رفتن ترامپ و نفس‌های به شمارش افتاده نتانیاهو
کد خبر: 3933922
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸

رفتن ترامپ و نفس‌های به شمارش افتاده نتانیاهو

با وجود اینکه نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطمئن است سیاست‌های کلی آمریکا در قبال اسرائیل در دولت بایدن تغییر نخواهد کرد اما عدم حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید به معنای از دست دادن یکی از بهترین و بزرگترین حامیانش است. این تغییرات در صحنه سیاسی آمریکا، آن هم در شرایطی که نفس‌های نتانیاهو به دلیل افزایش اعتراضات به شمارش افتاده خبر خوبی برای نخست‌وزیری که مردم خواهان کناره‌گیری و محاکمه او هستند، نخواهد بود.

به گزارش ایکنا، تظاهرات اخیر در سرزمین‌های اشغالی آن هم درست بعد از انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن دموکرات یک پیام برای نتانیاهو داشت: «بی بی (لقب بنیامین نتانیاهو) باید برود».

دونالد ترامپ را می‌توان یکی از رؤسای جمهوری در تاریخ آمریکا دانست که بیشترین حمایت را از رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی داشت. خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران که به شدت مورد انتقاد این رژیم بود، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی که با انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به این شهر صورت رسمی به خود گرفت و تلاش برای عادی‌سازی روابط کشورهای عرب حوزه خلیج‌ فارس با رژیم صهیونیستی که نتیجه آن عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با این رژیم بود، باعث شد که ترامپ  به محبوب‌ترین رئیس‌ جمهور آمریکایی بین دولتمردان صهیونیست در چند سال اخیر تبدیل شود.

اما شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شد که پایگاه اجتماعی و سیاسی نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی متزلزل شده و هزاران شهروند اسرائیلی مخالف با بنیامین نتانیاهو، در شهر قدس در واکنش به پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با حمل پلاکاردهایی که بر روی آن نوشته شده «الان نوبت رفتن تو است»، خواهان برکناری نتانیاهو شوند. مخالفان نتانیاهو به‌رغم همه‌گیری کرونا اما به صورت هفتگی به خیابان‌ها می‌آیند تا خواسته خود برای کنار رفتن نتانیاهو به دلیل پرونده‌های فساد وی و سوء مدیریتش در خصوص بحران کرونا بیان کنند.

به دلیل همین حمایت‌ها طبق نظرسنجی پیش از انتخابات ایالات متحده که توسط اندیشکده مؤسسه دموکراسی اسرائیل (Israel Democracy Institute think-tank) صورت گرفت، 63 درصد ساکنین سرزمین‌های اشغالی خواهان پیروزی ترامپ در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بودند.

با این همه پیروزی بایدن وضعیت را برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تا حدودی دشوار کرد. رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته که در راستای اجماع بین‌المللی مبنی بر نقض قوانین بین‌المللی در سرزمین اشغالی فلسطین با ساخت و ساز شهرک در کرانه باختری مخالف است. از طرف دیگر روابط بایدن با رژیم‌ ‌صهیونیستی عمیق و مطابق با دهه‌ها سیاست ایالات متحده، از حامیان جدی دولت یهود بوده است. برای مثال بایدن در یک سخنرانی در سال 2015، در حالی که به عنوان معاون رئیس جمهور باراک اوباما خدمت می‌کرد، گفت «ایالات متحده درگیر تعهدی مقدس برای محافظت از میهن یهود شده است».

اما وضعیت برای نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی تفاوت دارد. او که از ابتدای امسال به دلیل مسائلی مانند مدیریت نادرست مقابله با شیوع کرونا و اتهامات مرتبط با فساد اداری و مالی زیر تیغ تیز منتقدان و مردم قرار دارد، حالا با حضور بایدن در کاخ سفید تا حد زیادی وضعیت را برای خود متزلزل می‌بینید.

نتانیاهو علی‌رغم اینکه همواره خود را متعهد به داشتن روابط گرم با هر دو حزب مهم آمریکا (حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه) اعلام کرده اما اغلب به عنوان فردی نزدیک جمهوری‌خواهان شناخته شده است. از سوی دیگر نتانیاهو رابطه خوبی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا داشت که دموکرات بود و به نظر می‌رسید در سال 2012 طرفدار رقیب جمهوری‌خواه وی، میت رامنی بود و سپس در سال 2015 سخنرانی بزرگی را در کنگره ایراد کرد تا از توافق هسته‌ای اوباما با ایران انتقاد کند.

با این همه شکست ترامپ ضربه‌ای به تمامیت سیاسی نتانیاهو خواهد بود. بایدن علی‌رغم اینکه همواره خود را متعهد به حمایت از رژیم صهیونیستی دانسته و سوابق وی مهر تأییدی برای این ادعا است، اما رویکردی به مراتب میانه‌‌روتر از دونالد ترامپ در مورد رژیم صهیونیستی و به خصوص در مورد مسئله فلسطین دارد. هرچند رئیس جمهور منتخب دموکرات، ادعا کرده سیاست‌های آمریکا در قبال مسائلی مانند الحاق و صلح بین فلسطین و اسرائیل را دنبال کرده و سفارت ایالات متحده در بیت‌المقدس را حفظ خواهد کرد، اما رویکرد نسبتاً مثبتی هم در رابطه با فلسطینیان خواهد داشت.

در واقع نتانیاهو علی‌رغم اطمینان از تغییر نکردن سیاست‌های کلی آمریکا در رابطه با رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که  عدم حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید به معنای از دست دادن یکی از بهترین و بزرگترین حامیان رژیم صهیونیستی است. این تغییرات در صحنه سیاسی آمریکا، آن هم در شرایطی که نفس‌های نتانیاهو به دلیل افزایش اعتراضات به شمارش افتاده است، خبر خوبی برای نخست‌وزیری که مردم خواهان کناره‌گیری و محاکمه او هستند، نخواهد بود.

به قلم محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha