئولان و نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی برای تامین زمین و بودجه مورد نیاز آمادگی داریم طرح فناورانه ایجاد خط تولید اسانس و عصاره گیری گیاهان دارویی بومی اندومیک استان اردبیل را با مساعدت دفتر مرکز جهاددانشگاهی در این شهرستان‌ها راه‌اندازی کنیم تا امکان استفاده از پتانسیل بالای منطقه در جهت توسعه فراهم گردد.

جهاددانشگاهی به توسعه اقتصادی و صنعتی استان و منطقه مغان کمک کند

در این دیدار نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های جهادانشگاهی را در ارتقا و توسعه استان موثر و قابل تحسین خواند و افزود: در تلاش هستیم با حمایت از فعالیت‌های جهاددانشگاهی و بهره‌گیری از ظرفیت آن به عنوان یک مجموعه علمی و جهادی به توسعه همه جانبه شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار کمک کنیم.

عباس جهانگیرزاده به تنوع اقلیمی، قرار گرفتن دو شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری کشور در شهرستان پارس آباد، گمرک بیله سوار، پوشش گیاهی منحصر به فرد دشت حاصلخیز مغان اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر سه میلیون تن از چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی استان اردبیل در منطقه مغان استحصال می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اردبیل با بیش از ۴۰ نوع محصول یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است، گفت: منطقه مغان یکی از مناطق مستعد کشور در زمینه گیاهان دارویی، کشت و تولید آن است که می‌تواند مورد توجه جهاددانشگاهی که در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری داشته است، قرار گیرد.

این نماینده بر حمایت خود از فعالیت‌های توسعه‌ای جهاددانشگاهی و تخصیص زمین و اعتبار برای آن‌ها تاکید و اظهار کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های منحصر به فرد منطقه در حوزه کشاورزی، در راستای اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش افزوده و توسعه اقتصادی و صنعتی استان و منطقه مغان کمک کند.

جهانگیرزاده به فعالیت جهاددانشگاهی در زمینه تولید بذر هیبریدی اشاره و خواستار اهتمام ویژه جهاددانشگاهی برای راه‌اندازی خط تولید این نوع بذر و همچنین خط تولید اسانس و عصاره گیری گیاهان دارویی در شهرستا‌های پارس آباد و بیله سوار شد.

برنامه‌های جهاددانشگاهی اردبیل، فرصت‌های خوبی برای توسعه استان فراهم کرده است

در این نشست رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل ضمن قدردانی از حمایت‌های رئیس جهادانشگاهی، استاندار اردبیل و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای این واحد، اظهار کرد: تمام اقدامات و برنامه‌های واحد اردبیل همگام با نیاز‌های استان تعریف شده و فرصت‌های خوبی برای توسعه آن فراهم کرده است.

مهران اوچی اردبیلی تصریح کرد: با حمایت مسئولان استانی زمینی به مساحت یک هزار و ۳۰۰ متر مربع برای احداث مجتمع سلامت به واحد اردبیل واگذار شده است که با راه اندازی آن شاهد توسعه فعالیت‌های درمان ناباروری و ایجاد مرکز تحقیقات سلولی را خواهیم بود.

وی از تهیه تجهیزات و جذب سه فلوشپ نازایی جهت گسترش خدمات درمان ناباروری جهاددانشگاهی در استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و درمانی علاوه بر تجهیز آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی، تشخیص طبی و سیتوژنتیک، آزمایشگاه‌های سلولی ملکولی و کشاورزی در سال‌جاری راه‌اندازی شده است.

وی به انجام طرح‌های تحقیقاتی در زمینه فندق اشاره و تصریح کرد: برای ایجاد کلکسیون و نهالستان فندق و گیاهان دارویی کار‌های مهمی از جمله ایجاد و ارتقای تجهیزات آزمایشگاه‌ها و اخذ دو قطعه زمین در شهرستان‌های بیله سوار (مغان) و نمین انجام گرفته است که به زودی عملات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل به واگذاری مطالعه و تدوین طرح جامع گردشگری استان به واحد اردبیل اشاره و خاطرنشان کرد: با حسن اعتماد استاندار اردبیل و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اجرای این طرح به این نهاد واگذار شد که اجرای موفق آن علاوه بر به‌روزرسانی پتانسیل‌های حوزه گردشگری، فرصت و ظرفیت‌های جدیدی را برای توسعه استان ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح‌های ملی «توسعه مشاغل خانگی» و سرباز ماهر توسط جهاددانشگاهی در استان اردبیل در حال اجراست، افزود: این واحد از نظر پیشبرد اهداف این طرح‌ها در جایگاه مطلوبی قرار دارد و می‌توان گفت در این زمینه موفق عمل کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل از تخصیص ۲۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و ۲۰ میلیارد ریال از محل بودجه سال ۱۳۹۹ کشور جهت راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی نشاسته حفاری خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد این واحد نیمه صنعتی در استان از برنامه فناورانه جهاددانشگاهی است که با بهره‌گیری از حمایت‌های علمی و فنی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران و همراهی مسئولان به زودی تحقق خواهد یافت.

اوچی اردبیلی از پیگیری‌های واحد اردبیل برای بهره‌مندی جهادانشگاهی از بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی برای توسعه فعالیت‌های پایلوت تولید نشاسته صنعتی و ایجاد خط تولید اسانس و عصاره گیری گیاهان دارویی بومی اندومیک استان اردبیل و قول مساعد نمایندگان استان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: استان اردبیل با توجه به دارا بودن سه دشت حاصل‌خیز مغان، اردبیل و مشگین شهر، اقلیم مساعد، کوه سبلان و اراضی بسیار مطلوب و مستعد، جایگاه مهمی در کشت و تولید گیاهان دارویی بومی اندومیک دارد که با بهره‌مندی از آن می‌توان در توسعه صنایع تبدیلی، اشتغالزایی و رفع نیاز اساسی صنایع دارو‌های گیاهی کشور را برطرف کرد.

انتهای پیام
captcha