موقوفه قرآنی موعود(عج) شهرکرد؛ ارثیه‌ای که وقف قرآن شد
کد خبر: 3933548
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
موقوفات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری / ۳

موقوفه قرآنی موعود(عج) شهرکرد؛ ارثیه‌ای که وقف قرآن شد

دوازده سال پیش با فوت مرحوم حاج کمال بزرگ‌مهرنیا (ترکی) دهچشمه، واقف خیراندیش، جانباز هشت سال دفاع مقدس، معلم و صحاف باصفای قرآن و همسرشان، فرزندان این دو مرحوم تصمیم گرفتند با وقف منزل پدری با نیت خدمت به قرآن و انجام فعالیت‌های قرآنی، یاد و نام پدر و مادر مرحوم را برای همیشه در دنیا و آخرت ماندگار کنند.

دوازده سال پیش با فوت مرحوم حاج کمال بزرگمهرنیا (ترکی)، واقف خیراندیش، جانباز هشت‌ سال دفاع‌ مقدس، معلم و صحاف باصفای قرآن و همسرشان، فرزندان این دو مرحوم تصمیم گرفتند با وقف منزل پدری واقع در میدان شهدا، خیابان خلیف‌آباد، جنب دبیرستان غیرانتفاعی خیام در شهرکرد، با نیت خدمت به قرآن و انجام فعالیت‌های قرآنی، یاد و نام پدر و مادر مرحوم را برای همیشه در دنیا و آخرت ماندگار کنند.

۶ پسر و دو دختر مرحوم بزرگمهرنیا با این تصمیم دسته‌جمعی مقدمات احداث یک ساختمان جدید چهار طبقه را در زمین منزل پدری با مساحت ۲۰۱ مترمربع فراهم کردند، تخریب و ساخت‌ و ساز در همان سال کلید خورد که این ساختمان با همکاری و مساعدت مالی همه اعضای خانواده، در سال ۹۵ تجهیز و آماده بهره‌برداری شد.

در همین سال، عبدالحسن بزرگمهرنیا پسر ارشد خانواده، مدرس قرآن و مدیر دبیرستان پرورش استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهرکرد و بانی وقف قرآنی موعود(عج)، با اخذ مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت مؤسسه قرآنی، پژوهشی، فرهنگی «موعود(عج) شهرکرد» را در موقوفه خانواده بزرگمهرنیا رسماً آغاز کرد. وی در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل کرده و تاکنون چندین جلد کتاب در حوزه دینی به چاپ رسانده که «خوب‌تر از آفتاب فلک؛ نگاهی بر خاطرات و کرامات آیت‌الله بروجردی»، «صاحب نفس قدسیه؛ خاطرات و کرامات آیت‌الله سید احمد خوانساری» و «مشتاقی و مهجوری»، با موضوع مهدويت از جمله عناوین کتاب‌های اوست.

ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در ادامه سلسله گزارش‌های معرفی موقوفات قرآنی استان، در گفت‌وگویی با عبدالحسن بزرگمهرنیا به معرفی موقوفه قرآنی این خانواده پرداخته است که این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم.

بزرگمهرنیا در گفت‌وگو با ایکنا‌ در خصوص موقوفه قرآنی موعود(عج)، اظهار کرد: این موقوفه در واقع منزل مسکونی مرحوم پدر و مادر با مساحت ۲۰۱ متر است که تخریب و در چهار طبقه ساخته شد و شامل نمازخانه، سالن اجتماعات، ۸ کلاس بزرگ و یک سوئیت ویژه میهمانان است.

وی ادامه داد: با توافق نظر همه خواهرها و برادرها این اقدام خیرخواهانه انجام و منزل پدری وقف فعالیت‌های قرآنی شد که در همین راستا از سال 1395، با اخذ مجوز مؤسسه قرآنی، پژوهشی و فرهنگی موعود(عج)، مجموعه‌ای از کارهای آموزشی و تبلیغی و ترویجی قرآنی در این مکان در حال انجام است.

بزرگمهرنیا با بیان اینکه ساختمان مؤسسه قرآنی موعود(عج) با هزینه شخصی و مشارکت همه اعضای خانواده احداث و تجهیز شده، افزود: ساخت و ساز این مکان حدود ۱۰ سال به طول انجامید و در واقع با اموال شخصی وراث ساخته شده و کمک اندکی نیز از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این کار دریافت شد.

وی در خصوص ویژگی‌های سبک زندگی مرحوم پدر، گفت: پدرم معلم قرآن و صحاف بود که علاقه زیادی به صحافی کتاب‌های شریفه قرآن کریم و مفاتیح الجنان داشت؛ نمونه‌های فراوانی از هنر دست او در صحافی قرآن در مساجد سطح شهرکرد موجود بوده و ما فرزندان شاهد حوصله فراوان، اشتیاق و علاقه پدر برای صحافی قرآن بودیم و این قرآن‌ها در مساجد برای استفاده عموم قرار می‌گرفت.

وقف؛ سنتی موروثی از پدر به فرزندان

بزرگمهرنیا بیان کرد: می‌توانم بگویم که ایده وقف، ناخودآگاه از پدر به ما رسیده است چرا که ایشان در طول زندگی، چند مورد وقف از جمله وقف دو خانه در روستا انجام داد و اقدامی که فرزندان بعد از فوت پدر و مادر در وقف منزل پدری با نیت خدمت به قرآن انجام دادند در ادامه کارهای خیر پدر در طول زندگی بود و با نیت شادی روح و اجر اخروی پدر و مادر انجام شد. امیدواریم که این اقدام به‌عنوان یک حسنه و کار خیر باقی بماند و باعث شادی روح و ثواب اخروی برای مرحوم پدر و مادرمان شود.

مدیر مؤسسه قرآنی موعود(عج) شهرکرد در خصوص فعالیت‌های قرآنی این مرکز، بیان کرد: از زمان آغاز به کار مؤسسه، کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی تفسیر، تدبر، رفع شبهات دینی و اعتقادی، مهم‌ترین دوره‌های آموزشی قرآن است که برای مخاطبان در همه رده‌های سنی و برای خواهران و برادران برگزار می‌شود و تأکید ویژه‌ای بر برگزاری جلسات رفع شبهات اعتقادی برای جوانان وجود دارد که مخاطبان خاص خود را دارد، البته با شیوع کرونا، در حال حاضر این فعالیت‌ها تعطیل است.

این نویسنده کتب دینی در استان گفت: تلاش ما این بوده که با پرهیز از موازی‌کاری، کارهای قرآنی نو که جایشان در مراکز قرآنی استان خالی است، انجام دهیم و دوره‌های این مرکز به سمت آموزش‌های تخصصی سوق یابد، لذا برگزاری کلاس‌های تدبر، تفسیر و رفع شبهات اعتقادی، معرفی شخصیت‌های دینی و قرآنی در اولویت قرار دارد.

وقف، سبب ماندگارى ياد و نام انسان می‌شود

بزرگمهرنیا در تبیین اهمیت وقف، گفت: خداوند متعال می‌فرماید که هر آنچه در راه خدا بخشیده شود، «وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ» (آيات ۴۶ سوره كهف و ۷۶ سوره مريم) است و توشه‌ای ماندگار می‌شود. انسان با مرگش تمام اموال و دارایی خود را از دست می‌دهد اما تنها چیزی که با او می‌ماند، اموالیست که در راه خدا وقف و بخشش کرده است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست (از ذخائر اعمال نیک و ثواب آخرت، تا ابد) باقی خواهد بود.

وی با نقل روایتی از پیامبر اسلام(ص) در خصوص ماندگاری وقف، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) گوسفندی را ذبح و همه گوشت آن‌را میان فقرای مدینه تقسیم کردند و تنها یک کتف آن باقى ماند، یکی از زنان حضرت گفت: یا رسول‌الله، گوسفندی به این بزرگی رفت، همین کتفش ماند. پیغمبر(ص) فرمودند همه‌اش ماند، فقط همین کتفش است که می‌خوریم از بین می‌رود، اما آنچه که به فقرا بخشیدیم می‌ماند.

بزرگمهرنیا با تأکید بر اینکه تمام انسان‌ها بر حسب فطرت دوست دارند باقی بمانند، تصریح کرد: انسانی که با نیت خیر و در راه خدا اموالش را وقف می‌کند نام خود را با این کار خیر عجین و ماندگار می‌کند چرا که وقف یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که سبب ماندگاری انسان در دنیا و بهره‌مندی از ثواب اخروی می‌شود. لذا چه خوب است که انسان بخشی از اموالی را که خدا در اختیارش قرار داده در راه خدا وقف کند. در واقع انسان خلیفه خدا بر روی زمین است و به نیابت از خداوند می‌تواند از اموالی که در اختیار دارد وقف کند.

وقف؛ مجاهدت مؤمنانه با گستره وسيع

وی عرصه وقف را بسیار گسترده خواند و گفت: الزاماً ضرورتی ندارد که وقف با بخشیدن اموال قابل توجهی اتفاق بیفتد بلکه هر انسانی در حد وسع خود می‌تواند واقف باشد و این سنت حسنه را به نام خود ثبت کند. با نگاهی در تاریخ وقف می‌توان دریافت که فرد حتى با وقف یک درخت گردو، درآمد آن‌ را صرف آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان کرده و در این سنت حسنه شرکت داشته است. وقف علم و دانش، وقت و خدمت به مردم در راه خدا نیز مشمول وقف است.

بزرگمهرنیا در خصوص شیوه‌های نهادینه کردن فرهنگ وقف به‌ویژه وقف قرآنی در میان مردم، گفت: یکی از راهکارها بها دادن به وقف و تجلیل از واقفان نظیر همين اقدام رسانه قرآنی ایکنا در معرفی موقوفات قرآنی است. رسانه‌ها ظرفیت عظیمی هستند که با معرفی واقفان و موقوفه‌‌های قرآنی، جویا شدن نظر خیران ، واقفان و تبیین اهمیت این کار خیر، می‌توانند مردم و خیران را به سمت وقف قرآنی سوق دهند.

این مدرس باسابقه قرآن در استان در پاسخ به این پرسش که چرا موقوفات قرآنی اندک است، بیان کرد: فرهنگ چه مثبت باشد چه منفی برای نهادینه شدن و جا افتادن در میان عموم به تلاش مستمر و زحمت فراوان و مجاهدت در طول زمان نیاز دارد. واقفانی که در زمینه‌های گوناگون مانند مسجد، حسینیه، کتابخانه، مدرسه، بیمارستان و ... وقف می‌کنند ضرورت امر را اینگونه تشخیص می‌دهند که در حال حاضر نیاز منطقه به مسجد بیشتر است. این ضرورت برای امور قرآنی نیز باید برای واقفان و خیران تبیین شود تا در این گامی که در جهت مجاهدت مؤمنانه بر می‌دارند به سمت وقف‌های قرآنی نیز سوق بیابند.

انتهای پیام
captcha