بازدید رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهشی مبنا
کد خبر: 3936772
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳

بازدید رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهشی مبنا

علیرضا زاکانی، با بیان این که لازم است تا نظام مسائل کشور را در معرض حوزه علمیه قرار داد، گفت: حوزه علمیه می‌تواند بخش عمده‌ای از دستور کار خود را به‌صورت مسئولیت رسمی و در راستای حل مسائل کشور در پیش گیرد.

بازدید رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهشی مبنابه گزارش ایکنا از قم، علیرضا زاکانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دوم آذر در بازدید از مرکز پژوهشی مبنا خدمت به شهر قم را موهبتی الهی توصیف نمود و با تأکید بر این‌که متأسفانه عقب‌افتادگی معناداری به شهر قم تحمیل‌شده است، بیان کرد: قم به‌عنوان کانون فکری جهان اسلام و نماد انقلاب اسلامی باید در شرایطی قرار گیرد که از درون خود بتواند در مقابل تفکرات دشمنان اسلام و انقلاب ایستادگی کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه بر راه‌اندازی کار ویژه تخصصی برای ترسیم فعالیت‌های ناظر به مختصات شایسته این شهر تأکید کرد و یادآور شد: این کار ویژه تخصصی باید بتواند در حوزه بخش فرهنگی اجتماعی، مدیریتی، پیشرفت اقتصادی و مسائل پیرامونی، طرح‌هایی را ترسیم و عملیاتی کند.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های برجسته شهر مقدس قم، با تأکید بر این‌که مقابله با انباشت مشکلات و عقب‌افتادگی‌ها، نیازمند جهاد همه‌جانبه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است، تصریح کرد: همیشه افراط‌وتفریط آسیب‌زاست و متأسفانه ظرفیت‌های برجسته شهر قم این گوهر بزرگ از نظام مسائل کشور دور نگه‌داشته شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن ارائه پیشنهاداتی بابیان این‌که کل نظام مسائل کشور را به‌صورت سازمان‌یافته می‌توان در معرض حوزه علمیه قرار داد، تصریح کرد: حوزه علمیه می‌تواند بخش عمده‌ای از دستور کار خود را در راستای حل مسائل کشور و به‌صورت مسئولیت رسمی در پیش گیرد.

وی ضمن تشریح 14 رویکرد تحولی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اشراب معارف اسلامی در قانون‌گذاری و تقنین را از مهم‌ترین رویکردهای مرکز پژوهش‌ها برشمرد و تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درصدد است تا با شناسایی دقیق ظرفیت‌های حقوقی و فقهی مراکز تخصصی ناظر به جهت سپاری های علمی، پروژه‌های علمی را با مشارکت آن‌ها پیگیری و اقدام کند.

زاکانی در همین راستا به فعالیت 47 گروه تخصصی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: این 47 گروه تخصصی ذیل 8 دفتر و زیر نظر 4 معاونت فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها می‌توانند مسئولیت انتقال مفاهیم نظام مسائل کشور و اتصال با شبکه نخبگانی قم را پوشش دهند.

وی با اشاره به این‌که با توجه به اولویت‌های صورت گرفته، به‌شدت نیازمند بازتعریف پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری مراکز پژوهشی هستیم، بیان کرد: قم از ظرفیت‌های مکنون و پنهانی برخوردار است که اگر شناسایی و فعال شود، در کسری از زمان می‌تواند مشکلات را مرتفع کند.

اتصال حوزه فکر و اندیشه با مواضع ریل‌گذاری برای اجزاء نظام را از ویژگی‌های بارز مرکز پژوهش‌های مجلس برشمرد و افزود: فعالیت 47 گروه پژوهشی جامعیت مثال‌زدنی را در نوع رویکردها و فعالیت‌های مرکز پژوهشی مبنا ایجاد کرده است.

زاکانی بابیان این‌که در عین وجود تحقیقاتی پیش‌زمینه‌ای، بحث راه‌اندازی وزارت خانواده و نهاد دین نیازمند بررسی‌های بیشتر علمی است، اظهار کرد: نسبت به اسلام و انقلاب مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم که نسبت به وظایفی که بر عهده داشته‌ایم تا چه اندازه موفق عمل کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha