سفیر ایران در بلاروس: ترور شهید فخری‌زاده نقض آشکار منشور سازمان ملل است
کد خبر: 3939932
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶

سفیر ایران در بلاروس: ترور شهید فخری‌زاده نقض آشکار منشور سازمان ملل است

سعید یاری، سفیر ایران در بلاروس در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسی، ترور شهید محسن فخری‌زاده را اقدامی تروریستی و نقض آشکار کلیه موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اسپوتنیک، سعید یاری، سفیر ایران در بلاروس در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک به سوالاتی درباره مواضع ایران درباره موضوعات منطقه‌ای و جهانی پاسخ داد. 
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد ترور شهید فخری‌زاده گفت: وی یک مقام رسمی در ایران بود و این دانشمند به طور فعال در تحقیقات مختلف برای تولید کیت تشخیص ویروس کرونا و واکسن آن مشارکت داشته است.
 
وی افزود: ترور محسن فخری‌زاده یک اقدام تروریستی به شمار می‌آید و نقض آشکار کلیه موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل است. در این اقدام رد پا و نشانه‌هایی از اقدامات اسرائیل را مشاهده می‌کنیم. تمام مسئولیت و عواقب این اقدام تروریستی بر عهده اسرائیل و متحدان آن است. این اقدام مصداق بارز تروریسم دولتی است.

یاری ادامه داد: همه کشورهای مستقل این عمل تروریستی را محکوم کرده‌اند. اسرائیل و ایالات متحده با این کار قصد داشتند که ایران را تحریک کنند. آنها تلاش می‌کنند تا تنش بیشتری در منطقه خاورمیانه ایجاد کنند. البته ما دوراندیشانه و قاطعانه عمل خواهیم کرد. همه نهادهای مربوطه در ایران این اقدام را پیگیری می‌کنند. ما این حق را برای خود محفوظ می‌د‌انیم که در زمان و مکان مناسب به این عمل پاسخ دهیم. اما در حال حاضر جمهوری اسلامی دلیلی برای واکنش احساسی به این وضعیت نمی‌بیند.

وی افزود: من با برخی مقامات بلاروس اعم از شخصیت‌های مذهبی، علمی و سیاسی تلفنی صحبت کردم. آنها نیز اقدام تروریستی اسرائیل را محکوم کردند. این طبیعی است که کشورهای دوست در چنین شرایطی از یکدیگر حمایت می‌کنند و در کنار یکدیگر هستند. آندری ساوینیخ نماینده پارلمان و رئیس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس بلاروس، ترور دانشمند ایرانی را محکوم و ضمن اعلام تسلیت، با ملت ایران ابراز همدردی کرد.
 
وی در مورد آینده روابط ایران و آمریکا در دوره بایدن گفت: انتظار داریم دموکرات‌ها اشتباهات ترامپ را اصلاح کنند. امیدواریم که آمریکایی‌ها به انجام  تعهدات بین‌المللی خود بازگردند. ترامپ از برجام یک طرفه خارج شد. وی سیاست تخریبی را نه تنها در باره برجام، بلکه در رابطه با تمامی معاهدات بین‌المللی دنبال کرد.
 
یاری در ادامه گفت: البته ما هرگز اقدامات جنایتکارانه آمریکایی‌ها علیه مردم ایران را فراموش نخواهیم کرد. فشار آنها در قالب شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد. ما معتقدیم که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد. اگر آنها به تعهدات بین‌المللی خود برگردند، ما این مسئله را مثبت ارزیابی خواهیم کرد. امیدواریم که چنین باشد. به احتمال زیاد، دموکرات‌ها عاقلانه‌تر از ترامپ عمل خواهند کرد. ما امیدواریم که این مسئله نه تنها در رابطه با ایران، بلکه در رابطه با بلاروس نیز باشد.
انتهای پیام
captcha